آنچه باید درباره مبلغ وام ازدواج در سال جدید بدانید+فیلم

کدخبر: ۶۲۱۰۶۵
اقتصادنیوز: مبلغ وام ازدواج سال 1403 هم هر چند با زمان تصویب و تخصیص فاصله دارد اما در همین حال برخی از زوج های جوان برای محل صرف آن برنامه ریزی کرده اند.
آنچه باید درباره مبلغ وام ازدواج در سال جدید بدانید+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، وام ازدواج هر چند این روزها چندان درد بزرگی را از زندگی زوج های جوان درمان نمی کند، اما تا حدودی می تواند مشکلات ریزش و درشت ابتدای مسیر طولانی زندگی مشترک را حل کند. البته همه این مسایل به میزان تعیین شده وام در هر سال بستگی دارد.

در بودجه سال آینده کشور و طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای وام ازدواج نفری ۳۰۰ میلیون پیش‌بینی شده است، هر چند که تصویب نهایی مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ و استارت فرآیند پرداخت آن احتمالا تا بهار به طول بینجامد.

با این حال در بودجه سال آینده شاهد روند صعودی مبلغ وام ازدواج در مقایسه با امسال هستیم. در سال 1402 این وام برای زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدا سال ۹۸ بوده مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان و برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شد. مبلغی که امسال با افزایشی حدود 65 درصدی همراه شده است و به 300 میلیون تومان رسیده است.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در سخنانی، آماری درباره میزان وام پرداخت شده ارائه کرد و توضیح داد: «۱۲۷ همت وام ازدواج در هشت ماهه امسال پرداخت شده است و اکنون ۲۴۰ هزار نفر در نوبت دریافت این تسهیلات قرض الحسنه هستند.»

خبر مرتبط
تصمیم‌های جدید بانک مرکزی برای وام ازدواج و فرزندآوری

اقتصادنیوز: بانک مرکزی به منظور تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند و کاهش صف متقاضیان این تسهیلات دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت را به بانک های عامل پرداخت کننده اضافه کرد.

این صعود مبلغ وام اتفاقی است که شاید برخی از زوج های جوان را وسوسه کند تا به سراغ تامین نیازی مهم و اساسی در زندگی خود رفته و از این مبلغ برای خرید خودرو یا تامین بخشی از پول رهن یا اجاره یک خانه هزینه کنند.

در واقع مبلغ این وام برای هر فرد به صورت جداگانه کفاف اجاره یا رهن یک خانه کوچک را در منطقه معمولی تهران می دهد و در صورت استفاده یک زوج از هر دو وام به صورت همزمان، می توان این خانه را در منطقه بهتری اجاره یا رهن کرد. براساس گزارش فرارو، رهن کامل آپارتمان در تهران برای واحد‌های نقلی و یکخوابه با مبلغی درحدواندازه کف مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ امکان‌پذیر است و اگر عروس و داماد به‌شکل همزمان برای دریافت تسهیلات دست‌به‌کار شوند، مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ کفاف رهن کامل آپارتمان در مناطق گران‌تری را می‌دهد.

با توجه به نوسانات بازار خودرو، تهیه خودرو هم چندان دور از دسترس نیست و این مبلغ وام ازدواج گرهی از این مشکل جوانان در ابتدای راه زندگی باز خواهد کرد، البته که هدف گذاری در انتخاب خودرو هم شرط مهمی است و باید محدود به خودروهای تولید داخل باشد.

آنچه مهم است این وام طبق رسم هر ساله به زوج های جوانی که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند پرداخت خواهد شد و هر کس هم به آن شکل و روشی که در زندگی مدنظر دارد از آن استفاده خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید