میدل ایست آی:

ایران می داند که بریکس قرار نیست با غرب مقابله کند/ بریکس در کوتاه مدت نفعی برای تهران ندارد

کدخبر: ۵۹۵۷۵۷
اقتصادنیوز: تهران به وضوح می‌داند که حذف دائمی تحریم‌ها بسیار بعید است، بنابراین پیوستن به بریکس فرصت‌های جدیدی را برای تسهیل تجارت خارجی، بدون وابستگی به دلار و سیستم مالی غرب، فراهم می‌کند.
ایران می داند که بریکس قرار نیست با غرب مقابله کند/ بریکس در کوتاه مدت نفعی برای تهران ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد ، مجله «میدل‌ایست‌آی» نزدیک به قطر و ترکیه در تحلیلی نوشت: اندیشکده‌‌‌های دولتی ایران استدلال می‌کنند که ایران باید نسبت به توانایی‌‌‌های بریکس واقع‌‌‌بین باشد و آن را یک نیروی ضدغربی تلقی نکند. بریکس هنوز از نظر سیاسی و استراتژیک بین اعضا هماهنگی ندارد و رقابت داخلی بین کشورهایی مانند چین و هند ابزاری کلیدی برای ایالات متحده برای محدود کردن اثربخشی این گروه است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر دیدگاه غالب در بریکس پایبندی به نظم بین‌المللی موجود و اجتناب از تقابل پرهزینه با ساختارهای سنتی اقتصادی و سیاسی است. به عنوان مثال، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، در مواجهه با حکم بازداشت دادگاه بین‌المللی کیفری، از نشست اخیر بریکس در آفریقای جنوبی صرف نظر کرد.   

همچنین چین بزرگ‌ترین مشتری عربستان در زمینه واردات نفت است و این در حالی است که عربستان به روسیه برای حمایت از قیمت نفت از طریق گروه اوپک‌پلاس وابسته است. به‌طور کل چین مهم‌ترین عامل گسترش بریکس بوده اما پکن درخصوص این ایده حمایت روسیه و آفریقای جنوبی را هم با خود همراه داشت. این در حالی بود که هند بیم داشت بریکس به گروهی با هیمنه گفتمان چین بر آن تبدیل شود.

برخی از اعضای موسس بریکس مانند برزیل و هند و برخی از اعضای آتی مانند امارات و عربستان سعودی شرکای منطقه‌ای و متحدان ایالات متحده هستند. به‌رغم حرکت ریاض و ابوظبی به سمت تجارت دوجانبه غیر‌دلاری با چین و هند، آنها پیشنهاد نمی‌کنند که استانداردهای مالی و اقتصادی جهانی به رهبری ایالات متحده با بریکس جایگزین شود.

در همین حال، بریکس تنها پلتفرمی است که ایران و این کشورها را به هم متصل می‌کند - اما در غیاب توافق‌نامه‌‌‌های خاص یا استانداردهای تجاری، تهران نمی‌تواند انتظار داشته باشد که بریکس در آینده نزدیک اقتصاد داخلی، تجارت خارجی یا معاملات مالی خود را به‌‌‌طور اساسی تغییر دهد. ادامه مذاکرات برای حذف یا کاهش تحریم‌‌‌های غرب، همراه با گفت‌وگو میان اعضای بریکس برای ایجاد مکانیزم‌‌‌ها و قوانین شفاف برای تراکنش‌‌‌های مالی، پیش‌‌‌نیازهای ضروری ایران برای تبدیل بریکس به بستری شکوفا برای پیگیری اهدافش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید