خبری مهم درباره یارانه جدید مادر و کودک

کدخبر: ۶۱۸۱۶۸
اقتصادنیوز: معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار از شارژ دو ماهه یارانه کودکان و مادران مشمول طرح یارانه ویژه خبر داد و گفت: این یارانه امروز واریز می‌شود.
خبری مهم درباره یارانه جدید مادر و کودک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، نشست خبری فرایند آغاز اجرای طرح امنیت غذایی مادران باردار و شیرده (یسنا) در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

علیرضا عسگری، معاون امور رفاه و امور اقتصادی وزارت کار درباره طرح یسنا و یارانه زنان باردار و شیرده، گفت: یکی از اصلی ترین و راهبردی‌ترین طرح دولت در حوزه امنیت غذایی ۳ طرح یارانه به عموم مردم، کودکان. زنان باردار و شیرده است.

وی افزود: یکی از وظایف دولت تأمین سفره مردم است. از این رو از سال گذشته روی این موضوع تمرکز ویژه شد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه یارانه دو ماه (دی و بهمن) مربوط به کودکان دارای سو تغذیه و مادران باردار و شیرده امروز واریز می‌شود، تصریح کرد: کودکان ۶ تا ۵۹ ماه دهک اول تا سوم هر کدام یک میلیون تومان مجموع ۲ میلیون (دی و بهمن) و کودکان دهک چهارم تا هفتم هر یک ۶۰۰ هزار تومان مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. همچنین به ازای مادران باردار و شیرده مشمول طرح هر ماه ۴۰۰ هزار تومان مجموع ۸۰۰ هزار تومان (دی و بهمن) پرداخت می‌شود.

یارانه عمومی و افزایش ۸ برابری

عسگریان عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان مصرف کالری خانوار ایرانی کاهش پیدا کرده از این رو در گام نخست دولت میزان یارانه ۴۵ هزار تومانی را بین ۸ تا ۹ برابر با توجه به دهک‌ها افزایش داد. به طوری که در حال حاضر ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خانوارهای ایرانی واریز می‌شود.

وی با تاکید بر تقویت سبد غذایی مردم ادامه داد: از مجموع جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری کشور ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند. فروشگاه‌های ارائه دهنده ۱۱ قلم کالا مشمول یارانه حدود ۲۰۰ هزار فروشگاه است که تقریباً خانوارها در ۲۰۰ متری منزل خود امکان خرید و استفاده از آنها را دارند.

استقبال دهک‌های ۲ و ۳ از کالابرگ الکترونیک

وی درباره خانوار مشمول کالابرگ الکترونیک به جمعیت ۶۱ میلیون نفری اشاره کرد و افزود: ۷ دهک می‌توانند. از کالابرگ الکترونیک استفاده کنند که با ۲۰۰ هزار تومان خرید ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی به آنها تعلق می‌گیرد.

عسگریان درباره استقبال مردم از کالابرگ الکترونیک هم گفت: در ۲ ماه آبان و آذر میزان استقبال به ۱۵.۷ درصد رسیده است. پیش بینی می‌شود تا انتهای سال این عدد به بالای ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد.

وی درباره دهک‌های استقبال کننده از کالابرگ الکترونیک اضافه کرد: بیشترین استقبال به ترتیب دهک‌های ۲، ۳، ۱، ۴، ۵، ۶ و ۷ بوده و بیشترین تقاضا برای کالا به ترتیب برنج، روغن، ماکارونی، گوشت مرغ، لبنیات، قند و شکر و حبوبات بوده است.

شناسایی ۱۴۰ هزار کودک دارای سوءتغذیه

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش ۱۲ همت یارانه برای طرح تشویقی استفاده از کالابرگ الکترونیک، به طرح دوم دولت در حوزه پوشش یارانه‌ای خانواده‌های اقشار ضعیف اشاره کرد و گفت: دومین طرح یارانه‌ای دولت سیزدهم مربوط به تأمین امنیت غذایی کودکان بود که به اجرا در آمد. در این طرح کودکان دارای سوءتغذیه از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده که جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر می‌شوند.

وی توضیح داد: ۱۵ هزار کودک مربوط به دهک ۷ به بالا است و ۱۲۳ تا ۱۲۵ هزار نفر مربوط به دهک‌های اول تا هفتم است. کودکان دهک اول تا سوم به ازای هر کودک دارای سوءتغذیه یک میلیون تومان بوده که به سرپرست خانوار واریز می‌شود و کودکان مربوط به سایر دهک‌ها به ازای هر مشمول یارانه ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

وی از دیگر تغییرات در این طرح نسبت به یارانه عمومی عنوان کرد: در طرح یارانه مربوط به کودکان، ۱۱ قلم به ۱۶ قلم اضافه شده و میوه و سبزیجات (خرما، هویج، پیاز، کدو، سیب و موز) و دانه‌های روغنی هم به مجموع کالاهایی که خانواده باید برای کودکان خود تأمین کنند افزوده شده است. در ادامه با سنجش در هر ۶ ماه اگر به وزن کودکان دارای سوءتغذیه اضافه نشده باشد پس از دو ماه یارانه قطع می‌شود. در ابتدا دوباره با خانواده‌ها صحبت شده و مشاوره داده می‌شود و پس از توجیه آنها یارانه دوباره پرداخت خواهد شد.

وی درباره چرایی تأمین کالری برای کودکان ۶ تا ۵۹ ماه توضیح داد: توده مغزی کودکان در این سنین رشد می‌کند از این رو ضرورت دارد کالری مورد نیاز تأمین باشد.

وی یادآور شد: تا امروز ۶۰ هزار نفر از این طرح استقبال کرده اند. بیشترین آمار مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و کمترین مربوط به استان‌های قم، گیلان و البرز است.

طرح یسنا و یارانه ویژه به مادران

معاون رفاهی وزارت کار در ادامه سخنان خود به طرح سوم دولت در حوزه یارانه اشاره کرد و گفت: طرح یسنا مربوط به مادران باردار و شیرده دهک اول تا سوم می‌شود. در مرحله نخست فقط برای ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان می‌شود. مادران نیازمند به کالری از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده اند. جمعیت مادران (باردار و شیرده) در این ۸ استان ۲۷ هزار نفر بوده که ۲۲ هزار نفر آنها مشمول طرح دریافت یارانه برای مصرف کالری مورد نیاز شده اند.

عسگریان عنوان کرد: در طرح سوم به هر مادر مشمول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود که باید از ۱۶ قلم معرفی شده در طرح کودکان استفاده کنند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان از طرح‌های جدید یارانه‌ای خبر داد و گفت: طرح‌هایی در راستای بهبود سفره مردم وجود دارد که تا ۲۲ بهمن ماه معرفی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید