تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی شش ماهه اول سال؛

شناسایی شاگرد تنبل‌های کلاس رشد اقتصادی ایران در نیمه اول 1402!

کدخبر: ۶۱۷۵۱۱
اقتصادنیوز: شاگرد تنبل‌های کلاس رشد اقتصادی ایران در نیمه اول سال 1402 مشخص شدند!
شناسایی شاگرد تنبل‌های کلاس رشد اقتصادی ایران در نیمه اول 1402!

به گزارش اقتصادنیوز  آخرین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد کل و رشد غیرنفتی اقتصاد ایران در شش ماه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه در سال 1401 افزایش یافته است. از میان زیربخش‌های اقتصاد تنها بخش صنعت و معدن و کشاورزی با کاهش رشد نسبت به شش ماهه سال قبل مواجه شده‌اند.

بانک مرکزی در تازه‌ترین به روزرسانی داده‌های خود آمار رشد اقتصادی شش ماه نخست سال 1402 را منتشر کرده است. طبق این گزارش، تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال 95 در شش ماه نخست امسال به 811 هزار و 67 میلیارد تومان رسیده است. همچنین، تولید ناخالص داخلی بدون نفت در این بازه زمانی 735 هزار و 544 میلیارد تومان برآورد شده است.
 

بر این اساس، رشد اقتصادی کل در شش ماه نخست سال جاری برابر با 4.7 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت برابر با 3.6 درصد اعلام شده است.

جاماندن کشاورزی، صنعت و معدن از رشد اقتصادی 6 ماهه 1402

تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است و نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی مشخص، چه میزان کالا و خدمات در داخل یک کشور تولید شده است. اصطلاحا به این شاخص، اندازه کیک اقتصاد نیز گفته می‌شود. تغییرات حجم کیک اقتصاد یا به بیان دیگر، افزایش و کاهش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی را نشان می‌دهد.

برای اندازه‌گیری این شاخص‌ 3 روش وجود دارد که یکی از آن‌ها روش ارزش افزوده است. در این روش محاسبه، کل اقتصاد به چند فعالیت عمده تقسیم شده و جمع ارزش افزوده کالاها و خدمات تولیدشده در هر بخش برابر با تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته می‌شود. این فعالیت‌های عمده شامل «کشاورزی»، «نفت»،‌ «صنعت و معدن» و «خدمات» است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در شش ماه نخست 1402، رشد بخش کشاورزی به 0.7 درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. بخش صنعت و معدن نیز که شامل «استخراج معدن»، «تولید صنعت»، «تامین برق و گاز»، «آبرسانی و مدیریت پسماند» و «ساختمان» می‌شود، از همین رویه پیروی کرده است.

به بیان دقیق‌تر، رشد بخش صنعت و معدن در شش ماهه نخست امسال 3.8 درصد برآورد شده در حالی که این رقم در مدت مشابه طی سال قبل برابر با 4.3 درصد بوده است.

photo_2023-12-23_12-29-19

نفت، موتور محرکه رشد اقتصادی در آمار بانک مرکزی

شواهد آماری حاکی از آن است که تولیدات بخش نفت در شش ماه نخست امسال به 75 هزار و 523 میلیارد تومان رسیده است. این رقم در شش ماهه سال قبل برابر با 64 هزار و 487 میلیارد تومان بوده است. بر این اساس، رشد شش ماهه بخش نفت از 6.7 درصد به 17.1 درصد جهش کرده است. این رقم، بالاترین رشد ثبت شده میان بخش‌های اقتصادی در شش ماهه نخست 1402 است.

پیش از به روزرسانی داده‌های بانک مرکزی، مرکز آمار نیز گزارشی از رشد اقتصادی ارائه داده بود. طبق داده‌های مرکز آمار، رشد اقتصادی نفت به قیمت‌های ثابت سال 90 در تابستان سال جاری به بیش از 25 درصد رسیده بود. در آمار به روز شده بانک مرکزی، رشد اقتصادی بخش نفت در تابستان سال جاری 17.8 درصد برآورد شده است. بنابراین طبق محاسبات هر دو مرجع آماری، بخش نفت در تابستان 1402 بالاترین رشد را میان سایر بخش‌های اقتصاد به خود اختصاص داده است.

پس از بخش نفت، دومین رشد بالای اقتصادی مربوط به گروه «خدمات» بوده است. رشد شش ماهه این بخش که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران است از 2.4 درصد در شش ماهه نخست سال قبل به 4.2 درصد در شش ماهه نخست سال جاری افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید