حمله تسنیم به همتی

کدخبر: ۶۱۶۶۷۹
اقتصادنیوز : در حالی آقای همتی این روزها مدعی حمایت از مردم شده و از «افزایش حقوق کمتر از تورم» گله می کند که در تمام ۴ سالی که رئیس کل بانک مرکزی بود، حقوق کارمندان کمتر از تورم تعیین شد. باید از ایشان پرسید، چطور بعد ۶سال یاد سفره مردم و حقوق بگیران افتاده است؟
حمله تسنیم به همتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،‌ عبدالناصر همتی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در دولت دوازدهم که از سوم مرداد سال 1397 تا 9 خرداد سال 1400 ریاست بانک مرکزی را به‌عهده داشته است، اخیرا درباره عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم زیاد می نویسد و معمولا هم خطابش به رئیس جمهور است. 

او به تازگی در فضای مجازی نوشته: «سیاست درآمدی (رشد کمتر حقوق نسبت به نرخ تورم با وعده کنترل تورم) به دلیل تداوم تورم عملاً جواب نداده است. تورم اقتصاد ایران بیشتر ناشی از تداوم سیاستهای عامل کسری بودجه و بی انصباطی مالی-پولی است. ادامه این سیاست در بودجه آتی تاثیر مخربی بر استاندارد زندگی حقوق بگیران خواهد داشت.»

انتقاد همتی ناظر بر افزایش 18 و 20 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه 1403 هست که کمتر از نرخ تورم لحاظ شده است.

آقای رئیس کل اسبق که به این رویه (افزایش حقوق کمتر از تورم) معترض است، قاعدتا باید زمانی که خودش سکاندار ریاست کلی بانک مرکزی در دولت دوازدهم بود، خلاف این رویه اجرایی می شد، اما واقعیت چیست؟

مرور آمارهای تورم سالانه و میزان افزایش حقوق در سال های 97 تا 1400 نشان می دهد که در تمام این سالها که اتفاقا آقای همتی عضو مهم و اثرگذار کابینه دولت روحانی بوده و مسئولیت اداره بانک مرکزی را برعهده داشته، افزایش حقوق کارمندان همواره پایین تر از تورم بوده است.

در سال 97 با وجود تورم 31.2 درصدی حقوق کارمندان بصورت پلکانی از 6 تا 20 درصد، در سال 98 با وجود تورم 41.2 درصدی حقوق کارمندان 18 درصد، در سال 99 با وجود تورم 47.1 درصدی حقوق کارمندان 15 درصد و در سال 1400 باوجود تورم 46.2 درصدی حقوق کارمندان 25 درصد افزایش یافته بود.

افزایش حقوق

سال

میزان افزایش حقوق 

نرخ تورم

1397

20

31.2

1398

18

41.2

1399

15

47.1

1400

25

46.2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این اولین بار نیست که آقای همتی روی گذر زمان و فراموشی وقایع مهم اقتصادی و تاریخی حساب باز کرده است؛ همتی باوجود اینکه سهم مهمی در اعتراضات سال 98 و گرانی یکباره بنزین (همان اتفاقی که رئیس جمهور وقت صبح جمعه از آن مطلع شد و همتی رئیس‌کل بانک مرکزی وقت نیز مدعی شد که به رئیس جمهور یادآور شده است "الآن وقت این کار نیست"!) دارد، بارها از زیر این مسئولیت شانه خالی کرده و قصور را به گردن دیگران انداخته است.

این درحالی بود که شخص آقای همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی دولت قبل، 31 شهریورماه 98 در نامه به روحانی رسماً درخواست افزایش قیمت بنزین را مطرح کرد و بعد در گفت‌وگوهای متعدد مدعی می‌شد که به دولت تذکر داده است "الآن وقت گرانی بنزین نیست"! او حتی در زمان انتخابات مدعی شد که راجع به فوت‌شدگان آبان 98 افشاگری خواهد کرد.

همتی درحالی زیر بار مسئولیت گرانی‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین در سال 98 نمی‌رفت که در نامه‌ای رسمی از رئیس جمهور وقت خواسته بود قیمت بنزین را به 5000 تومان برساند. گرانی شبانه قیمت بنزین از جمله سیاست‌هایی بود که در سال 98 موجب افزایش اعتراضات اجتماعی شد.

در دوره ریاست‌کلی همتی بر بانک مرکزی، قیمت دلار از 8 هزار تومان به 32 هزار تومان هم رسید! ولی او مدعی بود که نمی‌داند چه افرادی دلار را یک‌شبه هزار تومان بالا و پایین می‌کنند.

بالاترین رشد نقدینگی در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران، مربوط به دوره‌ای است که همتی سکاندار بانک مرکزی بود. رشد نقدینگی 40.6درصدی سال 1399 به‌عنوان بالاترین رشد نقدینگی بعد از انقلاب از رکوردهای همتی است که به‌خاطرش به لقب سلطان چاپ پول دست یافت.

همتی البته سلطان تورم نیز است؛ بالاترین نرخ تورم در 70 سال اخیر در دوران ریاست‌کلی همتی بر بانک مرکزی به ثبت رسیده است.

تورم شاخص تولیدکننده نقطه به نقطه 101.3درصدی فروردین 1400 و تورم  شاخص مصرف‌کننده نقطه به نطقه 65.3درصدی دی ماه 1399 که به رکورد 70ساله تورم 12ماهه در شهریور 1400 (59.3 درصد) منجر شد از نتایج ریاست همتی است.

همتی همان فردی است که در گفت‌وگوی ویژه خبری فروردین 99 مردم را تشویق به حضور در سرمایه‌گذاری در بورس کرد ولی بعد از ریزش تاریخی بورس در مناظرات ریاست‌جمهوری مدعی شد نامه خصوصی نوشته و به مسئولان هشدار ریزش بورس را داده است! او البته مدعی بود که به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی نقشی در تصمیم‌های بورسی ندارد!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید