مدیری با 98 درصد محبوبیت در میان کارکنان

معرفی مدیرعامل برتر 2023 در جهان از نگاه اکونومیست

کدخبر: ۶۱۸۷۳۸
اقتصادنیوز: هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی مدیران عامل‌ برتر در میان شرکت‌های بزرگ جهانی را مورد بررسی قرار داده است.
معرفی مدیرعامل برتر 2023 در جهان از نگاه اکونومیست

به گزارش اقتصادنیوز ، سال جاری میلادی که در روزهای پایانی آن قرار داریم با رشد اقتصادی مطلوبی همراه نبوده است؛ موضوعی که باعث شده روسای شرکت‌ها در مهار قیمت‌ها با چالش همراه باشند و در این میان، تورم نسبتا بالا باعث شده بسیاری از کارکنان شرکت‌ها درخواست افزایش قابل توجه حقوق خود را داشته باشند.

 

به نوشته اکونومیست، تنش‌های ژئوپولیتیکی و جنگ‌های جاری باعث شده‌ مدیران شرکت‌ها احساس یک بندباز را که روی یک طناب باریک در حال راه رفتن است، داشته باشند.

با این حال برای برخی مدیران، سال 2023 یک سال فوق‌العاده بوده است. اکونومیست برای مشخص کردن اینکه کدام مدیرعامل بهترین عملکرد را داشته، وضعیت مدیرانی که شرکت آن‌ها در شاخص اس‌اندپی 1200 قرار دارد (به غیر از شرکت‌های چینی و هندی) را‌ مورد بررسی قرار داده است؛ شاخصی که فهرست آن در برگیرنده بزرگترین شرکت‌های جهان است.

پس از آن، اکونومیست به رتبه‌بندی مدیران شرکت‌هایی پرداخت که موفق شدند در سال 2023 بالاترین سود را برای سهام‌داران خود ایجاد کنند و در نهایت پنج شرکت برتر انتخاب شدند.

مدیران شرکت‌هایی که توانستند در سال جاری میلادی بالاترین سود را برای سهام‌داران ایجاد کنند،‌ در یک ترتیب صعودی عبارتند از: «دیوید ریکس» مدیر «ایلای لی‌لی» (Eli Lilly)، یک شرکت داروسازی آمریکایی که اکنون باارزش‌ترین شرکت داروسازی جهان است؛ «دیوید ولز» مدیر «نوبانک» (Nubank)، یک شرکت خدمات مالی و بانکداری برزیلی که به شکل قابل توجهی مشتریان آمریکای لاتین را به خود جذب کرده است؛ «سکیا کازوما» مدیر «دیسکو» (Disco)، یک شرکت ژاپنی سازنده ابزارهای پیشرفته برای تولید ریزتراشه؛ «مارک زاکربرگ» رئیس «مِتا» (Meta)، غول آمریکایی شبکه‌های اجتماعی؛ و «جن سون هوانگ» رئیس «انویدیا» (Nvidia)، شرکتی که به تولید تراشه‌های پیشرفته می‌پردازد و توانسته ارزش بازار خود را در سال جاری میلادی به بیش از یک تریلیون دلار برساند.

اما در این میان، مدیر کدام شرکت بهترین عملکرد را داشته است؟

آقای ریکس توانسته شرکت داروسازی ایلای لی‌لی را در سالی که این صنعت یک سال معمولی را پشت سر گذاشت، به یک شرکت داروسازی برتر که نتایج درخشانی به دست آورده، تبدیل کند؛ آقای ولز توانست شرکت خدمات مالی نوبانک را به جایگاه پنجم شرکت‌های مالی در آمریکای لاتین از نظر تعداد مشتری برساند؛ آقای کازوما جایگاه شرکت دیسکو را به عنوان یکی از برترین سازندگان تراشه‌ در سال‌های اخیر حفظ کرده است؛ پس از آنکه سرمایه‌گذاران در سال 2022 از جنون آقای زاکربرگ درباره متاورس دچار نگرانی شدند، او توانست با پشت سر گذاشتن سالی پربازده و ورود گسترده مِتا به دنیای هوش مصنوعی مولد، این سرمایه‌گذاران را خوشحال کند؛ در آخر، آقای هوانگ جایگاه انویدیا را به عنوان تأمین‌کننده اصلی تراشه‌های پیشرفته که انقلاب هوش مصنوعی را پیش می‌برند،‌ مستحکم‌تر کرده است.

اکونومیست برای انتخاب بهترین مدیر در میان این پنچ گزینه از داد‌ه‌های وب‌سایت «گلس‌دور» (Glassdoor) استفاده کرده است؛ وب‌سایتی که در آن نظرات کارکنان شرکت‌ها ثبت می‌شود.

با بررسی داده‌ها مشخص شد میزان رضایتمندی کارکنان شرکت مِتا از مارک زاکربرگ 62 درصد است که آمار قابل قبولی برای مدیرعامل مِتا محسوب نمی‌شود.

رضایت کارکنان در شرکت دیسکو نیز به نظر پایین می‌رسد. یکی از علل این اتفاق می‌تواند سازو‌کار عجیب مربوط به کار در این شرکت باشد. کارمندان دیسکو برای پرداخت به یکدیگر در جهت استفاده از خدمات، باید از یک ارز مجازی به نام «ویل» (Will) استفاده کنند. سپس مدیران برای انجام وظایف، این ارز را بین اعضای تیم توزیع می‌کنند که پاداش‌ها را تعیین می‌کند.

در سال 2023 چندین ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا از شرکت ایلای لی‌لی به علت افزایش قیمت انسولین شکایت کردند؛ ادعایی که از سوی این شرکت داروسازی رد شده است. حتی تصمیم ایلای لی‌لی برای کاهش 70 درصد قیمت انسولین در ماه مارس نتوانسته اعتراضات به این شرکت را به‌طور کامل پایان دهد.

همچنین تمام استراتژی‌های دیوید ولز - مدیر نوبانک - نتوانسته مثمر ثمر باشد. با وجود اینکه این شرکت خدمات مالی به‌طور کلی یک شرکت سودآور است، اما این شرکت در مکزیک با ضرر مالی روبه‌رو شده چراکه رویکردش در قبال افراد غیربانکی، مناسب نبوده است. اگر او بتواند در سال‌های آینده این مشکل را برطرف کند، می‌تواند جایزه بهترین مدیر سال را دریافت کند.

در این میان، آقای هوانگ یکه‌تازی می‌کند. مدیران کمی وجود دارند که دورنمای او نسبت به هوش مصنوعی را در اختیار داشته باشند. مدیرعامل انویدیا حدود یک دهه قبل به این موضوع پی برده بود که واحدهای پردازش گرافیکی که شرکتش تولید می‌کند،‌ در آموزش دادن مدل‌های هوش مصنوعی هم عملکرد مناسبی دارند.

در سال‌های بعد، او با سرمایه‌گذاری روی یک پلتفرم نرم‌افزاری اختصاصی به نام «کودا» (cuda) به توسعه‌دهندگان برای استفاده از تراشه‌های این شرکت کمک کرد.  

دورنمای فوق‌العاده مدیر انویدیا اکنون نتایج مثبت خود را نشان می‌دهد. این شرکت در حال حاضر کنترل 80 درصد از بازار تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی را بر عهده دارد.

آقای هوانگ جدیت و استانداردهای دقیق استیو جابز - موسس فقید شرکت اپل - را دارد و میزان محبوبیتش در میان کارمندان انویدیا 98 درصد اعلام شده است. با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌ها، او بهترین مدیر سال 2023 لقب می‌گیرد.

w4xAf3qBMBfm

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید