بررسی آمار تولیدات وفروش خودرو در آبان ۱۴۰۲

چالش جدید خودروهای داخلی؛ ثبت پایین‌ترین رشد تولید در 20 ماه اخیر!+ نمودار

کدخبر: ۶۱۶۲۰۱
اقتصادنیوز: آمار تولید خودروهای داخلی در آبان‌ماه امسال روند چندان امیدوارکننده‌ای را نشان نمی‌دهد.
چالش جدید خودروهای داخلی؛ ثبت پایین‌ترین رشد تولید در 20 ماه اخیر!+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز تولید و فروش گروه خودرو و قطعات که از زیرگروه‌های بخش صنعت است روندی کاهشی را طی کرده به طوری که در آبان امسال رشد تولید این گروه در کمترین سطح خود از ابتدای 1401 قرار گرفته است. بررسی این گروه به تفکیک سه زیرگروه‌ اصلی آن نیز حاکی از رشد منفی قابل توجه تولید و فروش خودروهای سواری، خودرورهای سنگین و قطعات نسبت به آبان سال قبل است.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش جدید پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران به آمار شاخص‌های تولید و فروش بخش صنعت و معدن در آبان 1402پرداخته است. شاخص تولید و شاخص فروش دو شاخصی هستند که برای ارزیابی بخش‌های تولیدی اقتصاد به کار می‌روند. یکی از زیربخش‌های مهم صنعت و معدن گروه خودرو و قطعات است. مطابق ارقام این گزارش شاخص تولید این گروه در آبان امسال نسبت به ماه مهر 5.3 درصد و شاخص فروش آن 24.2 درصد رشد کرده است. این در حالی است که در مقایسه با موقعیت مشابه سال قبل افت قابل ملاحظه شاخص‌های این گروه به چشم می‌خورد.  

اکوایران در این زمینه نوشت:  در این خصوص روند رشد نقطه به نقطه حاکی از این است که رشد تولید گروه خودرو و قطعات در آبان امسال به کمترین سطح خود از ابتدای سال 1401 رسیده است. 

رشد تولید خودرو و قطعات در کمترین سطح خود از ابتدای 1401

 بررسی وضعیت شاخص های اقتصادی نسبت به موقعیت مشابه سال قبل که همان مفهوم رشد نقطه به نقطه است می‌تواند تغییرات بلندمدت‌تری را نسبت به رشد ماهانه توضیح دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس برای سنجش وضعیت گروه‌های صنعت از شاخص تولید و فروش شرکت های بورسی استفاده کرده است. شاخص تولید میزان تولید یک گروه و شاخص فروش میزان فروش محصولات یک گروه را در یک دوره زمانی مشخص اندازه می‌گیرد. باید توجه داشت که هر دو شاخص نسبت به قیمت‌ها تعدیل می‌شوند تا صرفا تغییرات حقیقی را نشان دهند. 

 رشد نقطه به نقطه شاخص تولید گروه خودرو و قطعات در آبان امسال به منفی 28 درصد رسیده است. این به معنی کاهش 28 درصدی تولیدات این گروه در این ماه نسبت به آبان 1401 است. همچنین روند این رشد در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد رشد این شاخص از شهریور سال جاری منفی بوده است.

 از سوی دیگر رشد نقطه به نقطه شاخص فروش گروه خودرو و قطعات نیز در سه ماه اخیر منفی بوده به طوری که در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته 45 درصد کاهش یافته و به کمترین حد خود از فروردین 1401 رسیده است. اما رشد این شاخص تا ماه آبان کاهش خود را جبران کرده و به منفی 22.4 درصد رسیده است. 

 بنابراین وضعیت تولید و فروش گروه خودرو و قطعات در تابستان و پاییز امسال نسبت به سال قبل روندی کاهشی داشته است

 همچنین بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از سه زیربخش گروه خودرو و قطعات نشان می‌دهد که تولید و فروش هر سه زیربخش نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

020924

کاهش تولید و فروش زیرگروه‌های خودرو و قطعات در سال گذشته

 سه زیربخش اصلی گروه خودرو و قطعات زیربخش‌های خودرو سنگین، خودرو سواری و قطعات هستند. بررسی عملکرد شرکت‌های بورسی این بخش‌ها نشان می‌دهد که رشد ماهانه شاخص‌های تولید و فروش در آبان 1402 یعنی تغییرات این شاخص‌ها در این ماه نسبت به مهر در هر سه زیرگروه مثبت بوده است. شاخص تولید در گروه قطعات نسبت به ماه قبل بیش از دو زیرگروه دیگر و بیش از 5 درصد رشد کرده است. این در حالی است که در شاخص فروش گروه خودروهای سنگین رکورددار بوده‌ و رشد ماهانه بیش از 17.5 درصدی را تجربه کرده‌ است. مقایسه رشد فروش این زیرگروه در کنار رشد تولید کمتر از 5 درصدی آن می‌تواند حاکی از فروش ذخایر انبار این گروه باشد. 

 افزایش ماهانه تولید و فروش زیرگروه‌های بخش خودرو و قطعات در حالی است که در مقیاس نقطه به نقطه یعنی در قیاس با آبان سال گذشته تولید و فروش در هر سه زیرگروه قطعات، خودروهای سنگین و خودروهای سواری افت کرده‌ است. 

 بیشترین افت هر دو شاخص تولید و فروش در سال اخیر در زیرگروه قطعات رخ داده است. تولید و فروش این گروه نسبت به موقعیت مشابه سال قبل حدود 25 درصد کم شده است. 

 البته کاهش فروش زیرگروه خودروهای سنگین در این مدت نیز دست کمی از زیرگروه قطعات نداشته و حدود 25 درصد افت کرده است. افت فروش این خودروها در طی این یک سال بیش از افت تولید آن‌ها بوده است. خودروهای سواری نیز در این یک سال افت فروش و تولید را تجربه کرده‌اند. البته تولید این خودروها با افت بیشتری نسبت به فروش مواجه بوده است.

020925

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید