ثبت رکوردهای تازه در بازارهای سهام آمریکا

کدخبر: ۶۲۶۱۷۶
اقتصادنیوز: بازارهای سهام آمریکا با رشد قابل توجهی همراه شده‌اند و در این میان، ارزش سهام شرکت مِتا با ثبت یک رکورد همراه بوده است.
ثبت رکوردهای تازه در بازارهای سهام آمریکا

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، با وجود چالش‌هایی مانند گزارش شرکت آلفابت از درآمد ناامیدکننده خود، شباهت روند کنونی بازارهای سهام آمریکا به دوران حباب دات-کام (دورانی که به اواخر دهه 1990 میلادی مربوط می‌شود که طی آن تعداد محدودی از سهام‌ها با رشد قابل توجهی همراه شدند) و اظهارات اخیر جروم پاول - رئیس بانک مرکزی آمریکا - که امیدها به پایین آمدن زودهنگام نرخ بهره را کاهش داده است، بازارهای سعودی سهام‌های آمریکا به روند مثبت خود ادامه دادند.

بلومبرگ گزارش داد، این روند صعودی به ‌اطلاعات اطمینان‌بخش اقتصادی آمریکا و عملکرد قوی شرکت مِتا و همچنین شرکت آمازون نسبت داده‌ شده است. قیمت سهام متا در روز جمعه 20 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود یعنی 474.99 دلار به ازای هر سهم بسته شد. این رشد، 197 میلیارد دلار به ارزش بازار آن اضافه کرد که ضمن ثبت بزرگ‌ترین افزایش ارزش بازار در یک روز در تاریخ بورس‌های جهانی، رشد 190 میلیارد دلاری اپل و آمازون در سال 2022 را تحت‌الشعاع قرار داد. با این حال، استراتژی سنتی خرید و نگهداری سهام غول‌های فناوری که به «هفت دلاور» صنعت تکنولوژی معروف هستند،‌ به دلیل واکنش‌های مختلف به نتایج سه‌ماهه این شرکت‌ها، با بلاتکلیفی روبه‌رو بوده است.

خبر مرتبط
رشد تقاضا در بورس تهران+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: امروز تقاضا در بورس تهران رشد کرد و شاخص‌های بازار سهام سبزپوش شدند.

با وجود چالش‌هایی مانند صحبت‌های رئیس فدرال رزرو که امیدها به کاهش نرخ بهره در ماه مارس را کاهش داد و عملکرد منفی بانک نیویورک کامیونیتی، شاخص اس‌اندپی 500 به بالاترین سطح تاریخ خود دست یافت که نشان‌دهنده مقاومت در بازار به دلیل اقتصاد قوی آمریکا است. همچنین شاخص نزدک 100 در 13 هفته از 14 هفته اخیر با رشد همراه بوده است.

معیارهای مختلفی مانند اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی،‌ هزینه‌های ساخت‌وساز و استخدام در مشاغل، نشان‌دهنده روندهای مثبت بودند. با وجود واکنش‌های مختلف در بازار سهام، پنج شرکت اصلی فناوری طی هفته گذشته همگی از رشد قابل توجه فروش و درآمد خود خبر دادند. در مجموع، درآمد سه‌ماهه آن‌ها به‌طور متوسط 15 درصد افزایش یافت و به حدود نیم تریلیون دلار رسید.

شاخص‌های اس‌اندپی 500،‌ نزدک 100 و میانگین صنعتی داو جونز همگی در هفته گذشته با رشد همراه شدند و یک روند صعودی سه‌ماهه را ادامه دادند که 8 تریلیون دلار به ارزش بازارهای سهام افزوده است. به‌طور خاص، شاخص اس‌اندپی 500 چهارمین هفته متوالی رشد خود را تجربه کرد که باعث جبران ضررهای پیشین شد.

در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بانک‌های منطقه‌ای و بازار املاک تجاری، سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه دولتی روی آورده‌اند که باعث کاهش موقت بازده اوراق خزانه‌داری 10 ساله شد. در این میان، مِتا پس از پیش‌بینی فروش قوی‌تر از حد انتظار و به دست آوردن سود سه‌ماهه، رشد چشمگیر 20 درصدی را ثبت کرد. شرکت آمازون نیز با رشد قابل توجهی همراه بود که دلیل آن استراتژی این شرکت برای کاهش هزینه‌ها و تمرکز بر خدمات سودمند بوده است.

با این حال، شرکت آلفابت کمی از نظر فروش افت داشت و میزان رشد تجارت ابری شرکت مایکروسافت،‌ باعث ناامیدی برخی سرمایه‌گذاران شد. شرکت اپل هم با کاهش فروش خود در چین مواجه شده که اتفاق مهمی است زیرا چین یک‌پنجم از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت انویدیا که یک بازیگر اصلی در زمینه هوش مصنوعی به حساب می‌آید، طی سال جاری میلادی با رشد 34 درصدی ارزش سهام خود روبه‌رو شده است.

تحلیل‌گران شرکت‌های مطرحی مانند جی‌پی مورگان چیس و بنک آو امریکا نگرانی‌ خود نسبت به رشد سریع سهام‌های غول‌های فناوری را ابراز کرده‌اند و آن را با دوران حباب دات‌-کام مقایسه کرده‌اند.

در طول یک سال گذشته،‌ ارزش سهام شرکت‌های فناوری تا 80 درصد رشد را تجربه کردند که به شکل قابل توجهی بالاتر از میانگین رشد سهام‌ها در شاخص اس‌اندپی 500 بوده که تنها رشد 3 درصدی را تجربه کرده است.

سهام هفت شرکت بزرگ فناوری با 48 برابر سود خود معامله می‌شوند که دو برابر میانگین اس‌اندپی 500 است. با این حال، رشد سود پیش‌بینی‌شده سالانه 14 درصدی آن‌ها در سه تا پنج سال آینده، 4 درصد بیشتر از نرخ رشد پیش‌بینی‌شده اس‌‎اند‌پی 500 است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید