وضعیت بد ایران در این عرصه/ بودجه 15 همتی به این کسب و کارها می‌رسد

کدخبر: ۶۰۹۵۲۴
اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با اشاره به اختصاص 15 همت به صنعت دانش‌بنیان گفت: با وجود مراکز و متولی توسعه علم و فناوری در کشور متأسفانه آمار ما به لحاظ بهره وری بد است، اما سوال اینجاست که چرا این اتفاق می‌افتد؟
وضعیت بد ایران در این عرصه/ بودجه 15 همتی به این کسب و کارها می‌رسد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت امروز در نشست خبری جایزه ملی فناوری ایران اظهار کرد: از نگاه ما فناوری مهم است که نیاز امروز صنعت را حل کند و فناور آن قدرت تعامل با صنعت را داشته باشد. همچنین از دیدگاه ما فناوری دارای اهمیت است که فناور آن و دانشگاه آن کنسرسیوم شکل دهد و توان وصل شدن به صنایع بزرگ را داشته باشد.

وی افزود: حدود ۲ هزار و ۱۰۰ دانشگاه، حدود ۳ میلیون دانشجو و ۱۶ میلیون دانش آموزش و ۵۰۰ مرکز رشد و نوآوری در کشور وجود دارد که با وجود این متولیان توسعه علم و فناوری این سوال مطرح است که آیا صنعت ما صنعت بهره وری است؟ آیا شاخص‌های بهره وری که در برنامه پنجم و ششم توسعه بوده را توانسته‌ایم پاس کنیم؟

وی تصریح کرد: با وجود مراکز و متولی توسعه علم و فناوری در کشور متأسفانه آمار ما به لحاظ بهره وری بد است، اما سوال اینجاست که چرا این اتفاق می‌افتد؟ قرار بود دانشگاه نیازهای صنعت را تأمین کند، صنعت نیاز به نیروی حرفه‌ای دارد اما مشاهده عملکرد حاکی از آن است که دانشگاه و صنعت از هم ناراضی هستند، بطوری که کسب و کارها برای خودشان کار می‌کنند و دانشگاه‌ها هم دنبال نیازهای خودش است و هیچکدام نیازهای یکدیگر را تأمین نمی‌کنند.

اسدی ادامه داد: شاخص ارزیابی صنعت و دانشگاه با یکدیگر متفاوت است و تا زمانی که این شاخص‌ها با یکدیگر متفاوت باشد این دو نمی‌توانند نیازهای یکدیگر را تأمین کنند بنابراین باید به تغییر شاخص‌های ارزیابی و ارزشیابی اقدام کنیم و در جایزه ملی فناوری نیز این اتفاق افتاده است و در واقع فناوری برای ما حائز اهمیت است که نیازهای صنعت را تأمین کند.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، اظهار کرد: فناوری مساله محور و فناوری که نیازهای اساسی کشور را رفع می‌کند برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اهمیت دارد همچنین فناوری برای ما دارای اهمیت است که کمک کند که تولید ما صادرات محور باشد.

وی افزود: حدود ۴ میلیون کسب و کار (صنف و صنعت) در کشور وجود دارد. لذا هدف وزارت صمت و اهدای جایزه مذکور نگاه خاص به فناوری است.

اسدی گفت: نگاه به دانش بنیان‌ها تاکنون نگاه به کسب و کارهای خرد بوده است لذا با این نگاه نمی‌توان انتظار موفقیت داشت زیرا هیچگاه برای اتصال صنعت کمک نکرده ایم که کنسرسیوم‌ها شکل بگیرند، لذا برنامه الان تشکیل کنسرسیوم‌ها و تشکیل تیم‌های بزرگ است.

وی افزود: لازم است واژه اکوسیستم فناوری و نوآوری اصلاح شود و به واژه اکوسیستم فناوری و صنعت محوری تغییر یابد. اتفاق خوبی که در حال وقوع است اینکه پارک‌های فناوری به جای اینکه در کنار دانشگاه شکل بگیرند در دل صنعت شکل بگیرند. باید بخشی از پارک فناوری را به خود صنعت واگذار کنیم.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت اظهار داشت: هدف اصلی ما ایجاد یک فرآیند تغییر در نگاه فناوری است از نوآوری دانشگاه محوری و به دانشگاه صنعت محوری است.

اسدی در پاسخ به اینکه چه حمایتی از صنایع دانش بنیان صورت خواهد گرفت، گفت: حدود یک ماه تفاهمنامه ای بین وزیر صمت، وزیر اقتصاد و وزیر علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری منقعد شد و براساس آن ۱۵ همت به صنعت دانش بنیان اختصاص یافت. یک پروژه رتبه بندی کسب و کارها در وزارت صنعت تشکیل شده است که در این پروژه قرار شد کسب و کارها را از حوزه‌های فناوری، صادرات محوری، بهره وری، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و عمق ساخت داخل بررسی کنیم و قرار است بخشی از ۱۵ همت را به این کسب و کارها اختصاص دهیم.

وی افزود: بر اساس دستور وزارت خدمات به کسب و کارهایی ارائه می‌شود که رضایت بیشتری در حوزه‌های یاد شده ایجاد کرده اند که خدمات ارائه شده به این کسب و کارها می‌تواند از جنس تسهیلات، تسهیل فرآیندها، حضور در اتاق‌های تصمیم گیری، تأسیس بنیادهای ویژه توسعه صنعت است.

گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری از ۱۴ الی ۱۷ آذر ماه در تبریز برگزار می‌شود و در سال جاری، جایزه ملی فناوری ایران به همت وزارت صمت نیز در این رویداد اهدا می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید