‌هشدار یک اقتصاددان درباره مولدسازی دارایی‌های دولت

کدخبر: ۶۱۴۸۴۳
اقتصادنیوز: یک اقتصاددان درآمد مولدسازی دارایی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موهومی عنوان کرده و گفت: ‌با مولدسازی ارزشمندترین دارایی‌های بین نسلی بدون نظارت و با قیمت غیرشفاف به گروه‌های نامشخص واگذار می‌شود، این در حالیست که براساس اعلام یک مقام سازمان برنامه و بودجه، امسال 4400 میلیارد تومان درآمد از مولدسازی کسب شده که 100 درصد آن صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی می‌شود.
‌هشدار یک اقتصاددان درباره مولدسازی دارایی‌های دولت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ به تازگی، فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به طرح مولدسازی دارایی‌ها تاخته و درآمد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موهومی عنوان کرده است؛ به ادعای مؤمنی، ‌با مولدسازی ارزشمندترین دارایی‌های بین نسلی بدون نظارت و با قیمت غیرشفاف به گروه‌های نامشخص واگذار می‌شود.

این در حالی است که فرآیند نظارت بر مولدسازی دارایی‌های دولت طبق ماده 17 آیین‌نامه مولدسازی توسط کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سران قوا، به ریاست نماینده قوه قضائیه تشکیل می‌شود که وظیفه تطبیق عملکرد ارکان با احکام و ضوابط آیین‌نامه مولدسازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد.

امروز‌ حمید امانی همدانی، معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه، از درآمد 4400 میلیارد تومانی از محل مولدسازی دارایی‌ها در 8 ماه سال جاری خبر داد و تأکید کرد: 100 درصد درآمد مولدسازی دارایی‌ها صرف تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور می‌شود.

به گفته وی در قانون بودجه سال جاری از محل واگذاری اموال منقول و غیرمنقول به میزان 99 هزار و 500 میلیارد تومان منابع برای موضوع مولدسازی پیش‌بینی شده است که با توجه به دستورالعمل مربوطه از ابتدای سال در دست تهیه بوده و فرایندهای مختلفی بر آن حاکم است؛ در عین حال پیچیدگی‌های حقوقی نیز بر آن مترتب است. تحقق این منابع در سطح رقم قابل مصوب قابل تحقق نبوده و با شکل‌گیری جریان مولدسازی در سال آینده، روند افزایشی به خود خواهد گرفت. آنچه مهم است عزم دولت برای مولدسازی است که به‌طور جدی دنبال خواهد شد.

با این حال، فرشاد مؤمنی‌ مدعی شده است که ما به آنها (دولت) درباره افتضاحات مولدسازی هشدار دادیم و به ما گفتند که یعنی شما می‌خواهید بگویید دولت از منابع خود به شکل کارآمد استفاده نکند؟ اما بر حسب همین دغدغه گفتیم شما 10 گونه تضمین می‌گیرید که عوامل اجرایی مولدسازی هیچ نوع عقوبتی بابت کارهایشان نداشته باشند.

درحالی‌که پاسخ به این ادعا روشن است و اعضای هیات عالی مولدسازی در مورد تشخیص مازاد بودن و قیمت نهایی و شیوه مولدسازی مصون هستند، اما اگر در اجرای فرایندها جرمی واقع شود، یا سوءاستفاده‌ای شده باشد، هر فرد در هر مقامی تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

وی همچنین ادعا کرده است ‌رقم‌های وحشتناکی بی‌محابا در مورد مولدسازی نوشته شده است، بدون آنکه هیچ برنامه‌ای برای تخصیص آن وجود داشته باشد، درحالی‌که در قانون بودجه مصوب امسال برای مولدسازی دارایی‌ها 99 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم نسبت به کل بودجه بسیار ناچیز است و در عین حال در 8 ماه امسال به عنوان اولین سال اجرای مولدسازی 4400 میلیارد تومان درآمد از مولدسازی دارایی‌ها محقق شده است.

فرشاد مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: چقدر باید برای حکومت داعیه‌دار فرهنگ قبیح باشد که یکی از پاکدامن‌ترین و برجسته‌ترین مدیران خیریه‌های مدرسه‌ساز اعتراض کرده است که شما مدارسی که ما احداث کردیم و از منابع بین نسلی ساخته نشده است را در فهرست مولدسازی قرار داده‌اید، که در این زمینه باید گفت: خیرین مدرسه‌ساز بر اساس شنیده‌های غیرموثق در این زمینه اعتراض کرده‌ بودند اما ‌با ارائه توضیحاتی به آنها، ابهامات رفع شد، «مدارس خیرین و مدارس دایر و قابل استفاده به هیچ وجه جزو اموال مازاد نبوده و در دستورکار هیات مولدسازی قرار ندارد».

در این زمینه انتظار می‌رود استادان و صاحب‌نظران اقتصادی موضوعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس اسناد و مدارک متقن ارائه کنند و از کلمات هنجارشکنانه و خلاف عرف خودداری کنند و نیز در مقابل انتقادات خود راهکارهای عملی هم ارائه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید