دولت رئیسی به دنبال نسخه روسی برای بالابردن ارزش پول ملی!

کدخبر: ۶۲۵۴۵۱
اقتصادنیوز:اعتماد در یادداشتی به بررسی سیاست ارزی دولت ابراهیم رئیسی پرداخت.
دولت رئیسی به دنبال نسخه روسی برای بالابردن ارزش پول ملی!

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب امده است: ارزش برابری ریال به دلار از ابتدای دی ماه تاکنون نزدیک به 15درصد افت کرده و در میان سکوت مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی، ‌چشم‌انداز خاصی هم برای روند کنونی دیده نمی‌شود. روز گذشته، سخنگوی اقتصادی دولت نشست خبری برگزار کرد اما یک کلمه درباره نوسان نرخ دلار در بازار صحبت نکرد، اما از جبهه بانک مرکزی خبری دیگر بیرون آمد و آن هم انتشار «اوراق گواهی سپرده» با نرخ سود 30درصدی است.

بانک مرکزی عنوان کرد که با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را به شبکه بانکی ابلاغ کرده و از امروز این سازوکار اجرایی می‌شود.

به نظر می‌رسد این ابزار اقتصادی جهت جذاب‌سازی نرخ ریال استفاده شده تا سپرده‌های ریالی به ارز خانگی تبدیل نشوند.

این ابزار پیش از این توسط بانک مرکزی روسیه نیز به کار گرفته شد و توانست تا حد زیادی اثرات روانی جنگ اوکراین را بر پول ملی روسیه کنترل کند، اما مخالفان سیاست جدید بانک مرکزی به تفاوت‌های روسیه و ایران اشاره دارند و معتقدند که شرایط بازار پول دو کشور با یکدیگر فرق دارند.

بانک مرکزی با این ابزار عملا نرخ بهره را به 30درصد رسانده و از آن سو، نرخ بهره اوراق اسناد خزانه یا همان اوراق بدهی دولت نیز به 31درصد افزایش پیدا کرده است، اما آیا سیاست جدید بانک مرکزی در نوسان نرخ ارز اثرگذار خواهد بود؟

به دنبال انتشار گواهی سپرده، نرخ بهره حقیقی هم تغییر می‌کند

پیمان مولوی، اقتصاددان در واکنش به دستورالعمل اخیر بانک مرکزی درخصوص انتشار گواهی سپرده خاص با سود علی الحساب 30درصد به «اعتماد» گفت: پیش از این دستورالعمل بانک مرکزی، نرخ بهره حقیقی منهای 20درصد بود و زمانی که نرخ گواهی سپرده را 30درصد اعلام می‌کنند به این معناست که نرخ بهره حقیقی به منهای 15درصد خواهد رسید و در شرایطی که نرخ تورم بالاست و با نوسان نرخ دلار روبه‌رو می‌شویم که تا 20درصد ارزش پول ملی را از بین می‌برد همه اقشار جامعه و حتی افرادی هم که درک درستی از اقتصاد ندارند متوجه این موضوع می‌شوند که نگهداری ریال درست نیست و سعی در تبدیل ریال به ارزهای دیگر می‌کنند. این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که آیا این سیاست ابزاری برای جمع‌آوری نقدینگی و کنترل هیجانات در بازارهای طلا، دلار و سکه خواهد بود، افزود: یک ضرب‌المثل انگلیسی هست که می‌گوید؛ (هم دیر است، هم کوچک است)Too Little, Too Late متاسفانه در جایی که باید اتفاقات به درستی بیفتد این اتفاقات نمی‌افتد و به نقطه‌ای می‌رسیم که باید اقدامات عجیب و غریبی را در لحظه انجام دهیم و در کوتاه‌مدت استفاده از این روش‌ها شاید بتواند نرخ ارز را کنترل کند اما اینکه این‌گونه اقدامات در آینده هم جواب بدهد و تا کجا ادامه داشته باشد، مشخص نیست و مسوولان بانک مرکزی در این مورد باید پاسخگو باشند .

قطار اقتصاد از ریل خارج شده است

او در مورد تاثیر این نوع سیاست‌ها روی صندوق‌های با درآمد ثابت نیز افزود: در مجموع هرقدر نرخ بهره بانکی را بالا ببرند در اقتصادی که با رکود همراه شده به دلیل اینکه این سیاست در زمان درستی اتخاذ نشده است خروجی آن رکود در اقتصاد است، سوال این است که آیا این‌گونه سیاست‌ها می‌تواند روی تورم کنترل داشته باشد؟ خیر، شاید یک زمانی می‌توانست کمک‌کننده باشد اما امروز قطار اقتصاد ایران از ریل خارج شده و آنچه می‌تواند بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد تا هم قادر باشد اقتصاد را به حرکت درآورد و هم بازار سرمایه براساس اقتصاد واقعی حرکت کند، نیازمند تحرکاتی خارج از مباحث اقتصادی است.

مولوی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت دلار به مرزی رسیده که از تحلیل تکنیکال خارج شده است، خاطرنشان کرد: تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی همواره جواب داده است و آنچه مهم است در تحلیل بنیادی روندها و خروجی‌های اقتصادی است که همیشه راهنما هستند و هیچ زمانی هیچ موضوعی بدون تحلیل نیست و نرخ دلار هم در ایران هنوز از تحلیل تکنیکال خارج نشده است و اتفاقا تحلیل‌ها هم

بر همین اساس هستند اما دیر و زود دارد، منتها اگر همین امروز هم بانک مرکزی در بازار دخالت کند می‌تواند قیمت ارز را به 50 هزار تومان کاهش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید