حسینی، موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳:

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای دولت در بودجه 1403

کدخبر: ۶۱۶۹۱۲
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ احکام بودجه ۱۴۰۳ را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اینکه دولت درآمدها را ۴۲ درصد رشد داده و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را ۱۲ درصد کاهش داده به این معناست که به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت می‌کند.
رشد ۴۲ درصدی درآمدهای دولت در بودجه 1403

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز به عنوان موافق کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ گفت: موافقت با کلیات بودجه به معنای موافقت با جزئیات نیست؛ آنچه درباره حقوق بازنشستگان و مالیات‌ها می‌گویند ایده‌آل است اما بودجه بر مبنای واقعیت‌ها و نه ایده‌آل‌ها است. اینکه دوستان می‌گویند حقوق بازنشستگان را افزایش دهید و مالیات‌ها را کاهش دهید ایده‌آل است اما عملیاتی نیست.

وی با اشاره به مخالفت مجلس با لایحه بودجه گفت: لایحه قبلی رد شد و ۱۰ روز بررسی به تعویق افتاد. اگر این بار کلیات لایحه رد شود بدان معنا است که به استقبال دو دوازدهم و سه دوازدهم می‌رویم و این پیام عدم اطمینان به جامعه می‌دهد. پس باید وارد جزئیات بودجه شویم.

حسینی بیان کرد: دولت برای تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرده اما آیا گزینه بهتری وجود داشت؟ اینکه به سمت بودجه دو دوازدهم رویم؛ یعنی چند ماه فشار بر بازنشستگان تداوم پیدا کند و ما به امید آینده‌ باشیم و از ورود به آن اجتناب می‌کنیم.

وی‌ همچنین گفت: پیش‌بینی درآمد بالاتر مالیاتی به معنی تجویز قانونی وصول مالیات با نرخ‌های بالاتر نیست؛ این یک پیش‌بینی است و دولت اجازه ندارد بیشتر از ۲۵ درصد سود شرکت‌ها را دریافت کند لذا ارقام را به یکدیگر گره نزنید. بودجه فرآیند رسیدگی خود را دارد و حق اعتراض به قوت خود باقی است اما این بودجه نکات قابل توجهی دارد که باید به آن توجه شود.

حسینی احکام بودجه ۱۴۰۳ را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: البته در برخی موارد ما نقدهایی به آن وارد می‌دانیم. ما در ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب کردیم که در مرحله اول احکام بودجه بررسی شود و برای آن  دولت جدول مصارف را تقدیم مجلس کند.

این نماینده مجلس گفت: اینکه دولت درآمدها را ۴۲ درصد رشد داده و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را ۱۲ درصد کاهش داده به این معناست که به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت می‌کند. آنچه درخصوص اصلاح ساختار منابع بودجه صورت گرفته روش خوبی است. باید به ترازهای عملیاتی پیش‌بینی شده در بودجه نیز توجه کنیم. دولت سعی کرده است هزینه‌های جاری را از محل درآمدها تامین کند و این یک اصلاح ساختاری است. همچنین تلاش کرده تعهد برای آینده را کمتر کند و آینده‌فروشی را کاهش داد.

حسینی گفت: باید ببینیم امسال مولدسازی چه میزان محقق شد و سال آینده چه میزان محقق می‌شود؛ دولت سعی کرده به لحاظ ساختاری اصلاحاتی انجام دهد و به لحاظ برآوردی نیز به تجربه سال جاری توجه کند لذا در مجموع ما باید به چارچوب کلی لایحه رای دهیم اما در جزئیات آن را اصلاح کنیم؛ تاکید دارم  بهبود حقوق بازنشستگان یک اصل مسلم است اما روشی که برای این کار باید انتخاب کنیم در مرحله رسیدگی به لایحه بودجه است و نباید به استقبال دو دوازدهم برویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید