بی توجهی دولت به مشکلات فیلترینگ

کدخبر: ۶۰۷۳۹۴
اقتصادنیوز: رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک گفت: دولت باید بپذیرد که نمی‌توان از نظر فنی با فیلترشکن‌ها مقابله کرد، کسی پاسخگوی مشکلاتی که برای کیفیت شبکه رخ داده، نیست؛ مشکلاتی که منشأ آن باکس‌های فیلترینگ است.
بی توجهی دولت به مشکلات فیلترینگ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دیجیاتو، «پویا پیرحسینلو» رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به انتشار گزارش انجمن تجارت الکترونیک از وضعیت شبکه که چندی پیش منتشر شد، اعلام کرد: «ما انتقاداتی را که به گزارش اول انجمن تجارت الکترونیک شد، قبول نداریم، اما به‌هرحال واکنش‌های زیادی داشت. بیشترین پاسخگویی و همکاری را وزارت ارتباطات و مجلس داشتند؛ درحالی‌که کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و نهادهای دادستانی هیچ‌گاه پاسخگو نبوده‌اند.»

به گفته پیرحسینلو، آن‌ها در گفت‌وگوهایشان با وزارت ارتباطات به راه‌حل‌هایی رسیدند، اما درنهایت نتیجه به بن‌بست رسید: «در صحبت‌ها به باکس‌های فیلترینگ اشاره کردیم که باور داریم بیشترین اختلال را ایجاد می‌کنند. وزارت ارتباطات هم باور دارد که درباره این مشکل باید با دادستانی صحبت کنیم.»

به باور پیرحسینلو، یک خیانت بزرگ در کشور از سوی برخی مدیران ارشد رخ می‌دهد.

او تأکید دارد این مدیران دو دروغ بزرگ را ترویج می‌دهند: یکی اینکه تجهیزات فیلترینگ در کیفیت اینترنت تأثیر نداشته است و دروغ دوم هم اینکه می‌توان با VPNها مقابله کرد: «از نظر فنی می‌توان به‌راحتی این دو دروغ را بررسی کرد. به عنوان مثال، کافی است گوگل را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بررسی کنیم. در سال ۲۰۱۸ مدت‌زمان لود صفحه گوگل ۲ ثانیه بود که الان درحال‌حاضر به ۶ ثانیه رسیده است. اگر وزارت ارتباطات مدعی است که پهنای باند درحال افزایش است و اپراتورها هم باور دارند که کیفیت بهتر را ارائه می‌دهند، چرا این عدد سه‌برابر شده است؟ ما براساس دیتا سؤال می‌کنیم و انتظار داریم با دیتا به ما پاسخ دهند.»

رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک در همایش ایران دیجیتال اعلام کرد مجلس می‌تواند مشکلاتی نظیر انحصار اینترنت در دست شرکت ارتباطات زیرساخت و فیلترینگ را حل کند. او در این مورد گفت: «ما ده نهاد را مشخص کردیم که با آن‌ها صحبت کنیم ولی برخی جواب ما را نمی‌دهند و برخی حتی ما را تهدید می‌کنند. باور دارم مجلس باید به‌دنبال حل مشکلاتی مثل انحصار شرکت زیرساخت و فیلترینگ باشد.»

«پویا پیرحسینلو» با اشاره به موضوع فیلترینگ گفت: «هیچ‌کس فیلترینگ را گردن نمی‌گیرد و همه هم از آن ناراضی هستند. با هر مسئولی که در این مورد صحبت می‌کنیم، او نیز شکایت دارد و هیچ‌کس هم نمی‌داند مسئول آن کیست. مصوبات کمیته فیلترینگ هم منتشر نمی‌شود.»

رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک باور دارد پهنای باند بین‌الملل در کشور فریز شده و ثابت مانده است: «دور کشور دیوار کشیدیم و افتخار می‌کنیم که این دیوار بلندتر شده است.» او باور دارد وزارت ارتباطات و نهادهای مرتبط باید درباره دستاوردهای فنی خود آمارهای دقیق با عدد و رقم منتشر کند تا بتوان درباره مشکلات صحبت کرد.

پیرحسینلو همچنین با انتقاد از عملکرد دولت در موضوع رقابت با بخش خصوصی گفت: «ارتباطات زیرساخت دیتاسنتر در بومهن تأسیس می‌کند و چندهزار سرور سفارش می‌دهد و رایگان در اختیار پیام‌رسان‌ها می‌گذارد؛ بخش خصوصی هر چقدر هم سرویس باکیفیت‌تر ارائه دهد، چطور می‌تواند با این عرضه رایگان رقابت کند؟» او ابراز امیدواری کرد که نهادهای نظارتی در این موارد ورود کنند و جلوی رشد این اتفاقات را بگیرند.

او در خاتمه صحبت‌های خود خواستار رفع فیلتر سایت‌هایی که حساس نیستند، شد؛ ازجمله برخی سایت‌های تخصصی مسدودشده، سایت‌هایی که کمتر حساس هستند (مثل یوتوب) و سایت‌های دارای حساسیت بالا همچون اینستاگرام.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید