رکوردزنی اختلاف صادرات و واردات

شکاف عجیب در ترکیب تجارت ایران! ثبت ارزان‌ترین حجم صادرات!

کدخبر: ۶۱۴۲۷۹
اقتصادنیوز: آمار تجارت ایران در ماه‌های اخیر شاهد ثبت اعداد دور از انتظاری بوده است.
شکاف عجیب در ترکیب تجارت ایران! ثبت ارزان‌ترین حجم صادرات!

به گزارش اقتصادنیوز بررسی آمارهای تجارت نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در هشت ماهه ابتدایی امسال به بیشترین سطح در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در یک اقتصاد همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به طوریکه این آمار می‌تواند نشان دهد چه میزان ارز حاصل از هر تن صادرات وارد کشور شده و چه میزان ارز به واسطه واردات کالا از کشور خارج می‌شود. اختلاف این دو مقدار گویای میزان خالص خروج یا ورود ارز به کشور است.

بررسی آمارهای تجارت کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد ارزش هر تن کالاهای وارداتی در هشت ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در ۱۰ سال گذشته بالاترین سطح را تجربه کرده است. 

همچنین این آمارها نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در هشت ماهه نیز در کمترین سطح خود از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که این گزارش بر اساس ارزش تجارت در کالاهای غیرنفتی عنوان شده و از آمارهای گمرک ایران در آن استفاده شده است.

020914

رکورد ارزش هر تن کالای وارداتی شکسته شد

اکوایران در این باره نوشت: آمارهای صادرات و واردات کشور در ۸ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد ارزش هر تن کالای صادراتی به ۳۵۶ دلار رسیده است. به عبارتی با تقسیم ارزش کل کالاهای صادراتی کشور در این مدت بر وزن کالاهای صادراتی می‌توان فهمید به ازای هر تن کالایی که از کشور خارج می‌شود ۳۵۶ دلار عایدی ارزی برای کشور خواهد داشت.

این عدد در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معادل ۴۶۰ دلار بوده که با کاهش ۱۰۴ دلاری مواجه شده است. دلیل این اتفاق را می‌توان در بازارهای جهانی کالاهای ایرانی دانست. در حقیقت این عدد نشانه‌ای از تقاضای پایین بازارهای جهانی برای کالای ایرانی است. به طوریکه باعث شده قیمت کالاهای ایرانی در این بازارها افت داشته باشد.

همین آمار برای واردات کالاهای خارجی نیز وجود دارد. به طوریکه از تقسیم ارزش کل کالاهای وارداتی کشور در هشت ماهه ابتدایی سال جاری بر کل وزن کالاهای وارداتی می‌توان به ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور پی برد. بر این اساس ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور در ۸ ماهه ابتدایی امسال به ۱۷۰۴ دلار رسیده است. به این معنا که به ازای هر تن کالایی که در این مدت به کشور وارد شده است ۱۷۰۴ دلار ارز از کشور خارج شده است. 

بررسی روند ۱۰ ساله این متغیر گویای آن است که خروج ارز از کشور در سال ۱۴۰۲ روند صعودی به خود گرفته است. طبق آمارها ارز خارج شده از کشور به ازای هر تن واردات در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معادل هزار و 584 دلار بوده که این عدد در سال جاری با ۱۲۰ دلار افزایش در روبرو شده است.

همچنین بررسی روند این متغیر حاکی از آن است که ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور رکورد ده ساله خود را شکسته و در بالاترین سطح قرار گرفته است.

020914

رکوردزنی اختلاف صادرات و واردات

با اختلاف گرفتن از دو ارزش یاد شده در بالا می‌توان به میزان خالص ورود یا خروج ارز از کشور رسید. به بیان دیگر اگر ارزش هر تن کالای صادراتی را از ارزش هرتن کالای وارداتی کم کنیم به عددی می‌رسیم که نشان می‌دهد به ازای هر تن تجارت در کشور، چه میزان ارز به طور خالص به کشور وارد یا از کشور خارج می‌شود.

آمارهای تجارت هشت ماهه در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی به نفع کالاهای وارداتی سنگینی کرده است. به بیان ساده‌تر در هشت ماهه ابتدایی ۱۰ سال اخیر کشور همواره کالاهای وارداتی گرانتر از کالاهای صادراتی بوده و میزان ارز خارج شده از کشور همواره بیشتر از ارز وارد شده به کشور بوده است.

بر اساس آخرین آمار تجارت در هشت ماهه ابتدایی امسال، به ازای هر تن تجارت کالاهای غیرنفتی به میزان هزار و 349 دلار ارز از کشور خارج شده است. به عبارتی هر تن کالای وارداتی به کشور در این مدت  هزار و 349 دلار گرانتر از هر تن کالای صادراتی بوده است. 

بررسی روند تجارت هشت ماهه در ۱۰ سال اخیر گویای آن است که این شکاف میان ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی شدت گرفته است. به طوریکه این اختلاف در هشت ماه ابتدایی سال گذشته هزار و 124 دلار بوده اما در سال جاری به اندازه ۱۲۵ دلار به ازای هر تن بدتر شده است. شواهد نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در هشت ماهه ابتدایی امسال به بیشترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است. 

020914

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید