گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار، سکه و طلا در نیمه اول دی ماه؛

شناسایی جهت قیمت طلا و سکه در نیمه اول دی ماه

کدخبر: ۶۱۹۷۴۳
اقتصادنیوز: بازار طلا و سکه در دو هفته گذشته شاهد اتفاقاتی بود که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
شناسایی جهت قیمت طلا و سکه در نیمه اول دی ماه

به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی‌ به روند حرکتی بازار طلا در ۱۵ روز ابتدایی دی ماه حکایت افزایش قیمت طلا ۱۸ عیار دارد. نرخ طلا در دومین روز ماه جاری با ۲ میلیون و ۴۹۶ هزارو ۱۰۰ تومان بسته شده بود روز گذشته  بر روی ۲ میلیون و ۵۶۴ هزارو ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

این‌ رشد قیمت در حالی بود که از همان روزهای آغازین زمستان بازار طلا با یک خبر مالیاتی داغ شروع به کار کرد. در هفته اول ماه جاری شایعه شده بود که از ابتدای دی از معاملات طلا ۲۵ درصد مالیات گرفته خواهد شد.‌البته مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان مالیاتی هرگونه افزایش نرخ مالیاتی و یا افزایش پایه معاملاتی پایه طلا را تکذیب کرد.با این حال در اکثر روزها بازار طلا تقریبا نیمه تعطیل بود.

همچنین معامله‌گران مدعی شدند که شاهد رشد اعتصابات در بازار طلا هستیم و کار به کارزار کشیده‌ است و در این سایت بیش از ۶ هزار نفر نسبت به قانون صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و سامانه تجارت در سایت کارزار امضا کرده‌ بودند.

مالیات طلافروشان و ثبت معاملات طلا در سامانه تجارت تا پایان هفته اول خبر داغ بازار ارز و طلا بود، در بازار برای ثبت کد ملی در سامانه تجارت تبعاتی مطرح بود، افزایش سفته بازی از جمله معاملات کاغذی و سفته‌بازی، مهاجرت طلافروشان به کشورهای همسایه، قاچاق طلا، خروج از این صنف و رکود بازار، افزایش احتمال کوچ معامله ‌گران از بازار طلا به بازار ارز و کاهش معاملات با ریال تبعات مطرح شده در بازار بود.

با تمام این اوصاف در هفته دوم دی ماه هم معامله گران مدعی بودند که بازار طلا تقریبا تق و لق است؛ ادعای معامله گران در حالی بود که رئیس اتحادیه طلا اعلام کرد ثبت سرمایه طلافروشان در سامانه تجارت  فعلا سه ماه تعویق افتاده  و بازار طلا در حال بازگشایی است. نادر بذر افشان د رمورد ثبت  کد ملی  آب پاکی را را روی دست طلا فروشان ریخت و گفته در سامانه جامع تجارت الزام وجود داشت که کد ملی خریدار طلا دریافت شود ولی با توجه به اینکه اجرای این سامانه فعلاً به تعویق افتاد بنابراین فعلا کد ملی خریداران طلا دریافت نمی شود. البته لازم به ذکر است که با نزدیک شدن روز مادر اکثر طلا فروشی ها بازگشایی شدند.

علاوه بر طلا، قیمت سکه امامی هم در دو هفته اول دی ماه مسیر صعود را دنبال کرد.این فلز گران بهای داخلی در شروع زمستان در حدود ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و در روز گذشته بنابر ادعای معامله گران به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.

در کنار سکه، قیمت دلار هم در اکثر روزها در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان‌به فروش رسید.

یکی‌از خبرهای مهم این‌چند وقت اخیرممنوعیت خرید و فروش ارز در عراق بود. به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با شروع سال نوی میلادی، هرگونه مبادله با ارزهای خارجی در بازارهای داخلی عراق ممنوع شد و بازرگانان اجازه تجارت با ریال را در عراق نخواهند داشت با توجه به دو نرخی بودن دلار در عراق هزینه واردات از ایران برای‌ عراقی‌ها و هزینه صادرات از ایران بالا خواهد رفت.

در پایان هفته هم خبر حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان باعث رشد هیجانی قیمت دلار شد.

اصولا چه در ایده و چه در واقعیت علم اقتصاد ،به طور کلی سرمایه ریسک گریز است و با وقوع اتفاقات این چنینی که دماسنج ریسک را بالا می برد تقاضا برای دارایی‌های ریسک‌گریز مانند طلا و دلار، افزایش می یابد. بررسی اثر ترورها بر بازار ارز در سال‌های اخیر از جمله شهادت سردار قاسم سلیمانی نشان می دهد، دلار در واکنش به حوادث تروریستی همانطور که انتظار می رود واکنش‌های مقطعی افزایشی در کوتاه مدت داشته و با آرام شدن اوضاع هیجان بازار تخلیه شده و دلار نیز در پی این تخلیه هیجان آرام می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید