هشدار روحانی معروف درباره ورود به بورس

کدخبر: ۶۰۳۴۱۴
اقتصادنیوز: ​رئیس کمیته فقهی بورس گفت: بازار سرمایه خرابات است و افراد ناآشنا باید از صندوق‌ها در این بازار استفاده کنند که بدون ریسک هستند تا سرمایه سوخت نشود.
هشدار روحانی معروف درباره ورود به بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیته فقهی بورس در اولین همایش سالانه بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه با هدف جلب مشارکت عامه مردم در سرمایه‌گذاری‌ باید وسیله‌ای برای رشد اقتصاد در سال‌های آینده باشد، اظهار کرد: باید به این موضوع داشت که سرمایه‌گذاران حقیقی که تجربه بالایی برای ورود به بازار سرمایه ندارند در سال‌های اخیر ضربه خوردند و به شدت آسیب دیدند و بسیاری از آنها خانه خود را فروختند و درنقطه اوج شاخص و قیمت‌ها سهام خریدند اما در همان زمان شاخص فروریخت.

وی ادامه داد: مردم ناآشنا با اقتصاد در بازار کالا و خدمات هم نباید به طورمستقیم ورود کنند چه برسد به بازار سرمایه که پیچیده است و در این بازار باشد با مشورت کارشناسان مالی باید ورود کنند.

رییس کمیته فقهی بورس با تاکید بر اینکه بازار سرمایه خرابات است و افراد ناآشنا باید از صندوق‌ها در این بازار استفاده کنند که بدون ریسک هستند تا سرمایه سوخت نشود، گفت: البته سال گذشته تدبیری شد تا ١٠٠ میلیون تومان سرمایه، سهامداران مورد حمایت بگیرد و امکان بیمه آن و ٢٠ درصد سود به آن اختصاص داده شد. اما اطلاعات به دست آمده از این بیمه استقبال نشد و آنهایی که نگران سهام بودند از این بیمه استقبال کردند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه بازار سرمایه در تامین مالی سهم بسیار کمی دارد، گفت: بین ٨٠ تا ٩٠ درصد تامین مالی از سوی بانک‌ها انجام می‌شود و  باید به بازار سرمایه وزن بیشتری بدهیم. چه بخواهیم چه نخواهیم بازار سرمایه همراه با ریسک است، اما باید این ریسک را مدیریت کنیم و البته سرمایه‌گذاری با ریسک معقول‌تر است و مردم هم در سرمایه گذاری‌ها باید ریسک ولو شده ریسک ملایم را بپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه راهکار توسعه کشور صندوق پروژه در بازار سرمایه اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تا پترو پالایش‌ها از طریق بازار سرمایه و صندوق پروژه‌ها تامین مالی شوند و تحقق این هدف نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاران است، مردم باید نسبت به بازدهی صندوق پروژه‌ها مطمئن شوند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه از اوراق وکالت با این اوراق بسیار خوبی است، استقبال نشد، ادامه داد: در گذشته اوراق استثناء و وکالت توسط شورای فقهی تایید شده، اما بهره گرفته نمی‌شود و سازمان بورس برای اجرای آن باید اقدام کند.

وی افزود: یکی از اوراقی که ابداع شده از سوی کمیته فقهی بود اوراق خزانه اسلامی است که استقبال بسیار گسترده‌ای از این اوراق شد به طوریکه در سال‌هایی میزان انتظار این اوراق به بیش از ١٠٠ میلیارد تومان هم رسید.

رییس کمیته فقهی بورس ادامه داد: سوآپ گاز و نفت هم از مسائلی است که امسال در کمیته فقهی آن را جمع‌بندی کردیم همچنین  اوراق اجاره سهام شرکت‌هاهم یکی از مسائل مهمی است که در کمیته فقهی مطرح می‌شود، بعضی شرکت‌ها برای بار چهارم برای دریافت مجوز انتشار این اوراق اقدام می‌کنند و این نشان دهنده استقبال گسترده از این ابزار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید