نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ شهریور

روسیه خودرو به ایران صادر می‌کند

کدخبر: ۵۹۸۰۱۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
روسیه خودرو به ایران صادر می‌کند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 شهریور 1353؛ اوپک مالیات شرکت‌های نفتی را بالا برد

11 کشور از 12 کشور عمده صادرکننده نفت جهان که سازمان اوپک را تشکیل می‌دهند، اعلام کردند که از اول اکتبر امسال بشکه‌ای 33 سنت مالیات بیشتر از شرکت‌های عامل نفت دریافت خواهند کرد. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان است، اعلام کرد که از این تصمیم پیروی نخواهد کرد.

جمشید آموزگار، وزیر کشور ایران در حالیکه به عنوان سخنگوی اوپک سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم کل مالیات‌های دریافتی دولت‌های عضو اوپک از شرکت‌های نفتی را 3.5 درصد یعنی بشکه‌ای 33 سنت از اول اکتبر افزایش دهیم، ولی عربستان سعودی در این تصمیم حساب خود را از حساب سایر کشورهای عضو اوپک جدا کرده است.

کشورهای عضو این سازمان جمعا 85 درصد از مجموع نفت صادراتی دنیا را تولید می کنند.

آموزگار تصریح کرد که از لحاظ نظری قیمت اعلام‌شده نفت خام که در حال حاضر بشکه‌ای 11 دلار و 65سنت است برای سه ماه آینده تغییری نخواهد کرد و افزایشی در آن حاصل نخواهد شد.

آموزگار گفت: اوپک این افزایش قیمت را به حساب مصرف‌کنندگان نخواهد گذاشت بلکه آن را از شرکت‌های نفتی که سودهای سرسام‌آوری به‌دست می‌آورند و سود آنها از هر بشکه نفت به 90 سنت رسیده است، تامین خواهند کرد.

درآمد نفتی ایران 700 میلیون دلار  افزایش یافت

با تصمیم دیروز اوپک درآمد ایران سالانه بین 660 تا 700 میلیون دلار افزایش یافته است.

کمیسیون اقتصادی در گزارش خود به وزرای اوپک اطلاع داد که نرخ تورم در 6 ماه گذشته 14 درصد افزایش یافت. 2 درصد از این رقم در کنفرانس قبلی وزرای اوپک در قالب افزایش بهره مالکانه به مرحله عمل درآمده بود.

کنفرانس دیروز 3.5 درصد از 12 درصد باقیمانده را که از لحاظ مبلغ 33 سنت برای هر بشکه نفت می‌شود به صورت مالیات به اجرا درآورد، درنتیجه یک بشکه نفت 34 درجه در خلیج فارس به طور متوسط از 9.40 سنت به 9.73 سنت افزایش یافت.

23 شهریور 1373؛ 300 کارگر از ایران به کره جنوبی اعزام شد

300 نفر از افرادی که ازسوی مراکز کاریابی و خدمات اشتغال سراسر کشور برای کار در کره جنوبی انتخاب شده بودند، طی مراسمی در محل ساختمان شماره دو این وزارتخانه به این کشور اعزام شدند.

این افراد قبل از عزیمت با معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و معاون اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی دیدار کردند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کر: حضور نیروی کار جمهوری اسلامی ایران در آن کشور به بهبود و توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی میان دو کشور بینجامد.

23 شهریور 1393؛ خروج غول‌های نفتی از روسیه

روز جمعه از دو سوی آتلانتیک، یک اقدام هماهنگ رخ داد و روسیه را با تجربه‌های تازه‌تری روبه‌رو کرد. با تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده علیه روسیه، این بار سوای اشخاص، تیر تحریم‌ها به بخش انرژی هم رسیده است.

موضوعی که با واکنش تند پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مواجه شده است و گفته که مسکو بیکار نخواهد نشست و پاسخ غربی‌ها را خواهد داد.

روز جمعه کشورهای غربی در دور تازه تحریم‌ها پا را فراتر از چند موسسه مالی و اشخاص روسی قرار دادند و بخش انرژی روسیه را با تحریم مواجه کردند.

در شرایطی که کشورهای ناحیه یورو اعلام کردند دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو تصویب کرده‌اند، باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز ساعاتی بعد در تلویزیون ظاهر شد و گفت که واشنگتن چند موسسه مالی و بخش انرژی روسیه را مورد تحریم قرار داده است و شرکت‌هایی را که در بخش انرژی روسیه سرمایه‌گذاری کنند با جریمه روبه‌رو خواهد کرد.

این تحریم‌ها پس از آن صورت گرفت که غربی‌ها مدعی‌اند روسیه در امور داخلی اوکراین دخالت می‌کند و امیدی به آتش‌بس موجود در اوکراین ندارند.

نیویورک تایمز نوشت که شرکت‌های «بریتیش پترولیوم» و «اکسون موبیل» که در قطب شمال برای توسعه میادین نفتی در روسیه اقدام به حفاری و سرمایه‌گذاری کرده بودند، مجبورند به دلیل تحریم‌های تازه از کار کنار بکشند.

نیویورک تایمز می‌گوید که اکنون موبیل، شریک شرکت نفت دولتی «روس نفت» شده بود تا پس از پایان جنگ سرد بین روسیه و آمریکا، نخستین همکاری وسیع شکل بگیرد.

این در شرایطی است که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را نیز در بخش مالی برای روسیه در نظر گرفته‌اند و واشنگتن برای نخستین بار به طور یکجانبه تحریم‌هایی را برای «اسبربانک» بزرگ‌ترین بانک روسیه در نظر گرفته است.

پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تاجیکستان گفت: «من هنوز نمی‌دانم که علت تصویب این تحریم‌ها برای چیست، اما این تحریم‌ها نشان می‌دهد که بعضی‌ها دوست ندارند آتش‌بس در اوکراین به نتیجه برسد.»

روسیه خودرو به ایران صادر می‌کند

آن طور که خبر می‌رسد در سفر اخیر هیات بلندپایه تجاری روسیه به تهران، مذاکراتی میان طرفین انجام و حتی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده و در این بین گویا صادرات خودرو به ایران نیز جزو محورهای مورد مذاکره بوده است.

همچنین الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با اشاره به اعلام آمادگی این کشور برای همکاری‌های خودرویی با ایران، گفته که دو شرکت خودروساز «کامار» (تولیدکننده خودروهای تجاری) و «آوتاواز» (تولیدکننده خودروهای سواری) برای صادرات و تولید خودروهای روسی به ایران آمادگی لازم را دارند.

این گفته وی در حالی است که خودروهای روسی قرار بود سال گذشته وارد ایران شوند، اما ظاهرا آنهایی که قصد واردات این محصولات را داشتند، موفق عمل نکرده و در حال حاضر ده‌ها نفر از کسانی که برای خرید خودروهای موردنظر ثبت‌نام کرده بودند، سرگردانند و به دنبال پس گرفتن پولشان هستند.

هرچه هست، روس‌ها که نتوانستند خاطرات خوشی را از توپولف‌های خود بین ایرانی‌ها به جا بگذارند، ظاهرا حالا می خواهند ناکامی‌شان در آسمان ایران را به نوعی روی «زمین» جبران کنند.

خودروهای روسی را بیشتر با نام «لادا» می‌شناسند و «لادا» در واقع زیرمجموعه شرکت AvtaVAZ (آوتاواز) روسیه است که در سال 1966 میلادی تاسیس شد و هم‌اکنون 25 درصد سهام این شرکت به رنوی فرانسه تعلق دارد. آوتاواز البته پیش‌تر با فیات ایتالیا همکاری‌های خوبی داشت و بسیاری از محصولات قبلی این شرکت روی پلت‌فرم‌های فیات تولید می‌شدند، اما هم اکنون باید رنو را بزرگ‌ترین شریک آن بدانیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید