معاملات سهامی در تقابل با افزایش ریسک بازار

ریسک‌های سیستماتیک زیر ذره‌بین معامله‌گران/پیش بینی بازارسهام امروز ۲ آبان

کدخبر: ۶۰۵۶۵۵
اقتصادنیوز: برخی از ناظران معتقدند ریسک‌های سیستماتیک بازار برای معامله گران اهمیت بیشتری دارد و برخی نیز معتقدند بازار به گزارش‌های منفی وزن بیشتری می‌دهد، گویی که نیمه خالی لیوان بیشتر دیده می‌شود.
ریسک‌های سیستماتیک زیر ذره‌بین معامله‌گران/پیش بینی بازارسهام امروز ۲ آبان

به گزارش اقتصادنیوز، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار سهام ریزش کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 2 آبان- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل 10 هزار و 321 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 247 واحد ریزش کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  164 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش هزار و 391 واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص)، شرکت حفاری شمال (حفاری) و شرکت واسپاری ملت (ولملت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد)، شرکت کی بی سی (کی.بی.سی) و شرکت نیان الکترونیک (نیان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سفانو (شرکت سیمان فارس نو)، خرینگ (شرکت رینگ سازی مشهد) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت زرین معدن آسیا (فزرین)، شرکت مبین وان کیش (اوان) و شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 39 نماد صف خرید داشتند و 84 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 34 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 196 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 100 درصدی به 349 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و تا پایان به افت ادامه داد. شاخص هم وزن نیز با آنکه در 5 دقیقه ابتدایی اندکی رشد کرد، در ادامه ریزش کرد و نرخ افت آن بیشتر از شاخص کل بود.

نمادهای شبندر، شپنا، کگل و خودرو بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند و در مقابل وبملت، فولاد و بوعلی از سبزپوش‌های دیروز بودند.

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 352 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای ونوین، شبندر، سپید، بازرگام، ثفارس، شپنا، بکابل، خاور، شیران و خساپا بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

همچنین دیروز ارزش معاملات خرد سهام اندکی رشد کرد. ارزش معاملات خرد با افزایش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 660 میلیارد تومان رسید.

ریزش بازار و افزایش خروج سرمایه در شرایطی رخ داد که اغلب گزارش‌های مالی 6 ماه شرکت‌ها مثبت بود و ناظران در انتظار رشد بازار بودند. در این میان، برخی از ناظران معتقدند ریسک‌های سیستماتیک بازار برای معامله گران اهمیت بیشتری دارد و برخی نیز معتقدند بازار به گزارش‌های منفی وزن بیشتری می‌دهد، گویی که نیمه خالی لیوان بیشتر دیده می‌شود.

از سوی دیگر دیروز شایعه‌ای دست به دست شد مبنی بر اینکه قیمت گذاری خودرو در انحصار شورای رقابت باقی می‌ماند. خبری که در روند منفی بازار مؤثر بود.

اما همانطور که در گزارش پیش بینی دیروز نیز گفته شد گزارش‌های شرکت‌ها در دقیقه 90 منتشر شدند و با توجه به حجم بالای این گزارش‌های اثر واقعی عملکرد شرکت‌ها به تدریج در بازار دیده می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید