نیروی کار ارزان در ایران مزیت است؟

کدخبر: ۶۱۸۵۰۹
اقتصادنیوز: بسیاری از کارشناسان اقتصادی به تأکید می‌گویند نیروی کار در ایران، ارزان است. وقتی با بسیاری از تولیدکنندگان صحبت می‌کنید و وقتی از مزیت‌های صادراتی در ایران حرف می‌زنید، تأکید دارند که هزینه نیروی انسانی در ایران بسیار پایین است و باید با توجه به ارزانی انرژی و نیروی انسانی، به سمت صادرات رفت.
نیروی کار ارزان در ایران مزیت است؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت: همین دلیل باعث می‌شود کارگران کار روی ماشین به‌عنوان راننده تاکسی را به کار در کارخانه و کارگاه، ترجیح دهند.

  مدیرعامل یکی از کارخانه‌های واقع در شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی تبریز به خبرنگار «شرق» گفت: همین الان ما 30 نفر نیرو داریم که استعفا داده‌اند. آنها ترجیح داده‌اند روی تاکسی کار کنند، چون معتقدند حقوق‌شان کم است و کار روی ماشین دستمزد بیشتری برای آنها به ارمغان می‌آورد.

 اینکه حقوق کارگران هیچ موقع به درستی تعیین نشده، به این دلیل است که پارامتری مانند تورم ملاک عمل قرار می‌گیرد. در‌صورتی‌که ملاک باید نیازهای خانوار باشد. قرار است کار‌کردن، هزینه‌های افراد را پوشش دهد. طبیعی است هر فرد نیازهای اساسی دارد؛ خوراک، پوشاک و نوشاک، سرپناه، درمان و آموزش و... کارکردن باید نهایتا بتواند به این نیازها پاسخ دهد. حقوق حداقل یعنی اینکه یک کارگر بتواند هزینه‌ نیازهای اساسی خود را با هشت ساعت کار در روز، پوشش دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید