‌سهم ۵۱ همتی املاک از تولید بخش خدمات

اطلاعات و ارتباطات صدرنشین رشد بخش خدمات در 12 بهار گذشته!

کدخبر: ۶۰۰۴۱۰
اقتصادنیوز: طبق آمار منتشر شده بانک مرکزی در فصل بهار دوازده سال گذشته تولید، بخش ارتباطات و اطلاعات بیشترین رشد را داشته است.
اطلاعات و ارتباطات صدرنشین رشد بخش خدمات در 12 بهار گذشته!

به گزارش اقتصادنیوز ، از میان چهار فعالیت عمده اقتصادی تشکیل‌دهنده تولید ناخالص داخلی کشور، بخش «خدمات» بیشترین سهم از تولید را در بهار ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است. تولید این بخش (با فرض قیمت‌های سال پایه ۹۵) در فصل بهار امسال، بالاترین رقم ثبت شده در مقایسه با فصل‌های بهار دوازده سال گذشته بوده است.

به طور کلی بخش خدمات دارای ۱۲ زیر گروه است که چهار زیرگروه آن از جمله «حمل و نقل و انبارداری»، «اطلاعات و ارتباطات»، «آموزش» و «بهداشت و مددکاری» به بیشترین سطح تولید خود در این مدت رسیده‌اند.

رشد اقتصادی

رشد متوسط 2.55 درصدی «خدمات» در دوازده سال

آمار تولید ناخالص داخلی از بهار ۱۳۹۰ تا بهار امسال گویای آن است که میانگین رشد سالیانه در بخش خدمات ۲.۵۵ درصد بوده است. همچنین بررسی زیربخش‌های گروه خدمات نشان می‌دهد گروه «اطلاعات و ارتباطات» بیشترین و گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» کمترین میزان رشد متوسط سالیانه را در دوازده سال گذشته داشته‌اند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری، میزان تولید در چهار فعالیت عمده اقتصادی کشور منتشر شد. این چهار بخش عبارتند از گروه «خدمات»، «نفت و گاز»،‌ «صنایع و معادن» و «کشاورزی».

 طبق آمارها تولید ناخالص داخلی در بخش «خدمات» به قیمت پایه سال ۹۵ به  حدود ۲۲۱ هزار میلیارد تومان (همت) رسیده که نسبت به بهار دوازده سال گذشته در بیشترین سطح خود قرار گرفته است. محاسبه تولید به قیمت‌های پایه کمک می‌کند اثر تورم از ارزش تولید خارج شود و میزان واقعی آن نسبت به قیمت‌ها در یک سال مشخص بدست بیاید.

طبق دسته‌بندی بانک مرکزی بخش خدمات به ۱۲ زیر گروه تقسیم می‌شود که هریک به طور جداگانه قابلیت بررسی دارد. این ۱۲ بخش شامل موارد زیر است:

«عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت»، «حمل و نقل و انبارداری»، «فعالیت‌های مربوط به تامین جا و غذا»، «اطلاعات و ارتباطات»، «فعالیت‌های مالی و بیمه»، «فعالیت‌های املاک و مستغلات»، «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی»، «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی»، «اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «هنر، سرگرمی، تفریح، ورزش و سایر فعالیت‌های خدماتی»

رشد اقتصادی

‌سهم ۵۱ همتی املاک از تولید بخش خدمات

از میان ۱۲ گروه تشکیل‌دهنده بخش خدمات، بیشترین میزان تولید متعلق به گروه « فعالیت‌های املاک و مستغلات» به ارزش ۵۱.۵ هزار میلیارد تومان به سال پایه ۹۵ بوده است. از سوی دیگر کمترین میزان تولید در بخش خدمات به گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تعلق داشته است. 

از ۱۲ گروه عنوان شده در بالا ۴ گروه نسبت به ۱۲ بهار گذشته به بالاترین سطح تولید خود رسیده‌اند. چهار گروهی که رکورد بیشترین سطح تولید را در بهار ۱۴۰۲ ثبت کرده‌اند شامل «حمل و نقل و انبارداری»، «اطلاعات و ارتباطات»، «آموزش» و «بهداشت و مددکاری» است.

رشد اقتصادی

بخش خدمات سالانه ۲.۵۵ درصد رشد کرد

بر اساس آمارِ میزان تولید ناخالص داخلی از بهار ۱۳۹۰ تا نخستین فصل امسال مشاهده می‌شود میانگین رشد سالیانه در بخش خدمات ۲.۵۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر در این ۱۲ سال بخش خدمات به طور متوسط سالیانه ۲.۵۵ درصد افزایش تولید داشته است. 

اگر میانگین رشد سالیانه را در ۱۲ زیرگروه بخش خدمات را نیز در بهار ۱۲ سال گذشته بررسی کنیم متوجه میانگین رشد سالیانه چشمگیر گروه «اطلاعات و ارتباطات» و بیشترین رشد منفی گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» می‌شویم. تولید گروه «اطلاعات و ارتباطات» در دوازده بهار گذشته به طور متوسط ۱۶.۴۵ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» با رشد متوسط منفی ۳.۳۶ درصد بدترین عملکرد ۱۲ ساله را در میان زیرگروه‌های بخش خدمات به نمایش گذاشته است.

رشد اقتصادی

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید