آمریکا، ایران را دور زد/ طلای سبز از دست ایران رفت

کدخبر: ۶۰۶۵۴۰
اقتصادنیوز: رئیس هیات امنای انجمن پسته ایران گفت: وضعیت صادرات برای سال جاری مشخص نیست، باتوجه به شرایط ما و از طرفی باتوجه به اینکه تولید آمریکا سه برابر تولید ماست، این کشور همه بازار را گرفته است.
آمریکا، ایران را دور زد/ طلای سبز از دست ایران رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ چند سالی هست که صادرکنندگان پسته نسبت به اعمال سیاست رفع تعهدات ارزی در مورد پسته اعتراض می‌کنند. اعتراضی که هنوز به نتیجه نرسیده است. حتی صادرات حاضر به تغییر شکل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان پسته هم نیست.

آنها مدتی است به دنبال رفع پیمان سپاری به شیوه صادرات در برابر واردات هستند. اما دولت این شیوه را هم نپذیرفته است.

این موضوع را سیدمحمود ابطحی رئیس هیات امنای انجمن پسته ایران به «اکوایران» گفت.

ابطحی افزود: با وجود سیاست رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان نمی‌توانند به صادرات ادامه دهند. او گفت: وضعیت صادرات برای سال جاری مشخص نیست. چون بازار به نرخ ارز نگاه می‌کند و براساس وضعیت نرخ ارز تصمیم می‌گیرد چه رفتاری کند. او با انتقاد از سیاست پیمان‌سپاری ارزی گفت: سال قبل هم وضع ما خوب نبود. باتوجه به شرایط ما و از طرفی باتوجه به اینکه تولید آمریکا سه برابر تولید ماست. این کشور همه بازار را گرفته است.

رشد تولید پسته

سال گذشته میزان تولید پسته ایران نزولی بود. اما امسال طبق پیش‌بینی انجمن پسته ایران، کشور با افزایش دو برابری پسته روبرو خواهند شد.  عضو انجمن ملی پسته ایران از پیش بینی افزایش ۲ برابری تولید پسته ایران در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به این رقم، امکان صادرات پسته به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در سال را داریم.

  کاربخش افزود: برآوردها نشان می‌دهد که امسال بین 200 تا 210 هزار تن پسته خشک در سطح حدود 450 هزار هکتار تولید شود که نسبت به سال گذشته 2 برابر رشد را نشان می‌دهد.

 او در گفتگویی درباره وضعیت تولید و صادرات پسته ایران توضیح داد: با توجه به میزان تولید ایران امکان صادرات پسته به ارزش 1.5 میلیارد دلار در سال را دارد. نایب رییس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران افزود: سال گذشته میزان تولید پسته کشور 100 هزارتن در سطح حدود 450 هزار هکتار بود که از این میزان حدود 30 هزارتن به ارزش 200 میلیون دلار صادر شده بود.

به گفته او اکنون 30 تا 40 هزار تن محصول پسته تولیدی سال گذشته (1401) در انبارها باقی مانده است. کاربخش تاکید کرد: وضع مقررات بازدارنده باعث کاهش صادرات نسبت به سال‌های گذشته شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده پسته کشور برداشت شده و باید قبل از شروع سال میلادی جدید صادرات انجام می‌شد، انتظار می‌رفت ما حضور مؤثرتر و بهتری در بازار جهانی پسته داشته باشیم اما متاسفانه اینگونه نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید