500 گرم خرما 250 هزار تومان؛

قیمت خرما سر به فلک کشید!

کدخبر: ۵۹۸۵۴۵
اقتصادنیوز: در بازار تهران هنوز قیمت هر 500 گرم خرمای پیارم 220 هزار تا 250 هزار تومان است. 500 گرم خرمای کبکاب هم نزدیک به 50 هزار تومان به فروش می‌رود. اما 500 گرم خرمای مضافتی زیر 55 هزار تومان نیست.
قیمت خرما سر به فلک کشید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مدتی است فصل  برداشت خرما در شهرهای جنوبی کشور آغاز شده است. اما هنوز اثر آن بر بازار شهرهای بزرگ همچون تهران دیده نمی‌شود.بررسی میدانی «اکوایران» نشان می‌دهد،  کف قیمت 500 گرم خرما، در بازار تهران 48 هزار تومان و سقف آن 250 هزار تومان است. درحالی که کشاورزان  در شهرهای جنوبی هر یک کیلو خرما باکیفیت را حدود 60 هزار تومان می‌فروشند. 

فوری/ واگذاری زمین دولتی به مردم

در بازار تهران هنوز قیمت هر 500 گرم خرمای پیارم  220 هزار تا 250 هزار تومان است. 500 گرم خرمای کبکاب هم نزدیک به 50   هزار تومان به فروش می‌رود. اما  500 گرم خرمای مضافتی زیر 55 هزار تومان نیست. هر 500 گرم خرمای خاصویی هم حدود 700 هزار تومان عرضه به فروش می‌رود. در بازار تهران هر 500 گرم خرمای زاهدی هم بالای 60 هزار تومان عرضه می‌شود.

بازار پرتنش خرما

گذشته از اینکه بازار فروش خرما در داخل به سود کشاورزان نیست، بازار صادراتی آن هم نگران کننده است. هنوز خرمای ایران مشکل بسته بندی دارد. به گفته صادرکنندگان خرما، تاجران پاکستانی با حضور در ایران و خرید خرمای داخلی و بسته بندی جدید، این محصولات را به بازار جهانی صادر می‌کنند.

چندی پیش ابراهیم پورحیدری رییس پیشین انجمن خرمای هرمزگان گفت: پاکستانی‌ها در زمینه تولید خرما توان رقابت کلان با ایران را ندارند اما برخی تاجران خرمای پاکستانی با حضور در شهرهای شرقی کشور، خرمای درجه دو این مناطق را خریداری و برای صادرات به هندوستان آماده و ارسال می‌کنند.

او  افزود: عمده ترین ارزش صادراتی خرما مربوط به نوع درجه یک و خاص آن یعنی خرمای پیارم و نوع خاصی از خرمای خاصویی است که ایران سالانه 25 تا 30 هزار تن از آن تولید و عمدتا به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌کند.

به نقل از فارس مشاور اتاق بازرگانی بندرعباس ادامه داد: هر کیلو خرمای پیارم ایران در بازارهای اروپایی و آمریکایی بین 8 تا 10 دلار به فروش فروشگاهی می‌رسد و طبیعی است که در شرایطی که بخشی از این محصول ایران کیفیت بسته‌بندی مرغوبی ندارد، از سوی برخی کشورهای منطقه خریداری و با بسته‌بندی خاص و فرآوری ویژه راهی بازارهای اروپایی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید