مروری بر گذشته و حال یک اتفاق

افزایش قیمت بنزین برای یک سال لغو شد!

کدخبر: ۶۱۷۸۳۹
اقتصادنیوز: افزایش قیمت بنزین که این روزها همزمان با بررسی لایحه بودجه 1403 دوباره بر سر زبانها افتاده و گمانه زنی‌هایی درباره آن مطرح می‌شود، 20 سال پیش هم موضوع روز کشور بوده است.
افزایش قیمت بنزین برای یک سال لغو شد!

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت بنزین در چند سال اخیر به یکی از مهم‌ترین اخبار در کشور بدل شده است که همواره با گمانه‌زنی‌های بسیاری هم درباره میزان و چگونگی افزایش آن همراه است.

موضوعی که همیشه صحت و سقم آن واکنش مسئولان مربوطه را به همراه داشته است و در چند وقت اخیر هم هر زمان که خبری از افزایش احتمالی قیمت بنزین مطرح شد، تکذیب مسئولان را در پی داشت.

اما گویا این بار اوضاع متفاوت است؛ برخی کارشناسان بر این باورند که دولت در لایحه بودجه سال 1403 با کسری منابع هدفمندی یارانه ها روبروست و در ادامه، از اصلاح نرخ سوخت که بنابر قانون هدفمندی یارانه ها باید انجام شود، به عنوان یکی از راهکارهای جبران کسری بودجهاست؛ موضوعی که یکی از نمایندگان مجلس هم اخیرا به نوعی آن را تایید کرده است.

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به احتمال تصمیم‌گیری درخصوص قیمت سوخت در سال آینده، به ایلنا گفته است: «مجلس چراغ سبزی برای گران کردن حامل‌های انرژی داده است که این هم خطری است که ممکن است دولت به یکباره برود و بنزین یا سایر حامل‌های انرژی را گران کند. به صورت کلی این مساله مشخص است و از صحبت‌های رئیس کمیسین تلفیق چنین چیزی بر می‌آید که این‌ها یک جوری یک چراغ سبزی به دولت داده باشند.»

نکته جالب توجه اما این است که حدود 20 سال پیش در همین تاریخ موضوع قیمت بنزین مسئله روز کشور بوده است. براساس خبری که در روزنامه دنیای اقتصاد مربوط به تاریخ سوم دی ماه 1383 با تیتر «افزایش قیمت بنزین برای یک سال لغو شد» منتشر شد، افزایش قیمت بنزین در آن سال به موضوع اختلافی میان دولت و مجلس بدل شده بود.

در این مطلب آمده است: «در حالی که براساس ماده سه قانون برنامه چهارم توسعه مقرر شده بود، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال 84 با قیمت فوب خلیج فارس در داخل کشور عرضه شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به رغم مخالفت دولت، افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی را ایران را برای سال 84 ممنوع کرده و قیمت‌های سال آینده را بر مبنای قیمت شهریور 83 تعیین کردند. در طرح مصوب مجلس به دولت توصیه شده است که استفاده از شیوه های غیرقیمتی را جایگزین افزایش قیمت ها کند.»

0

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید