نیم قرن با اقتصاد ایران؛۲۳ آذر

تعداد کشورهای متقاضی تولید سمند دورقمی شد!

کدخبر: ۶۱۵۷۹۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم::
تعداد کشورهای متقاضی تولید سمند دورقمی شد!

انتقادهای غیرمنصفانه نسبت به بنگاه‌داری بانک‌ها

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 آذر 1353؛تهران مرکز اتحادیه پایاپای آسیایی شد

اتحادیه پایاپای آسیایی رسما به وجود آمد و تهران به عنوان مقر آن و بانک مرکزی ایران نیز به عنوان بانک عامل این اتحادیه انتخاب شد.

سخنگوی بانک مرکزی ایران اعلام کرد: روز دوشنبه 18 آذرماه جاری اتحادیه پایاپای آسیایی با شرکت کشورهای ایران، پاکستان، هند، سریلانکا، بنگلادش و نپال رسما به وجود آمد.

اولین جلسه هیات مدیره آن با شرکت روسای بانک‌های مرکزی این کشورها و کارشناسان آنها در بانکوک مقر «اسکاپ» (اکافه سابق) تشکیل گردید.

محمد یگانه، رئیس کل بانک مرکزی ایران و شاپور شیرازی و سیروس توفیق از جانب ایران در این اجلاس شرکت داشتند.

این سخنگو افزود: منظور از تشکیل این اتحادیه فراهم کردن تسهیلات لازم برای تصفیه چند جانبه پرداخت‌های مربوط به معاملات تجاری میان کشورهای عضو است. به عبارت دیگر کشورهای عضو به جای اینکه در معاملات بازرگانی میان خود از ارز استفاده کنند، می‌توانند مطالبات و بدهی‌های ارزی را با هم تهاتر کرده و مانده آن را در پایان هر ماه به ارز قابل قبول کشور طلبکار پرداخت نمایند.

هیات‌مدیره اتحادیه در اولین جلسه خود تهران را به عنوان مقر اتحادیه و بانک مرکزی ایران را به عنوان بانک عامل انتخاب کرد.

پیشنهاد شاهنشاه قیمت نفت را 38 سنت افزایش داد

کنفرانس وزیران کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت به کار خود پایان داد.

این کنفرانس در اجلاس دیروز خود گزارش کمیسیون اقتصادی این سازمان را مورد بررسی قرار داد و تصمیم گرفت میانگین دریافتی دولت از شرکت‌های نفتی فعال در کشورهای عضو هر بشکه به 10.12 دلار افزایش یابد.

این تصمیم از اول ژانویه 1975 به مورد اجرا درخواهد آمد تا نهم سپتامبر 1975 ادامه خواهد یافت.

به این ترتیب وزیران کشورهای اوپک با تصمیم دیشب خود میانگین هزینه‌های نفت را 38 سنت آمریکا افزایش دادند.

درآمد نفتی ایران 620 میلیون دلار افزایش می‌یابد

تصمیم دیشب کنفرانس اوپک مبنی‌بر افزایش درآمد کشورهای تولیدکننده برای هر بشکه نفت موجب شد که درآمد ایران در 80 روز باقی‌مانده سال 1353 از بابت روزی قریب 6 میلیون بشکه مبلغی در حدود 148 میلیون دلار و براساس سال 1354 مبلغی بیش از 620 میلیون دلار افزایش یابد.

ظاهرا کنفرانس پیشنهاد ایران را در مورد قیمت واحد به طور اصولی پذیرفت، اما برای اینکه نظرات مختلف را به هم نزدیک کند و طرح فنی آن را پی‌ریزی نماید یک مهلت 14 روزه برای آن قائل شده است.

23 آذر 1373؛ شرکت ملی نفت ایران رتبه چهارم در میان شرکت‌های بزرگ نفتی جهان

یک بررسی جدید نشان می‌دهد، جایگاه شرکت ملی نفت ایران در میان شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان افزایش یافته است.

هفته نامه «اویل اینتلیجنس ویکلی» در آخرین شماره خود در بررسی 50 شرکت بزرگ نفت و گاز جهان، ایران را در رده چهارم قرار داده است.

به جز شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های نفتی ونزوئلا، اندونزی و کویت نیز جایگاه خود را در میان شرکت‌های بزرگ جهان بالا برده‌اند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در این زمینه نوشت: «پترولئوس» ونزوئلا گروه نفتی «رویال داچ شل» را پشت‌سر گذارده و در رده دوم شرکت‌های نفتی بزرگ قرار گرفته است.

شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی «آرامکو»، جایگاه اول خود را در رده‌بندی انجام‌شده توسط این هفته‌نامه حفظ کرده است.

شرکت نفتی انگلیسی-هلندی «رویال داچ شل» یک پله پایین آمده و در رده سوم لیست 50 شرکت نفتی جهان قرار گرفته و شرکت آمریکایی «اکسون» نیز به طور مشترک با شرکت ملی نفت ایران در رده چهارم قرار گرفته است.

۲۳ آذر 1383؛ دفاع احمد توکلی از قیمت پایین بنزین در ایران

احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در یادداشتی از قیمت پایین بنزین دفاع کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است، ... قیمت آزاد یا واقعی یک کالا در ساختاری از بازار معنای علمی دارد که بازار رقابتی باشد. بازار تمامی کالاها و خدمات مهم دولتی طرح ارائه‌شده انحصاری است. بنابراین صحبت از قیمت واقعی بنزین علمی نیست. براساس قیمت‌های امروز (پاییز 1383) بورس بین‌المللی، هر لیتر بنزین 35 سنت است (تنی 470 دلار) قیمت داخلی هر لیتر بنزین واراتی بستگی به نرخ ارز خواهد داشت. نرخ اسمی ارز به ازای هر دلار 880 تومان، قیمتی دستوری است نه بازاری، چون به دست بانک مرکزی تعیین و هدایت می شود.

در این مواقع ملاحظه قدرت خرید دلار مهم است. با نظریه PPP، برابری قدرت خرید به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول هر دلار برابر 230 تومان است. بنابراین تحقیق، قیمت بنزین وارداتی هر لیتر 805 ریال می‌شود. دولت در این زمینه معیار دوگانه‌ای اعمال می‌کند.

وقتی می‌خواهد به ملت بگوید که به خاطر شما هزینه زیادی متحمل می‌شوم نرخ اسمی ارز را ملاک قرار می‌دهد، مانند محاسبه نرخ بنزین وارداتی یا محاسبه هزینه فرصت آن.

اما وقتی می‌خواهد توفیق نسبی اقتصادی ایران (به ویژه در سطح بین‌المللی) نشان دهد از نظریه PPP استفاده می‌کند؛ مانند وقتی که می‌خواهد درآمد ملی سرانه ریالی را به دلاری تبدیل کند، به جای هر 880 تومان یک دلار، مثلا هر 230 تومان را یک دلار محاسبه می‌کند تا درآمد ملی سرانه به دلار بالاتر نشان داده شود.

تعداد کشورهای متقاضی تولید سمند دورقمی شد

تعداد کشورهای متقاضی راه‌اندازی خط تولید سمند دو رقمی شد. تاکنون مقامات کشورهای مصر، لبنان، سودان، سوریه، سنگال، ساحل عاج، روسیه، کنیا، ونزوئلا، نیجریه، اوکراین و... برای راه‌اندازی خط تولید سمند در کشور متبوع خود ابراز تمایل کرده‌اند. در حال حاضر فقط احداث خط تولید سمند در سوریه اجرایی شده و بقیه در مراحل گفت‌و‌گو هستند.

پژو و فیات با تولید ال-90 در ایران مخالفند

پژو و فیات به دلیل به خطر افتادن منافعشان در ایران با تولید ال-90 در ایران به شدت مخالفند.

دانش فهیم، معاون تولید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: پژو سالانه بیش از یک میلیارد دلار در ایران درآمد دارد که با حضور رنو-نیسان این منافع به شدت به خطر می‌افتد و پژو سعی دارد با کارشکنی در اروپا و ایران مانع از تولید ال-90 در ایران شود.

وی ادامه داد: حتی پژو تاکنون به روش‌های زیادی سعی کرده که رنو را از حضور در ایران منصرف کند.

دانش فهیم گفت: فیات نیز تولید خودروی خود را در آینده بر روی پلت‌فرم 179 در ایران شروع می‌کند و چون می بیند به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالای ال-90 قادر به حضور در بازار ایران نیست، سعی در کارشکنی برای حضور نداشتن رنو در ایران دارد.

23 آذر 1393؛ انتقادهای غیرمنصفانه نسبت به بنگاه‌داری بانک‌ها

معاون نظارت بانک مرکزی با گلایه نسبت به انتقادهای مطرح‌شده علیه بنگاه‌داری بانک‌ها مجموع ارزش دفتری بنگاه‌های آنها را حدود 26 هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد.

حمید تهرانفر با بیان اینکه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور بهانه‌ای برای پوشش بیماری از موارد دیگر شده است، اظهار کرد: متاسفانه اغلب بدون در نظر گرفتن عواقب، هجوم‌های سنگین به سمت بانک‌ مرکزی آورده می‌شود که احساس می‌کنم هیچ یک از این موارد منطقی نبوده و پایه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس وقتی تیغ تیز بنگاهداری به سمت‌و‌سوی بانک‌ها که در مقام قضاوت عادلانه، دارای ضوابط بوده و کنترل می‌شوند، گرفته می‌شود باور ندارم که این مسائل به غیر از یک بهانه تند به دست کسانی که دیوار بانک‌ها را کوتاه دیده و به آنها هجوم آورده‌اند چیز دیگری باشد.

تهرانفر در ادامه از اعتراض غیرمنطقی چند نفر نسبت به بنگاه‌داری بانک‌ها سخن گفت و افزود: در اوایل شهریورماه امسال هفت نفر نامه‌ای نوشته و اعلام کردند که بنگاه‌داری بانک‌ها به آنها صدمه زده است و رقیب آنها هستند؛ چراکه شرکت داری موجب شده تا بانک‌ها بخش زیادی از منابع خود را به آنها اختصاص دهند و عرصه برای فعالیت این تولیدکنندگان تنگ شده است.

وی با بیان اینکه دامنه نامه این هفت نفر بسیار اثرگذار بود و بحث بنگاه‌داری بانک با طرح آن به اوج رسید، یادآور شد: این در حالی است که وقتی امضاکنندگان این نامه را به طور دقیق‌تری رصد می‌کنم، به نتایج دیگری می‌رسم که ممکن است از چشم افراد غیرمسلح دیده نشود.

جنگ سرد خودروسازان ایرانی و رنو

در شرایطی که خیلی‌ها گمان می‌کردند لغو تحریم آمریکا، احیا شدن زندگی خودروسازان ایرانی و رنو را در پی خواهد داشت، اوضاع تقریبا عکس پیش رفت و رابطه آنها نه تنها بهبود نیافت؛ بلکه بین شان به نوعی «جنگ سرد» در گرفت.

در حال حاضر که حدود یک سال از توافق هسته‌ای ژنو می گذرد نه رنو دل خوشی از خودروسازان ایرانی دارد و نه خودروسازان ایرانی از رنو؛ اوضاع به شکلی است که هم اکنون تولید تندر90 به روزی حدود 100 دستگاه در «جاده مخصوص» رسیده و مگان نیز کلا از خط تولید حذف شده است.

ایرانی‌ها می‌گویند رنو به تعهداتش طبق قرارداد عمل نکرده و ضمن همراه شدن با تحریم‌های بین‌المللی قطعات موردنیاز برای تولید تندر90 و مگان را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و به همین دلیل مقصر اصلی رفتن مگان و افت تولید تندر، این شرکت فرانسوی است. از آن سو اما رنو نیز می‌گوید که وقتی ایرانی‌ها به تعهدات مالی‌شان عمل نمی‌کنند، دلیلی ندارد مطابق میل و خواسته آنها قطعات به «جاده مخصوص» ارسال کند.

تیتر یک
کارگزاری مفید