نامگذاری سال ۲۰۲۵ در مجمع عمومی سازمان ملل

کدخبر: ۶۱۰۴۸۷
اقتصادنیوز: در مجمع عمومی سازمان ملل و با موافقت اعضا، سال۲۰۲۵ میلادی به عنوان سال جهانی تعاون نامگذاری شد.
نامگذاری سال ۲۰۲۵ در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در هفته ای که گذشت سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از راه اندازی  سامانه  شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با ایجاد این سامانه و همکاری دستگاه‌های مختلف، تعداد شاغلان، افراد جویای کار و بیکار به روز مشخص خواهد شد.

تاثیر ریزش قیمت نفت بر تولید اوپک پلاس

به گفته وی، از طریق این سامانه تعداد کارفرمایانی که علاقه‌مند هستند از خدمات کارگران استفاده کنند نیز مشخص می شود.

غول‌های اقتصادی در مسیر رشد

حذف شرط ضامن از وام‌های مشاغل خانگی خبر دیگر این هفته بود. در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، با تصویب نمایندگان مجلس وام‌های مشاغل خانگی از ارائه ضامن معاف و صرفا مشمول دریافت سفته شدند.

این اقدام در راستای تصویب تبصره ۴ اصلاحی بند (پ) ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه در جهت حمایت از فعالان  مشاغل  خانگی صورت گرفت تا متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد خانگی صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و اخذ سفته تسهیلات دریافت کنند.

قاسم رستم پور، مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار، نیز در هفته اخیر با اشاره به آمار کدهای ملی ثبت شده به منظور دریافت خدمات اشتغال دولت گفت: تاکنون ۵۸۰ هزار کد ملی برای استفاده از خدمات اشتغالزایی دولت اعم از دریافت مجوز یا تسهیلات در سامانه ثبت شده است، ولی اینکه ۵۸۰ هزار نفر اکنون شاغل هستند یا در مسیر ایجاد کسب و کار قرار دهند، پس از صحت سنجی‌ها و گذران دوره شکل‌گیری آن کسب و کار می‌توان شاغل شدن فرد را تایید کرد.

وی اشاره‌ای هم به طرح‌هایی که منجر به  اشتغالزایی  نمی‌شود، داشت و گفت:در صورتی که طرحی انحراف داشته یا احیانا تخلفی صورت گرفته باشد و منجر به اشتغالزایی نشود، برای آن جرایمی درنظر گرفته می شود و تسهیلاتی که تخلف داشته باشد به طور کامل از فرد دریافت کننده پس گرفته می‌شود.

این هفته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه ای از فعالیت و آغاز به کار مجدد سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی جهت گذراندن مراحل فرایند شناسایی و تأیید شعب تأمین اجتماعی خبر داد.

سامانه بیمه اجتماعی  کارگران  ساختمانی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی به نشانی bimekar.mcls.gov.ir مجددا بازنویسی شده است.

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف رویداد دیگر این هفته بود. این نمایشگاه به‌منظور ایجاد فرصت‌ شغلی در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه، مدیریت، علوم پزشکی و تجربی، امکان ارتباط مستقیم کارفرمایان و کارجویان، ارائه فرصت‌های شغلی، امکان معرفی و ارتقای برند کارفرمایی، تسهیل فرآیند جذب و  استخدام  سازمان‌ها، آشنایی با مهارت‌های مورد نیاز کارفرمایان و شناسایی استعدادها و علایق کارجویان برگزار شد.

اعطای مجوز مشاغل خانگی به نوجوانان کارآفرین خبری بود که از سوی دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی اعلام شد.

آنطور که رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفته به متقاضیان گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال در قالب  کارآفرینی  نوجوانان مجوز مشاغل خانگی اعطا می شود.

به گفته وی، بازار و فروش یکی از دغدغه‌های فعالان عرصه مشاغل خانگی ست که وزارت کار برای حل این مشکل برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

تصویب نامگذاری سال ۲۰۲۵ به عنوان سال جهانی تعاون، خبر دیگر این هفته بود.

در مجمع عمومی سازمان ملل و با موافقت اعضا، سال۲۰۲۵ میلادی به عنوان سال جهانی تعاون نامگذاری شد. این تصمیم، همه کشورهای عضو همچنین سازمان ملل متحد و سایر ذی‌نفعان مرتبط را تشویق می‌کند تا از سال جهانی تعاون به عنوان فرصتی برای ارتقای تعاونی‌ها و افزایش آگاهی در زمینه مشارکت آنها در اهداف توسعه پایدار و توسعه کلی پایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی منتفع شوند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حدود ۳ میلیون تعاونی در جهان وجود دارد و ۱۰ درصد کارگران سراسر جهان یا از سوی یک تعاونی استخدام می‌شوند یا به صورت کارگر-کارفرما در قالب تعاونی مشغول به کار هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید