چماق تحریم بر سر اسرائیل؟/ سکوت نفتی اعراب در برابر تل‌آویو

کدخبر: ۶۱۱۷۲۲
اقتصادنیوز: حمله نظامی اسرائیل درخواست‌هایی را در خاورمیانه، برای استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای مجازات اسرائیل برانگیخته است.
چماق تحریم بر سر اسرائیل؟/ سکوت نفتی اعراب در برابر تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز، این درگیری بسیاری از تحلیلگران، ناظران بازار نفت و سیاستمداران را به تشابه با تحریم اوپک در سال ۱۹۷۳ سوق داده است؛ زمانی که تولیدکنندگان نفت عرب صادرات نفت به چندین متحد اسرائیل از جمله ایالات متحده و بریتانیا را به دنبال جنگ اسرائیل و اعراب در آن سال قطع کردند.

به نوشته رویترز، با این حال، تحلیلگران و منابع اوپک می‌گویند که دنیای انرژی امروز با ۵۰ سال پیش بسیار متفاوت بوده و هرگونه احتمال تحریم جدید را ناممکن می‌دانند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه یا اوپک‌پلاس در روز یکشنبه در وین برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید گرد هم می‌آیند. منابع به رویترز گفته‌اند که احتمالاً کاهش تولید بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

درخواست‌های برای تحریم از کجا می‌آیند؟

آنطور که اکور ایران به نقل از ارویترز گزارش داده است، در ماه گذشته میلادی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از اعضای سازمان همکاری اسلامی (OIC) خواست تا تحریم نفتی و سایر تحریم‌ها را علیه اسرائیل اعمال کرده و تمام سفرای اسرائیل را اخراج کنند.

چهار منبع از اوپک که یک‌سوم نفت جهان را تولید می‌کند و شامل چندین کشور مسلمان از جمله ایران است، در آن زمان به رویترز گفتند که علی‌رغم اظهارات ایران، هیچ اقدام فوری یا نشست اضطراری توسط این گروه برنامه‌ریزی نشده است.

در جریان نشست مشترک ۱۱ نوامبر اعضای سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض، کشورهای مسلمان با اعمال تحریم‌های گسترده علیه اسرائیل موافقت نکردند.

در سال ۱۹۷۳ چه اتفاقی افتاد؟

در سال ۱۹۷۳، تولیدکنندگان عرب اوپک به رهبری عربستان سعودی به تلافی حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ خاورمیانه در اکتبر همان سال، تحریم نفتی علیه آمریکا اعمال کردند. تحریم و کاهش تولید به زودی کشورهای دیگری از جمله بریتانیا، هلند و ژاپن را به عنوان هدف شامل شد.

تحریم منجر به کمبود شدید و تشکیل صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها شد. تأثیر منفی بر اقتصاد ایالات متحده قابل توجه بود.

تحریم منجر به افزایش قیمت نفت شد، اما در درازمدت، این بحران توسعه منابع جدید نفتی خارج از خاورمیانه مانند دریای شمال و دارایی‌های آب‌های عمیق و همچنین منابع انرژی جایگزین را تشویق کرد.

چرا تحریم جدید بعید است؟

در حالی که نیم قرن پیش کشورهای غربی خریداران اصلی نفت کشورهای عربی بودند، امروزه آسیا مشتری اصلی نفت خام اوپک است و حدود ۷۰ درصد از کل صادرات این گروه را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از منابع اوپک در مورد اینکه چرا تحریم جدیدی در پیش نیست، گفت: «محیط ژئوپلیتیکی در مقایسه با ۵۰ سال پیش متفاوت است».

مؤسسه مالی جی‌ پی موگان در یادداشی خاطرنشان کرد: «تحریم نفتی به سبک دهه ۱۹۷۰ توسط کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا دو سوم صادرات نفت شورای همکاری خلیج فارس امروزه توسط مشتریان آسیایی خریداری شده و مهمتر از همه، نیازمند تحول اقتصادی در منطقه است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید