ارزش روبل در برابر دلار چقدر سقوط کرد؟+ نمودار

کدخبر: ۶۰۱۵۳۷
اقتصادنیوز: در‌حال‌حاضر روسیه کمتر محصولی به خارج صادر می‌کند و بیشتر وارد‌کننده است؛ اتفاقی که به دلیل کاهش درآمد حاصل از نفت و گاز طبیعی رخ داده است.
 ارزش روبل در برابر دلار چقدر سقوط کرد؟+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در واقع افراد و شرکت‌های واردکننده کالا به روسیه در حال فروش روبل در مقابل ارزهای خارجی مانند دلار یا یورو هستند؛ فرآیندی که باعث کاهش ارزش روبل می‌شود.

با این وضعیت، مازاد تجاری روسیه کاهش یافته است. این در حالی است که پیش از این روسیه به دلیل قیمت بالای نفت و کاهش شدید واردات پس از حمله به اوکراین، شاهد مازاد تجاری بود. مازاد تجاری هم اصولا از پول ملی کشورها پشتیبانی می‌کند و باعث تقویت آنها می‌شود. اما قیمت نفت در سال جاری کاهش یافته و به دلیل تحریم‌های غرب، از جمله سقف قیمت محصولات نفتی مانند گازوئیل، فروش نفت برای روسیه دشوارتر شده است.

در همین حال، واردات پس از نزدیک به یک سال و نیم جنگ، شروع به بهبود کرده، چرا که روس‌ها راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده‌اند. درواقع برخی از مبادلات تجاری تغییر مسیر داده‌اند، آن هم با کشورهای آسیایی که در تحریم‌ها حضور ندارند.

همچنین واردکنندگان راه‌هایی برای ارسال کالا از طریق کشورهای مجاور مانند ارمنستان، گرجستان و قزاقستان پیدا کرده‌اند. اما همزمان، روسیه هزینه‌های دفاعی را افزایش داده و به عنوان مثال، پول را به شرکت‌های اسلحه‌سازی تزریق کرده است. تحریم‌ها حتی اگر اقتصاد را فلج نکنند، اما تاثیر می‌گذارند. صادرات و ارزش روبل روسیه کاهش یافته، چراکه متحدان غربی، نفت روسیه را تحریم کرده و سقف قیمتی بر صادرات نفت به کشورهای غیرغربی اعمال کرده‌اند. تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای یا کشتی‌رانی که عمدتا در غرب مستقر هستند، نفت روسیه را بالای ۶۰دلار در هر بشکه حمل کنند.

سقف قیمتی و تحریم، روسیه را مجبور کرده که نفت خود را با تخفیف بفروشد و پول بیشتری برای به دست آوردن ناوگان نفتکش‌های مخفی که می‌شود با آنها تحریم‌ها را دور زد، بپردازد.

 

p06 copy

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید