یک وعده زاکانی پوشالی از آب درآمد

کدخبر: ۶۱۶۹۷۸
اقتصادنیوز: هفته گذشته بود که خبرساخت شهربازی در جنگل‌های لویزان منتشر شد. شهردار منطقه ۴ اعلام کرد که این شهربازی به قطب فرهنگی و تفریحی شرق تهران تبدیل خواهد شد اما اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد این وعده شهردار تهران درصورتی محقق می‌شود که منابع طبیعی مجوز ساخت و ساز در این محدوده را صادر کند و هنوز چنین مجوزی صادر نشده و احتمال جا به جایی مکان شهربازی هم پیش‌بینی شده است.
یک وعده زاکانی پوشالی از آب درآمد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ هفته گذشته بود که روزنامه شهرداری تهران در گزارشی اعلام کرد که بزرگ‌ترین شهربازی ایران در پارک لویزان ساخته می‌شود. در این گزارش به نقل از نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران اعلام شده بود که «مطالعات این پروژه در حال انجام است و به‌دنبال دریافت مجوز از سازمان منابع طبیعی هستیم و از همه مهم‌تر اینکه آزمایش‌های فنی خاک در این محدوده باید انجام شود. بعد از اخذ مجوز‌های لازم، پیش‌بینی می‌کنیم که انعقاد قرارداد در سال آینده انجام شود. »

photo_۲۰۲۳-۱۲-۲۰_۱۶-۰۸-۱۹

علی‌اصغر کمالی‌زاده، شهردار منطقه هم جزییات بیشتری را اعلام و گفته بود: «برآورد اولیه ما این است که در زمینی به وسعت ۳۵هکتار این شهربازی ایجاد و به قطب فرهنگی و تفریحی شرق تهران تبدیل شود. ما در مرحله طراحی هستیم و بحث جانمایی نیز انجام شده است و به‌زودی وارد مرحله قرارداد خواهیم شد. ۵۰۰میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده است که به‌احتمال زیاد یک سرمایه‌گذار بین‌المللی این شهربازی را خواهد ساخت. این پروژه پیوست محیط‌زیستی نیز دارد تا مشکلی برای پارک جنگلی ایجاد نشود. »

photo_۲۰۲۳-۱۲-۲۰_۱۶-۰۷-۴۰

میترا شکرلبان، رئیس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری منطقه۴ هم در گفت وگو با این روزنامه گفته بود« این پروژه نمونه مشابهی در ایران ندارد و می‌توان گفت نخستین مجموعه تفریحی و گردشگری با این وسعت در ایران است. این مجموعه در ۳۵هکتار و در ۳فاز خدماتی، تفریحی و گردشگری ایجاد خواهد شد و شامل بخش‌هایی نظیر تم پارک، شهربازی، واحد‌های تجاری، پارک آبی روباز، نمایشگاه، سینما، رستوران و... خواهد بود.

به گفته او ۳۵هکتاری که از لویزان قرار است به احداث این پروژه اختصاص پیدا کند، مربوط به بخش‌های بدون درخت است و حتی مقرر شده تا قنات‌های این منطقه احیا و نگهداری شوند؛ حتی با توجه به طرح‌های اجرایی که برای پروژه مورد توجه است، باید گفت که فضای سبز جنگل لویزان نه‌تنها احیا، بلکه تقویت خواهد شد.»

اما بعد از اعلام این خبر این سؤال مطرح شد که ۳۵ هکتار بدون درخت جنگل‌های لویزان در کدام نقطه قرار دارد و این نگرانی ایجاد شد که به بهانه این ساخت این شهربازی تهران تعداد زیادی درخت را از دست ندهد.

حسین نظری معاون خدمات شهری شهردار تهران از جزییات و مکان این پروژه خبر ندارد و می‌گوید این پروژه از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران دنبال می‌شود.

نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران  در گفت و گو با اکوایران می‌گوید که این پروژه هنوز در مرحله مطالعاتی است و اگر مطالعات تمام شدو مجوز‌های لازم هم اخذ شد در خصوص آن می‌توان اطلاع‌رسانی کرد.

او می‌گوید: سرانه‌های تفریحی شهر تهران پایین است و احداث شهربازی در چند نقطه تهران در حال بررسی است و اخباری که منتشر شده اخبار دقیقی نیست و حتی ممکن است در مکان اعلام شده هم تغییری داشته باشیم. تا زمانی که منابع طبیعی در این خصوص اظهار نظر تخصصی نکند نمی‌توانیم در این رابطه اظهار نظر کنیم و باید مجوز‌های لازم را گرفته و منابع طبیعی هم اجازه بهره‌برداری بدهد بنابراین صحبت دراین رابطه زودهنگام است.تاز‌مانی که منابع طبیعی دراین خصوص اعلام نظر تخصصی نکند ما در این رابطه اظهار نظر نمی‌کنیم. ما باید مجوز‌های لازم را بگیریم بعد از آن منابع طبیعی اجازه بهره‌برداری بدهد.

خاصه‌باف درخصوص این که چرا به سرانجام رسیدن پروژه هزار ویک شهر در غرب تهران پیگیری نمی‌شود هم توضیح می‌دهد: ‌مشکلاتی در اجرای این قرار داد به وجود آمد و معارض‌هایی داشت و به دلیل تحریم‌ها واردات تجهیزات با تأخیر رو به رو شد و در حال حاضر قرار داد اصلی زمانش تمام شده و با شرایط قبلی هم نمی‌توان قرار داد را ادامه داد، قرار داد جدیدی با در ابعاد دیگری بسته خواهد شد که در صورت نهایی شدن درخصوص آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران درخصوص این که در تمام دنیا پروژه‌های شهربازی سود‌آور است چرا در تهران این پروژه به سرانجام نمی‌رسد هم توضیح می‌دهد: تجهیزات شهربازی عموماً وارداتی است وباید با نرخ روز دلار وارد شوند زیرا جزء کالا‌های اساسی هم نیست که از معافیت‌های خاص استفاده کند بنابراین هزینه‌های بالا خرید تجهیزات پروژه را از توجیه خارح می‌کند.

خاصه‌باف ادامه می‌دهد: در کلان شهر‌ها به ویژه تهران قیمت زمین بالاست و در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ۶۰ تا ۸۰ درصد بهای تمام شده پروژه قیمت زمین است و حتماً قیمت بالای زمین پروژه را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند. هزینه‌های بهره‌برداری واقعی هم نمی‌توان از شهروندان اخذ کرد. به طور مثال در پارک آبی کیش که قیمت بلیت آن یک میلیون تومان است، هزینه‌ها سر به سر است، اگرقیمت ارزی بلیت چنین شهربازی‌هایی را در نظر بگیریم به قیمت ریال برای هر نفر ۲ میلیون تومان تمام می‌شود اما چنین امکانی برای نرخ‌گذاری درتهران وجود ندارد. باید بتوانیم هزینه‌های زمین را در چنین پروژه‌هایی کاهش دهیم.

او تأکید می‌کند که خبری که درخصوص احداث این شهربازی منتشر شده دقیق نبوده و به آن اعتراض کرده و باید طرح اولیه مورد تأیید منابع طبیعی قرار گیرد.

خاصه‌باف به پیشنهاد ساخت این شهربازی در شهرآفتاب هم اشاره می‌کند و می‌گوید: سرمایه‌گذاری این پیشنهاد استقبال نکرد و تأکید بر احداث این پروژه درمنطقه ۴ داشت. درحال حاضر نیز این پروژه در مرحله مطالعاتی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید