خبر جدید درباره اسقاط خودرو

کدخبر: ۶۰۲۹۰۴
اقتصادنیوز: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اعلام اینکه متولی صدور گواهی اسقاط نیست، توضیح داد که صرفا دریافت کننده منابعی است که در قانون برای تامین مالی حمایت از صنایع پیشرفته پیش‌بینی شده است.
خبر جدید درباره اسقاط خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، پیرو درج مطلبی در خبرگزاری فارس با عنوان «تاخیر در تحویل 19700 خودرو ایران خودرو به دلیل اختلاف با یک صندوق دولتی» به ارائه توضیحاتی در این‌باره پرداخت. 

در توضیحات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، آمده است: شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به عنوان بازوی حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنایع پیشرفته کشور، در جایگاه حمایت از صنایع پیشرفته است و بحث صدور مجوز اسقاط خودرو جزو مسئولیت‌های محوله این صندوق تخصصی نیست و بر این اساس طبعا در فرآیند تحویل خودرو به متقاضیان هیچ نقشی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته و ندارد. 

در ادامه این توضیحات آمده است: ‌بر این اساس، مطلب منتشر شده این موضوع را به ذهن مخاطب متبادر می کند که این صندوق متولی صدور گواهی اسقاط است حال آنکه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) صرفا دریافت کننده منابعی است که در قانون برای تامین مالی حمایت از صنایع پیشرفته پیش بینی شده و هیچ نقشی در فرآیند صدور گواهی اسقاط ندارد. 

* توضیحات فارس: ماده 10 اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو چه می‌گوید

بنابراین گزارش خبرگزاری فارس در خبر منتشر شده مذکور، عنوان نکرده است که این صندوق دخیل در صدور گواهی اسقاط خودرو است، بلکه در خبر منتشر شده به صحبت‌های علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو اشاره می‌کند که درباره تاخیر در تحویل 19 هزار و 700 دستگاه خودرو از اختلاف با یک صندوق دولتی سخن می‌گوید و به ماده قانونی 10 قانون ساماندهی خودرو اشاره می‌کند.

‌علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو آن زمان گفته بود: «براساس ماده 10 قانون ساماندهی، باید 1.5 درصد مبلغ خودرو به یک مجموعه ای پرداخت شود، مشکلی در این رابطه وجود داشت که امروز دوشنبه 10 مهر، حل شده است و از 11 مهر تحویل خودروها به مردم آغاز می شود». 

به گزارش فارس، براساس ماده 10 اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401.2.21 در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صمت که به تشخیص این وزارتخانه منجر به اختلال در روند تولید شود، تولید کنندگان خودرو یا موتورسیکلت می‌توانند با پرداخت 1.5 درصد قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت، مجوز شماره گذاری دریافت کنند؛ منابع حاصل پس از گردش خزانه داری کل کشور به صورت 100 درصد تخصیص یافته، صرف پرداخت سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتور سیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت و حمل و نقل عمومی) خواهد شد. مسئولیت اسقاط خودرو در کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط تعیین کند». 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید