نه ارز هست، نه خدمات پس از فروش

دولت از واردات خودروهای کارکرده پشیمان شد؟

کدخبر: ۶۱۲۲۸۵
اقتصادنیوز: واردات خودروهای کارکرده در حالی با پیشنهاد دولت به مجلس شورای اسلامی، تصویب و تایید شد که حالا خبر می رسد ظاهرا دولتی ها از این اقدام پشیمان شده اند.
دولت از واردات خودروهای کارکرده پشیمان شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که برخی فعالان واردکننده خودرو به روزنامه دنیای اقتصاد گفته اند، به دلیل ناپختگی طرح اولیه واردات خودروهای کارکرده و وجود دو چالش بزرگ بر سر راه واردات این خودروها، مسوولان وزارت صمت بر سر دو راهی ابلاغ آیین نامه مربوطه یا بایگانی کردن آن مانده اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش خود آورده که "  ایرانی‌ها در حالی چشم‌ انتظار ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هستند که کسب اطلاع از واردکنندگان و همچنین اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد این پروژه به‌نوعی به بن بست خورده است. جدا از صحبت‌های دو روز پیش وزیر صمت مبنی بر چالش ارزی واردات خودروهای کارکرده، فعالان عرصه واردات نیز می‌گویند سیاستگذار به این نتیجه رسیده که این طرح - واردات خودروهای دست‌دوم - از جنبه‌های مختلف، به‌خصوص نحوه ارائه خدمات پس از فروش، پختگی لازم را ندارد."

این روزنامه به نقل از یک فعال واردات خودرو که نخواسته نامش فاش شود، گفته که "مسوولان وزارت صمت به این نتیجه رسیده‌اند که طرح واردات خودروهای کارکرده طرحی است ناپخته و همین موضوع اعلام آیین‌نامه مربوطه را به تاخیر انداخته است.

وی با بیان اینکه بعید است آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده حتی تا پایان امسال نیز ابلاغ شود، افزوده که ظاهرا دولت از ارسال الحاقیه قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس (واردات خودروهای کارکرده) پشیمان شده، زیرا به این نتیجه رسیده که مدیریت آن، به‌خصوص از جنبه ارائه خدمات پس از فروش، سخت است و به‌اصطلاح دردسر دارد. این فعال واردکننده تاکید کرده که به جز مساله کمبود ارز، چالش بزرگ دیگری که سیاستگذار در مسیر واردات خودروهای کارکرده با آن روبه‌روست، خدمات پس از فروش است؛ وزارت صمت در حال حاضر با این پرسش بسیار مهم مواجه است که تکلیف خدمات پس از فروش خودروهای دست‌دوم خارجی چیست؟ به گفته وی، ظاهرا در طرح اولیه واردات خودروهای کارکرده، پیش‌بینی لازم بابت مساله خدمات پس از فروش این خودروها نشده و از همین رو وزارت صمت به‌نوعی از این طرح پشیمان شده است. با توجه به اظهارات این فعال عرصه واردات، باید صحبت‌های اخیر وزیر صمت را نیز مبنی بر وجود چالش ارزی بر سر راه واردات خودروهای دست‌دوم اضافه کرد. عباس علی‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اعلام و ابلاغ نمی‌شود، گفته که «در مورد واردات خودروی کارکرده، نگرانی‌‌هایی برای تخصیص ارز وجود دارد». 

با توجه به اتفاقات رخ داده، حالا این پرسش مطرح است که آیا واردات خودروهای کارکرده سرانجام وارد فاز اجرایی خواهد شد یا دولت بی سر و صدا این طرح را کنار خواهد گذاشت؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید