موتور رشد اروپا از چاله کرونا به چاه افتاد

تشدید نگرانی‌ها در قاره سبز/ ضربه آلمان به رشد اقتصادی اروپا+ نمودار

کدخبر: ۶۲۶۳۲۲
اقتصادنیوز: با منتشرشدن مجموعه‌ای از داده‌ها، در هفته‌های آینده وسعت کامل افت در تولید صنعتی آلمان در 2023 روشن خواهد شد، به‌طوری که انتظار می‌رود تولید به پایین­‌ترین حد خود پس از همه‌گیری کرونا رسیده باشد. .
تشدید نگرانی‌ها در قاره سبز/ ضربه آلمان به رشد اقتصادی اروپا+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز و براساس گزارشی از بلومبرگ، پیش‌بینی اقتصاددانان این است که ارقام صادرات، سفارش‌ها و تولید در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا همگی در ماه دسامبر کاهش داشته باشد.

تصویر کلی از اقتصاد احتمالا تایید خواهد کرد که تولید در این کشور صنعتی که برای مدت‌ها به عنوان موتور اقتصادی منطقه شناخته می‌شده است، حالا در پایین‌ترین سطح خود پس از بحران مالی جهانی قرار دارد؛ البته درحالتی که شوک همه‌گیری کرونا کنار گذاشته شود.

آنطور که اکوایران گزارش داده است، شرکت قدرتمند صنعتی زیمنس ای جی روز پنج شنبه گزارش درآمد خود را می‌دهد که می‌تواند بینش بیشتری را درباره میزان ضعف تولید کشور ارائه کند، آن هم در زمانی که ائتلاف متزلزل اولاف شولتس، صدراعظم کشور در آشفتگی قرار دارد. درحالی که دولت روز جمعه موفق شد بودجه جدیدی را برای سال 2024 اجرایی کند، نیاز به مدیریت تقریبا بدون کسری در سال 2025، احتمالا اتحاد میان سه حزب همچنان توام با جدال خواهد بود.

Capture (5)000

براساس تحلیل بلومبرگ اکونومیکس، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا برای چندین فصل متوالی با رکود دست‌و‌پنجه نرم کرده است، ولی تا به امروز توانسته است با فاصله نزدیک از آن عبور کند. ضعف صنعتی احتمالا عامل اصلی کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماه پایانی سال 2023 در این کشور بوده است.

به گزارش رویترز، اقتصاد منطقه یورو سال گذشته رشد حدود صفر را تجربه کرد، به‌طوری که نسبت به نقاط دیگر جهان عملکرد ضعیفی از خود نشان داد، چراکه آلمان قدرتمند سابق با ضعف صنعتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و به‌نظر می‌رسد به‌زودی نیز بهبود نخواهد یافت.

20 کشور عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه پایانی سال گذشته به سختی از رکود فرار کردند، حتی درحالی که اقتصاد جهانی رشد را تجربه کرد و بزرگ‌ترین شریک تجاری آن ایالات متحده رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساند.

این عملکرد ضعیف اتحادیه اروپا تاحد زیادی مربوط به ضعف اقتصادی آلمان بوده است؛ کشوری که مدل کسب­‌وکار آن به دلیل وابستگی به انرژی ارزان روسیه و تجارت دو طرفه شدید با چین با رویدادهای ژئوپلیتیکی واژگون شده است. بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه پایانی 2023 کاهش رشد 0.3 درصدی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، ارقام ماه دسامبر افزایش تورم به 3.7 درصد را نشان می‌دهد. باوجود اینکه این نرخ تورم کمتر از بسیاری دیگر از اقتصادهای بزرگ اروپایی است، نرخ افزایش قیمت‌­ها به این معنی است که مردم از هزینه‌­های خود برای همه چیز، از ماشین گرفته تا مبلمان، خودداری می‌­کنند.

باوجود افت اقتصاد، تعداد افراد شاغل در دو سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است که به کاهش بهره‌وری اشاره دارد.

حس منفی در مورد چشم انداز در آخرین نظرسنجی «شرکت مطالعات بازار GFK» درباره «اعتماد مصرف کننده» منعکس شده است، که نشان می­‌دهد بحران­‌ها، جنگ و تورم همگی آلمانی­‌ها را به پس انداز، و نه هزینه سوق می­‌دهند.

نارضایتی اقتصادی به ظهور سیاسی جناح راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" که مخالف مهاجرت تلقی می­‌شوند کمک کرده است. در میان کمبود نیروی کار، این چیزی است که رهبران تجاری را نگران کرده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید