همه دنیا اینترنت را ارزان می کنند، ما گران می کنیم

کدخبر: ۶۱۸۷۶۶
اقتصادنیوز: افزایش تعرفه‌های اینترنت در ایران درحالی رخ داده که چنین امری در کشورهای پیشرفته به‌صورت معکوس اعمال می‌شود.
همه دنیا اینترنت را ارزان می کنند، ما گران می کنیم

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن نوشت: کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل بهبود زیرساخت‌های شبکه، نه‌تنها سرعت اینترنت را افزایش می‌دهند بلکه قیمت تعرفه‌ها را برای کاربران کاهش می‌دهند.

موضوعی که با تایید حامد بیدی کنشگر حقوق اینترنت همراه شده و معتقد است، باتوجه به بهبود زیرساخت‌ها اتفاقاً قیمت تعرفه‌ها در حمایت از مردم، کاهش یافته است: «اساساً تعرفه اینترنت به زبان ساده در دنیا رو به کاهش است. به‌طورمثال، در آمریکا طی 20 سال اخیر تعرفه اینترنت به‌ازای هر گیگابایت، 98 درصد کاهش داشته است. این کاهش شدید قیمت به‌دلیل رشد زیرساخت‌ها و پیشرفت تکنولوژی است. بنابراین ازاین‌سو با کاهش قیمت جهانی روبه‌رو هستیم اما در ایران به‌دلیل تورم و نبود زیرساخت‌ها، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. چنین موضوعی وقتی می‌تواند به‌درستی تحلیل شود که بدانیم شرکت مخابرات با چه قراردادها و چه شرکت‌هایی، اینترنت را وارد کشور می‌کند. درصورتی‌که شفافیت وجود داشته باشد، می‌توانیم تحلیل صحیحی داشته باشیم. بنابراین ممکن است دولت اینترنت را گران به اپراتورها بفروشد. اتفاقاً یک فرضیه این است که در این مدت اپراتورها به‌جای چانه‌زنی، باید از دولت می‌خواستند اینترنت را با قیمت پایین‌تری در اختیار اپراتورها قرار دهد. صرفاً نمی‌توانیم بگوییم چون تورم است، پس باید تعرفه‌ها افزایش یابد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید