شاخص نسبت اشتغال استانی در پاییز ۱۴۰۲

«زنجان» بر قله اشتغال ایران ایستاد/ حال ناخوش اشتغال در این 3 استان

کدخبر: ۶۲۳۰۷۴
اقتصادنیوز: بیشترین نسبت اشتغال در پاییز 1402 برای استان زنجان و کمترین آن برای استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین تغییرات این نسبت در یک سال گذشته حاکی از کاهش این نسبت در 12 استان است.
«زنجان» بر قله اشتغال ایران ایستاد/ حال ناخوش اشتغال در این 3 استان

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران در نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 1402 به نسبت اشتغال به تفکیک استان‌ها اشاره کرده است. این نسبت که سهم جمعیت شاغل از کل جمعیت در سن کار را نشان می‌دهد در این فصل در کل کشور برابر با 38.3 درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر 100 نفر فرد در سن کار در کشور 38.3 نفر آن‌ها شاغل بوده‌اند که در مجموع برابر با 24 میلیون و 775 هزار نفر است. این نسبت همچنین در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد افزایش یافته است. 

 مطابق این گزارش بیشترین نسبت اشتغال در پاییز امسال برابر با 46.2 درصد مربوط به استان زنجان و کمترین آن برابر با 28.5 درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین بیشترین رشد نسبت اشتغال در استان‌های خراسان شمالی و هرمزگان و بیشترین کاهش این نسبت در استان‌های قزوین و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

 در این گزارش نسبت اشتغال در پاییز امسال و تغییرات آن در یک سال اخیر بررسی شده است.

بیشترین نسبت اشتغال برای زنجان

بر اساس گزارش اکوایران، نسبت اشتغال که سهم افراد شاغل از کل جمعیت در سن کار یعنی 15 ساله و بیشتر را نشان می‌دهد، شاخصی برای ارزیابی میزان اشتغال و بیکاری است. هر چه این نسبت بیشتر باشد به این معنی است که افراد بیشتری مشغول به کار هستند و بنابراین فعالیت‌های اقتصادی رونق بیشتری دارد و سطح تولید نیز بالاتر است و وضعیت رفاهی مردم نیز بهتر است. در عوض اگر این نسبت کمتر باشد به این معنی است که رکود اقتصادی حاکم است و تولید رونقی ندارد وضعیت درآمدی و رفاهی افراد نیز چندان مناسب نیست.

 مطابق ارقام مرکز آمار استان زنجان با 46.2 درصد بیشترین نسبت اشتغال را در پاییز 1402 داشته است. پس از این استان نیز خراسان شمالی و مازندران نسبت اشتغال بالایی داشته‌اند.

 این در حالی است که  کهگیلویه و بویر احمد با نسبت اشتغال برابر با 28.5 درصد کمترین سهم اشتغال را از کل جمعیت در سن کار داشته است. سهم اشتغال در ایلام، سیستان و بلوچستان و مرکزی نیز کم بوده است.

 همچنین تغییرات نسبت اشتغال در یک سال گذشته نشان می‌دهد سهم جمعیت شاغل از کل افراد در سن کار در 12 استان کاهش یافته است. 

021024

افت نسبت اشتغال در 12 استان

 مقایسه نسبت اشتغال در کل کشور در پاییز 1402 نسبت به پاییز 1401 نشان می‌دهد این نسبت با رشد 0.6 درصدی از 37.7 درصد به 38.3 درصد رسیده و در این یک سال 705 هزار نفر به شمار شاغلین در کشور افزوده شده است.

در میان استان‌ها نیز در این مدت بیشترین افزایش نسبت اشتغال در استان خراسان شمالی به طوری که این نسبت از 38.4 درصد به 42.8 درصد رسیده و بنابراین 4.4 واحد درصد افزایش یافته است. همچنین پس از این استان، هرمزگان بیشترین افزایش نسبت اشتغال را تجربه کرده است. افزایش نسبت اشتغال می‌تواند به این معنا باشد که اقتصاد آن‌ها رونق گرفته و صنعت یا خدمات گسترش یافته است.

 با این حال نسبت اشتغال در 12 استان در این یک سال کم شده است. به طوری که بیشترین کاهش برابر با 1.8 واحد درصد در استان قزوین رخ داده که در آن  این نسبت از 41.9 درصد به 40.1 درصد رسیده است. کهگیلویه و بویر احمد نیز با 1.7 واحد درصد کاهش در نسبت اشتغال افت بیشتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه کرده است. کاهش این نسبت در این استان‌ها به این معنی می‌تواند باشد که اقتصاد آن‌ها روندی رو به رکود را پشت سر گذاشته و برخی شاغلین شغل خود را از دست داده، بیکار شده یا از بازار کار خارج شده‌اند. 

021024

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید