​تکلیف جدید مجلس به دولت / قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی به گردن دولت افتاد

کدخبر: ۶۰۴۶۹۴
اقتصادنیوز: ​نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا نسبت به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و ایمن‌ساز (واکسن) به جز در مورد محصولات با فناوری بالا و زیست فناوری به صورت سامانه‌ای اقدام کند.
​تکلیف جدید مجلس به دولت / قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی به گردن دولت افتاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 25 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (1) ماده 71 این لایحه با 126 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (1) ماده 71 لایحه مذکور، دولت مکلف است نسبت به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و ایمن‌ساز (واکسن) بجز در مورد محصولات با فناوری بالا و زیست فناوری، با لحاظ هزینه تمام شده محصول و سود متعارف با اعلام قواعد و به صورت سامانه‌ای اقدام نماید. نماینده شورایعالی بیمه سلامت با حق رأی به اعضای کمیسیون‌های قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات پزشکی اضافه می‌شود.

با بند الحاقی (2) ماده 71 این لایحه با 169 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (2) ماده 71 لایحه مذکور، فهرست رسمی دارویی ایران براساس نظام دارویی ملی کشور (طرح ژنریک) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر هر سه ماه یکبار تدوین و منتشر می‌گردد. تجویز داروهای خارج از فهرست یادشده، تخلف محسوب می‌شود و متخلف با توجه به شدت عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن، حسب مورد به مجازات‌های مندرج در تبصره (1) ماده (28) قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383/1/25 محکوم می‌گردد. آیین‌نامه اجرائی این بند ظرف شش ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در ادامه بررسی ماده 71 لایحه برنامه هفتم، نمایندگان بند الحاقی (3) این ماده را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بر اساس بند الحاقی (3) ارجاع شده؛ به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت و ایمنی محصولات سلامت‌محور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط، نظارت بر فراورده‌های غذایی تراریخته را در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و با رعایت مقررات بین‌المللی انجام دهد.

کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان که از مواد اولیه تراریخته استفاده می‌کنند، مکلف به درج برچسب تراریخته بر روی محصول هستند.

نمایندگان بند الحاقی (4) ماده 71 این لایحه را به دلیل تشابه با بند الحاقی (1) ماده(34) حذف کردند.

در بند الحاقی (4) حذف آمده است؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، پس از ایجاد نظام رهگیری، ردیابی، بسته‌بندی و شناسنامه‌دارکردن و نشان(برند)سازی برای محصولات خام کشاورزی، دامی، طیور و آبزی از سطح مزرعه و دامداری، این محصولات را از نظر باقیمانده سموم کشاورزی، نیترات، فلزات سنگین و باقیمانده داروهای دامی در زنجیره تأمین، ارزیابی نماید و نتیجه را جهت هرگونه اقدام قانونی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام نماید.

وزارت جهاد کشاورزی مکلف است موارد اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جهت ارتقای ایمنی غذا رعایت نماید و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و وزارت نیرو از آبیاری محصولات کشاورزی با آبهای غیربهداشتی، جلوگیری و کشت محصولات کشاورزی را در اطراف بزرگراه‌ها محدود به کشت محصولات غیرخوراکی نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید