تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی تابستان ۱۴۰۲

نفت و گاز جور تنبل‌های رشد اقتصادی ایران در تابستان را کشیدند!

کدخبر: ۶۱۲۵۵۲
اقتصادنیوز: تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی بدون نفت به روش ارزش افزوده و به قیمت‌های ثابت سال 1390 در تابستان سال جاری به 219 هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است. بر این اساس، رشد اقتصادی کل در تابستان 1402 به سطح 7.1 درصد رسیده است. این رقم نسبت به رشد اقتصاد در فصل بهار کاهش یافته است.
نفت و گاز جور تنبل‌های رشد اقتصادی ایران در تابستان را کشیدند!

به گزارش اقتصادنیوز تولید ناخالص داخلی نیز بدون احتساب نفت و به قیمت‌های ثابت سال 1390 در تابستان امسال معادل با 185 همت برآورد شده که نشانگر رشد 4.2 درصدی این شاخص نسبت مدت مشابه در سال گذشته است.

از میان بخش‌های اقتصادی، رشد بخش کشاورزی و صنایع و معادن (بدون نفت) در تابستان 1402 در محدوده منفی قرار گرفته است. همچنین، رشد اقتصادی بخش خدمات که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران است نسبت به فصل بهار کاهش یافته است.

در تابستان 1402 تنها رشد اقتصادی بخش «نفت و گاز» نسبت به فصل بهار افزایش یافته است. این نرخ بالاترین رشد اقتصادی میان سایر اجزای اقتصاد ایران در دومین فصل سال جاری به شمار می‌رود.

ترنجی

شاخصی برای اندازه‌گیری کالا و خدمات تولیدشده در اقتصاد

تولید ناخالص داخلی نشان‌دهنده تمام کالاها و خدمات تولیدشده در اقتصاد طی یک سال است. این شاخص به دو روش «ارزش افزوده» و «هزینه‌ای» محاسبه می‌شود. می‌توان گفت تولید ناخالص داخلی به روش ارزش افزوده و هزینه‌ای به ترتیب نماگری از سمت عرضه و تقاضای اقتصاد است.

این شاخص نسبت به یک سال مشخص تحت عنوان «سال پایه» محاسبه می‌شود تا اثر تورم از آن خنثی شود. بنابراین تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال 90 نشان‌دهنده حجم حقیقی تولیدات اقتصاد ایران است که رشد قیمت ها از آن خارج شده است.

در تابستان 1402: کیک اقتصاد بزرگ شد اما با سرعتی کمتر از فصل بهار

اکوایران در این باره نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی بدون نفت در تابستان امسال به 4.2 درصد رسیده است. به بیان دیگر، حجم حقیقی کیک اقتصاد بدون دخالت نفت در تابستان سال جاری 4.2 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است.

این رقم در فصل بهار برابر با 6.1 درصد بوده است. بنابراین حجم کیک اقتصاد بدون نفت ایران با سرعت کمتری نسبت به فصل بهار بزرگ شده است. همچنین، رشد اقتصادی با احتساب نفت نیز به 7.1 درصد رسیده در حالی که در فصل بهار برابر با 7.9 درصد بوده است.

کاهش رشد اقتصادی تابستانه در همه بخش‌ها نسبت به بهار؛ رفتار متفاوت نفت و گاز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان 4 بخش اقتصاد، رشد اقتصادی 2 بخش در تابستان 1402 منفی شده و رشد یک بخش نیز نسبت به فصل بهار کاهش یافته است.

به بیان دقیق‌تر، رشد اقتصادی بخش «کشاورزی» از منفی 4.6 درصد در بهار به منفی 3.2 درصد در تابستان رسیده و بنظر می‌رسد از سرعت افت آن کاسته شده است. همچنین، رشد اقتصادی بخش «صنعت و معدن» (بدون احتساب نفت) از 0.4 درصد در فصل بهار به منفی 0.4 درصد در فصل تابستان رسیده که حاکی از کاهش تولیدات این بخش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

از دیگر اجزای تولید ناخالص داخلی می‌توان به بخش «خدمات» اشاره کرد که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران به شمار می‌رود. تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این بخش از 9.3 درصد در بهار به 7.5 درصد در تابستان رسیده است. بنابراین سرعت رشد این بخش از اقتصاد ایران نیز کاهش یافته است.

تنها بخشی که در تابستان 1402 رشد اقتصادی آن در سطحی بالاتر از فصل بهار قرار گرفته، «نفت و گاز» است. به بیان دقیق‌تر، تولید نفت و گاز در تابستان سال جاری 25.6 درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است. این رقم در فصل بهار 19.8 درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید