دود تحلیلهای نادرست در چشم صنایع

کدخبر: ۵۹۸۶۲۰
اقتصادنیوز: در پی انتشار گزارشی با عنوان « قطعی برق چه بلایی بر سر صنایع بزرگ آورده؟» در سایت اقتصادنیوز، توانیر در این زمینه توضیحاتی ارائه داده است.
دود تحلیلهای نادرست در چشم صنایع

به گزارش اقتصادنیوز، متن کامل این جوابیه به این شرح است:

سردبیر محترم پایگاه خبری اقتصاد نیوز

با سلام و احترام

با عنایت به انتشار گزارشی با عنوان « قطعی برق چه بلایی بر سر صنایع بزرگ آورده؟» مورخ 28 مرداد، پاسخ ذیل ارسال می‌گردد. دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به درج آن با تیتر ذیل در اولین فرصت ممکن اقدام گردد.

دود تحلیلهای نادرست در چشم صنایع

در این گزارش آمده است: «سالانه باید معادل 5 درصد ظرفیت برق افزایش می‌یافت، یعنی باید بیش از 4 هزار و  500 مگاوات ظرفیت جدید برای پایداری شبکه برق ایجاد می‌شد اما آمارها بیانگر آن است که بیش از 10 سال است سرمایه‌گذاری در صنعت برق متوقف شده است». این درحالی است که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و در دو سال گذشته ظرفیت تولید برق رشد قابل‌توجهی داشته و حدود 7 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق با احداث نیروگاه جدید یا ارتقای راندمان نیروگاه‌های قبلی افزوده شده است.

آنچه که این گزارش درباره ناترازی به آن اشاره دارد میراث دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه برق است. علت این ناترازی و توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق را باید در سخنان وزیر نیروی دولت دوازدهم جستجو کرد. اردکانیان 23 بهمن‌ ۱۳۹۶ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که «زیربار مافیای نیروگاه‌سازی نمی‌رود و ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف پیک، توجیه اقتصادی ندارد». دیدگاه و استدلالی که منجر به خاموشی‌های بی‌سابقه و کم نظیر در بخش خانگی و خسارات بسیار زیاد برای صنایع در سال 1400 شد.

این گزاره که باید مصرف برق مدیریت شود، درست است، اما این گزاره درست نباید منجر به توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌شد، آنچنان که دولت سیزدهم نیز نگاهِ تک بُعدی به این حوزه ندارد و در کنار تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور، مدیریت مصرف برق را نیز در دستور کار خود قرار داده و به این منظور افزون بر در نظرگیری تعرفه‌های پلکانی برای پرمصرف‌ها، مشوق‌هایی را برای تشویق به کاهش مصرف در نظر گرفته است.

علاوه بر موارد یادشده، سازوکارهایی در قانون برای ورود صنعتگران به عرصه تولید برق به ویژه با محوریت انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است تا هم مشکل ناترازی و هم مشکل تامین برق صنایع در تابستان رفع شود؛ «مصطفی رجبی‌مشهدی» مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در این باره می‌گوید: این شرکت در بخش توسعه تجدیدپذیر‌ها یک توافقنامه چهارجانبه را با صنایع، شرکت‌های برق منطقه‌ای و نماینده وزارت صمت امضا کرده که در آن گفته شده است اگر صنایع ۱۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار کنند، ۱۳۰ درصد از برنامه مدیریت مصرف معاف می‌شوند یا در تابلوی سبز پیش بینی کردیم که کسانی که برق خود را از تابلوی سبز خریداری کنند، هیچ محدودیتی در تامین برق نداشته باشند و تا سقف میزانی که از این تابلو خریداری کردند، برق دریافت کنند.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم نیز در دومین جلسه شورای عالی انرژی با اشاره به اینکه در طول یک سال فقط برای تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها 12 میلیارد دلار هزینه می‌شود درحالیکه با این میزان می‌توان 30 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ساخت، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر تاکید کرد. به این منظور و برای تحقق این موضوع، تاکنون برای احداث 2 هزار و 694 مگاوات نیروگاه خورشیدی به صنایع بزرگ پروانه داده شده است. در بخش صنایع متوسط نیز با توجه به آنکه امکان دارد خودتامینی برق برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد، راهکارهایی پیش‌بینی شده تا آن‌ها وارد سرمایه‌گذاری شوند، به این معنا که این صنایع در کنار تولید، با نصب پنل‌های خورشیدی روی سوله‌هایشان، علاوه‌بر تامین نیاز خود، بتوانند یک منبع درآمدِ دومی هم داشته باشند به همین منظور قیمت خرید برق که به ازای هر کیلووات ساعت 800 تومان بود با مساعدت وزیر نیرو به بیش از هزار و 600 تومان رسید، همچنین از ابتدای دولت سیزدهم بازپرداخت صورت وضعیت‌ها در نیروگاه‌های تجدیدپذیر از 20 درصد به بیش از 65 درصد و در نیروگاه‌های مقیاس کوچک به 100 درصد رسیده است و هر ماه پرداخت می‌شود.

در کنار همه موارد گفته شده، برنامه‌های وزارت نیرو در سال 1402 برای حداقل کردن تاثیر ناترازی‌ها بر صنعت، براساس آمارها موفق بوده تا جایی که بنابر گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات محصولات فولادی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 37 درصد رشد داشته است. همچنین در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، تولید «کل محصولات فولادی» با رشد 5 درصدی به 7 میلیون و 822 هزار تن، تولید «فولاد میانی» با رشد 8.2 درصدی به 11 میلیون و 459 هزار تن و تولید «آهن اسفنجی» با رشد 5.6 درصدی به 12 میلیون و 959 هزار تن رسیده است.

همچنین به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، میزان تولید سیمان کشور در تیر امسال نسبت به پارسال ۴.۵ درصد افزایش داشته است. به گفته «علی‌اکبر الوندیان»، تامین برق کافی در تابستان سال جاری سبب شد تا صنعت سیمان کشور بتواند به خوبی به افزایش 2 میلیون تنی تقاضای بازار سیمان پاسخ بدهد.

رشد تولید صنایع بزرگ همچون فولاد و سیمان در تابستان امسال در حالی رقم می‌خورد که 92 درصد از صنایع نیز که شامل صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی می‌شود در برنامه امسال در زمینه تامین برق هیچ محدودیتی نداشتند؛ بنابراین به نظر می‌رسد استفاده از تیتر «اثر مخرب قطعی برق بر صنایع بزرگ» با آنچه در واقعیت به وقوع پیوسته است، همخوانی ندارد.

همچنین در این گزارش به نتایج طرح شامخ اتاق بازرگانی ایران اشاره شده و آمده است: به‌طورکلی بدتر شدن عملکرد ناشی از کاهش شدید در سفارشهای جدید بخش صنعت، کمبود نقدینگی و مشکل تأمین مالی، قطعی‌های برق شرکتها، تصمیمات بانک مرکزی و تغییر مداوم قوانین و مقررات موجب رکود و عدم امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی شده، اما اشاره نشده دقیقا از میان عوامل یاد شده تا چه حد قطعی برق بر رکورد اثرگذار بوده است.

افزون بر این در ادامه نیز به کاهش شاخص فروش و تولید صنایع بورسی شامل «خودرو و قطعات»، «فلزات پایه»، «فعالیت‌های آشامیدنی و غذایی» و «دارو» که برخی هیچ گونه محدودیتی در تامین برق نداشته‌اند و یا اساسا صنایع انرژی‌بر هم نیستند، اشاره شده اما ارتباط آن با قطعی برق مشخص نشده، به نظر می‌رسد دودِ این حجم از کلی‌گویی و اظهار نظرهای غیرکارشناسی بدون ریشه‌یابی دقیق بیشتر از همه به چشم صنعت می‌رود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید