تکلیف برنامه هفتم توسعه برای وزیر ارتباطات

کدخبر: ۶۰۹۰۳۳
اقتصادنیوز: پروژه فیبر نوری بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه به یک تکلیف قانونی تبدیل‌ شده و وزارت ارتباطات بر اساس این برنامه مکلف شده که ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را ایجاد کند و به گفته وزیر ارتباطات، تا پایان برنامه هفتم تمام ساختمان‌های کشور باید به فیبر نوری متصل شوند.
تکلیف برنامه هفتم توسعه برای وزیر ارتباطات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ وزیر ارتباطات که به‌ منظور بررسی وضعیت شبکه ارتباطی استان‌ها و میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، سلسله جلسات هفتگی با استانداران برگزار می‌کند، در جلسه اخیر تاکید کرده است که پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها پروژه مهم و کلیدی است و  می‌تواند چهره ارتباطات کشور و استان‌های کشور را متحول کند. 

از سوی دیگر پروژه فیبر نوری بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه به یک تکلیف قانونی تبدیل‌ شده است و وزارت ارتباطات بر اساس این برنامه مکلف شده است که ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را ایجاد کند و به گفته وزیر ارتباطات، تا پایان برنامه هفتم تمام ساختمان‌های کشور باید به فیبر نوری متصل شوند و دستیابی به این هدف در برنامه هفتم بدون دستیابی به ۲۰ میلیون «پوشش» تا پایان دولت سیزدهم امکان پذیر نیست.

همچنین در هفته‌ای که گذشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان عضو هیأت‌ امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با محمدصادق خیاطیان یزدی، رئیس و عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از اعضای هیأت عامل و معاونان صندوق دیدار کرد.

در این دیدار وی تأکید کرد این پروژه (فیبرنوری) یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند که اگر منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هم کنار آن قرار گیرد، می‌تواند باعث شتاب بخشی به این پروژه شود. 

از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ منظور بررسی وضعیت شبکه ارتباطی استان‌ها و میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، سلسله جلسات هفتگی با استانداران برگزار می‌کند. زارع‌پور در جلسه اخیر تصریح کرد که پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها پروژه مهم و کلیدی است و زیرساخت توسعه‌ آینده کشور و بالطبع استان گیلان است. او تأکید کرد این پروژه می‌تواند چهره ارتباطات کشور و استان‌های کشور را متحول کند.

همچنین در این هفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه معاونان و مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مرکز مخابرات نهری بازدید کرد. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این بازدید توسعه پوشش فیبرنوری در کشور را یکی دیگر از اقدامات مهم دانست واعلام کرد شرکت مخابرات از ۷ میلیون پوشش تعهدی در پروانه، باید حداقل چهارم میلیون پوشش جدید در سال جاری ایجاد کند.

اتصال بیش از ۵۰۰۰ هزار روستای جدید به اینترنت از دیگر خبرهای مهمی بود که در هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. زارع پور در دیداری که با دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی داشت، گزارشی از حوزه کاری وزارت ارتباطات، اقدامات و دستاوردها در دو سال گذشته ارائه کرد.

وی معتقد است که پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها که بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی تاریخ کشور نیز محسوب می‌شود در ۲۰۰ شهر آغاز شده است و تا به امروز در قریب به ۱۰۰ شهر نیز به پایان رسیده است. وزیر ارتباطات تاکید کرد در راستای تحقق عدالت ارتباطی و دسترسی همه مردم کشور به شبکه ارتباطی پرسرعت و پایدار، از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۲۰۰ روستای جدید به شبکه ارتباطی سراسری متصل شده‌اند و تا پایان سال نیز تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پهن باند متصل می‌شوند. 

مسئولان براین باورند فقدان و یا ضعف دانش عمومی و فرهنگ امنیت سایبری در بین مدیران و کارکنان بسیاری از سازمان‌ها و مراکز حساس، از موضوعات مهم کنونی برای حفظ امنیت سایبری در کشور است که نتیجه بلافصل آن، بی‌توجهی به آموزش‌های عمومی کارکنان و آموزش‌های تخصصی کارشناسان و همچنین عدم سرمایه‌گذاری لازم برای ارتقاء و روزآمدسازی تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز در این حوزه است.

در همین رابطه عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- ابتدای هفته در همایش بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، از افزایش ۲۰ برابری حملات سایبری در یک سال گذشته خبر داد.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته حجم حملات سایبری DOS (حمله‌ منع خدمت) و DDOS (حمله‌ منع خدمت توزیع‌شده) افزایش ۲۰ برابری داشته و عمده هدف این حملات کور، مختل کردن و از کار انداختن روند خدمت‌رسانی کسب‌وکارهاست که در نقطه مقابل هدف پدافند غیرعامل یعنی تضمین ارائه خدمت به مردم است. 

تعداد کاربران پلتفرم‌های داخلی چقدر است؟ از دیگر خبرهایی بود که در هفته جاری منتشر شد. پس از آنکه آیین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با هدف رشد و توسعه فضای کسب و کارهای اینترنتی در کظور به تصویب رسید؛ پیام رسان های داخلی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند به گونه ای که اخیرا مسئولان از بهبود وضعیت شبکه‌های اجتماعی داخلی طی یک سال گذشته خبر داده اند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است به واقع در یک سال گذشته  روند فعالیت هموطنان ما در سکوهای داخلی بسیار رو به رشد بوده است و در حال حاضر ماهانه نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از هموطنان عزیز - کاربران یکتا - از پلتفرم‌های داخلی استفاده می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید