چرخش بانک مرکزی در سیاست مهار تورم؟

فرود نرخ بهره بین بانکی به کف سه ماهه

کدخبر: ۶۱۳۱۴۲
داده‌های بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ بهره بین بانکی به پایین‌ترین جایگاه خود در سه ماه اخیر رسیده است؛ اتفاقی خلاف رویه ماه های گذشته. با این حال برخی این پدیده را در تزریق 135 همتی پول در بازار باز جست و جو می‌کنند.
فرود نرخ بهره بین بانکی به کف سه ماهه

 

به گزارش اقتصادنیوز، در ادبیات جدید اقتصادی نرخ بهره بین بانکی به عنوان هدفی میانی برای کنترل غیرمستقیم تورم استفاده می‌شود. دلیل این موضوع نیز به ارتباط مستقیم بین نرخ بهره بین بانکی و سایر نرخ بهره‌ها در بازارهای دیگر بازمیگردد. 
 
 

بازار بین بانکی و اهمیت آن در حفظ تعادل اقتصاد

آنطور که اکوایران گزارش داده است، بازار بین بانکی مکانی غیرفیزیکی بوده که در آن بانک‌های دارای مازاد اعتبار، در ازای نرخ بهره توافقی به بانک‌های دچار کسری، منابع مالی قرض می‌دهند. این نرخ بهره شناور است اما بانک مرکزی به دلیل اثرگذاری نرخ بهره بازار بین بانکی در اقتصاد، سقف و کفی با استفاده از اعتبارگیری قاعده‌مند و بازار باز برای بانک‌ها به صورت دستوری تعیین می‌کند تا در بازه‌ای کوتاه تعادل اقتصاد برهم نخورد.

در حال حاضر بانک‌ها در نرخ بهره 23 درصد می‌توانند از بازار باز تامین مالی کنند و با نرخ بهره 24 درصد امکان اعتبارگیری قاعده‌مند برای آن‌ها وجود دارد.

1402090805

تزریق پول در بازار باز در هفته اخیر و کاهش نرخ بهره

هرچقدر تامین مالی در بازار باز بیشتر باشد، فشار تقاضای منابع مالی میان بانک‌ها کاهش یافته و فشار تقاضا بر نرخ بهره بین بانکی نیز کاهش می‌یابد. مشاهده می‌شود در هفته اخیر منابع مالی زیادی به ارزش 135 همت در بازار باز تزریق شده است، اتفاقی که از ابتدای تابستان سال جاری بی‌سابقه بوده است.

احتمالا همین مسئله نیز باعث شده تا کمبود منابع در بازار بین بانکی تا حدودی کمتر شده و نرخ بهره بین بانکی از 23.6 درصد به 23.54 درصد در هفته گذشته بازگردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بهره ثبت شده در هفته منتهی به 8 آذر، پایین‌ترین نرخ رقم خورده در سه ماهه گذشته بوده است. 

پرهیز بانک مرکزی از نوسانات ناگهانی نرخ بهره

عموما افزایش نرخ بهره یک سیاست ضدتورمی محسوب می‌شود اما افزایش شدید آن در بازه کوتاهی می‌تواند منجر به رکود یا حتی در شرایطی تشدید تورم شود. بنابراین ترجیح بانک مرکزی کشورها آن است که از تغییرات ناگهانی نرخ بهره پرهیز کنند و آن را به آرامی همراه با سیاست‌ پولی پیش ببرند.

 بنابراین حتی زمانیکه سیاست پولی بر اساس کنترل تورم و افزایش نرخ بهره طراحی شده است، حرکت آرام نرخ بهره اهمیت دارد چنانچه در ایران نیز از دوسال گذشته تا کنون نرخ بهره کمتر از 2 درصد افزایش یافته است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید