واکنش به اظهارات بذرپاش:گرانی سیمان و فولاد در بورس کالا یک دروغ بزرگ است/ با خروج این کالاها از بورس دنبال رانت هستند

کدخبر: ۶۰۰۵۴۱
اقتصادنیوز: سیمان و فولاد، دو متهم جدید از سوی دولت هستند که قیمت مسکن را بالا نگه داشته‌اند و حالا وزیر راه و شهرسازی تصمیم دارد با خروج آنها از بورس کالا به نهضت ملی مسکن سر و سامان دهد
واکنش به اظهارات بذرپاش:گرانی سیمان و فولاد در بورس کالا یک دروغ بزرگ است/ با خروج این کالاها از بورس دنبال رانت هستند

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن در گقت وگو با احمد جانجان کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی ادعای وزیر راه و شهرسازی را به چالش کشیده است.

بذرپاش از خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفته، تحلیل شما چیست؟

این حرف‌ها مغلطه است. جمع سهم فولاد و سیمان در ساخت یک آپارتمان خیلی کم است.  مدعی هستند اگر سیمان از بورس کالا خارج شود باعث کم شدن قیمت مسکن خواهد شد و این سفسطه است. حتی اگر سیمان پنجاه درصد کاهش قیمت پیدا کند تنها ۲ درصد در قیمت تاثیر دارد و در ساختمان‌هایی که در تهران ساخته می‌شود، به دلیل گرانی مسکن حتی این تاثیر به نیم تا یک درصد می‌رسد.

در مورد فولاد نیز همین است. این در حالی است که در همه جای کشور، ۷۰ درصد بهای ساختمان را زمین تشکیل می‌دهد.

بگذارید برای سفسطه و مغلطه‌ای که صورت گرفته، اینگونه مثال بزنم؛ در سال ۱۳۹۷ سکه از بورس کالا خارج شد، درحالی‌که قیمت سکه در آن زمان نزدیک به ۲ میلیون تومان بود. با همین استدلالی که اکنون می‌خواهند سیمان و فولاد را از بورس کالا خارج کنند، سکه را خارج کردند اما ببینید قیمت سکه به چه مقدار رسیده است.

اگر عده‌ای مدعی هستند که بورس کالا باعث گرانی می‌شود پس چرا در مورد قیمت لوازم خانگی این حرف را نمی‌زنند. اینها که اصلا وارد بورس کالا نشده‌اند پس چرا هر روز گران می‌شوند؟ ضمن اینکه سیمان تا قبل از عرضه در بورس کالا در دست ۲۰ نفر بود و آنها کل سیمان کشور را توزیع می‌کردند اما اکنون همه می‌توانند به‌راحتی از بورس کالا سیمان مورد نیاز خود را تهیه کنند. این یک دروغ بزرگ است که بورس باعث گرانی سیمان و فولاد شده است. همچنان که خودروی شاهین در بورس کالا حدود ۳۰۰میلیون تومان بود و خریدار نداشت اما وقتی از بورس کالا خارج شد اکنون با قیمت حدود ۵۰۰ میلیون تومان در سامانه جامع خودرو به صورت ثبت‌نامی به فروش می‌رسد.

من حدس می‌زنم که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا در نهایت به توزیع رانت منجر خواهد شد و یک فساد کاملاً مشهود رخ خواهد داد لذا ادعایی که شده کاملاً غلط است. به نظر من وزیر راه و شهرسازی در ابتدا تکلیف قیمت بلیط هواپیما و قطار را در حوزه حمل و نقل مشخص کند که جزو وظایفشان است و به این پرسش پاسخ دهد که بلیط وسایل نقلیه در بورس کالا عرضه نشده، پس چرا به این میزان گران شده است؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید