رفت و برگشت شاخص در آذر 1402

شمردن نقدینگی در آخر پاییز! + جدول

کدخبر: ۶۲۱۲۸۱
اقتصادنیوز: روند افزایش نقدینگی در آذرماه 1402 نیز ادامه داد.
شمردن نقدینگی در آخر پاییز! + جدول

به گزارش اقتصادنیوز میزان نقدینگی اقتصاد کشور در پایان آذر ماه امسال به 7 هزار و 498 همت رسیده که در مقایسه با آذر ماه سال گذشته 27 درصد افزایش داشته، این میزان رشد در مقایسه با ماه قبل حدود یک درصد افزایش یافته است. رشد نقدینگی در آذر ماه از آبان ماه جلو افتاد و حدود یک درصد افزایش یافت.

بانک مرکزی آمار مربوط به متغیرهای کلان پولی را در آذر ماه امسال اعلام کرده، این نهاد تازه‌ترین وضعیت متغیرهای پولی کشور را نه به صورت گزارش رسمی و همراه با جزییات بخش‌های مختلف، بلکه به شیوه دو ماه مهر و آبان بازهم به صورت کلی‌گویی بیان کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی میزان نقدینگی اقتصاد کشور در پایان آذر ماه امسال به 7 هزار و 498 همت رسیده که در مقایسه با پایان آذر ماه سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است؛ این میزان رشد در مقایسه با ماه قبل (رشد نقدینگی در آبان امسال نسبت به ابان سال قبل) حدود یک درصد افزایش یافته که باید دید آیا طی سه ماهه پایانی سال همین روند را ادامه می‌دهد یا بازهم کاهش می‌شود.

بر این اساس از آذر ماه سال گذشته تا آذر ماه امسال 1592 همت بر نقدینگی کشور افزوده شده است.

اکوایران در این باره نوشت: نرخ رشد سالانه نقدینگی که از ابتدای سال جاری تقریبا روند نزولی را طی کرده بود در آخرین ماه پاییز دومین تغییر مسیر خود را به ثبت رساند (اولین افزایش نرخ رشد در شهریور امسال رخ داد) و در این ماه افزایشی شد.

بر اساس داده‌ها نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی از 33 درصد در فروردین 1402 به 27 درصد در آذر ماه رسیده است.

همچنین حجم نقدینگی طی 9 ماهه نخست امسال (پایان آذر امسال نسبت به اسفند سال 1401) با رشد 18.3 درصدی و به میزان 1160 همت افزایش داشته است. رشد ماهانه این متغیر پولی در پایان آذر ماه امسال معادل 2.31 درصد بوده، به طوری که طی یک ماهه آذر ماه 169.8 همت بر نقدینگی کشور افزوده شده است.

photo_2024-01-10_10-28-49

ضریب فزاینده رکورد زد

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که میزان پایه پولی در پایان آذر ماه امسال به سطح 1023 همت رسیده که در مقایسه با آذر ماه سال گذشته رشد 33.5 درصدی داشته است، به بیان دیگر از آذر ماه سال گذشته تا آذر ماه امسال حدود 257 همت به پول پرقدرت کشور اضافه شده است.

حجم پایه پولی در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل یعنی آبان ماه حدود 1.53 درصد و به میزان 15.5 همت افزایش یافته و در مقایسه 9 ماهه یعنی نسبت به پایان اسفند نیز معادل 19 درصد و حدود 163 همت رشد داشته است.

بر همین اساس می‌توان گفت همانطور که بانک مرکزی اعلام کرده ضریب فزایندگی در آذر ماه امسال به 7.33 رسیده که در مقایسه با ماه قبل یعنی آبان ماه رشد داشته اما در مقایسه با پایان سال گذشته معادل 0.6 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس می‌توان گفت در آذر ماه امسال به ازای هر واحد پول چاپ شده توسط بانک مرکزی، 7.33 واحد پول به اقتصاد تزریق شده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد ضریب فزاینده محاسبه شده در آذر ماه، در بالاترین سطح خود از ابتدای سال جاری قرار گرفته است.

photo_2024-01-10_10-28-54

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید