آیا می توان به رشد اقتصادی تابستان 1402 دل بست؟

کدخبر: ۶۱۶۳۸۰
اقتصادنیوز: رشد اقتصادی تجربه‌شده در تابستان ۱۴۰۲ هر چند به لحاظ عددی در مقایسه با رشد فصل سال‌های اخیر، رشد مطلوبی ارزیابی می‌شود، اما بخش نفت و گاز سهم بالایی در این رشد داشته‌اند.
آیا می توان به رشد اقتصادی تابستان 1402 دل بست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،به بیان دیگر، رشد اقتصادی فصل تابستان ۱۴۰۲ بیشتر ماهیت نفتی داشته است و سایر بخش‌های اقتصادی، رشد پایینی را تجربه کرده‌اند. در این میان، رشد فصلی بخش کشاورزی همچنان نسبت به فصل بهار ۱۴۰۱ منفی بوده و در تابستان ۱۴۰۲ نیز رشد منفی ۳.۲درصد در این بخش تجربه شده است.

این امر نشان می‌دهد که برخلاف تجربه سال‌های گذشته که بخش کشاورزی حتی در شرایط تحریم نیز رشد مثبت را تجربه می‌کرد، این بخش آسیب جدی در سال‌های اخیر دیده و تداوم این وضعیت برای پایداری رشد اقتصادی در سال‌های آینده می‌تواند تهدید جدی باشد.

از سوی دیگر بررسی انجام‌شده نشان داد که هرچند رشد سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات به‌رغم نیاز جدی کشور در تابستان ۱۴۰۲ مثبت بوده است، اما با توجه به رشدهای منفی بالای سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ همچنان ضعیف بوده و سرمایه‌گذاری در بخش تولید آسیب جدی دیده است.

تداوم رشد اقتصادی کشور نیز نیازمند سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات از منابع داخلی و خارجی است. تداوم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، نه‌تنها آسیب جدی به جریان سرمایه و تکنولوژی از خارج به داخل وارد می‌کند، بلکه به دلیل افزایش نااطمینانی در اقتصاد کشور، سرمایه‌های داخلی را نیز به خروج از کشور تشویق می‌کند.

ازاین‌رو، ضروری است تلاش جدی در خصوص کاهش تحریم‌ها و خروج از وضعیت رشد اقتصادی حداقل در کشور دنبال شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید