چشم‌انتظار بازارهای دیگر

فشار تقاضای دلار به شاخص کل بورس تهران/ پیش بینی بازار سهام امروز ۱۶ بهمن

کدخبر: ۶۲۶۳۵۴
اقتصادنیوز: معاملات روز شنبه بازار سهام با کاهش تقاضای سهام و ریزش بالای نمادهای شاخص‌ساز در کنار خروج سرمایه حقیقی حکایت از ضعف تقاضا سهام به نسبت سایر بازارهای موازی داشت.
فشار تقاضای دلار به شاخص کل بورس تهران/ پیش بینی بازار سهام امروز ۱۶ بهمن

به گزارش اقتصادنیوز، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌ بازار سهام ریزش کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 16 بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 10 هزار و 901 واحد سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن 882 واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  73 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 139 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت حفاری شمال (حفاری)، شرکت بیمه پارسیان (پارسیان) و شرکت سرمایه گذاری نیرو (ونیرو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، شرکت فرانسوز یزد (کایزد) و شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای سخاش (شرکت سیمان خاش)، سدشت (شرکت سیمان دشتستان) و سشرق (شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا)، شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان (نخریس) و شرکت صنایع مادیران (مادیرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 57 نماد صف خرید داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 348 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 117 درصدی به 396 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس دوشنبه

دیروز بورس تهران از ابتدا روند نزولی پیدا کرد و با شیب تقریبا ثابتی تا پایان به نزول ادامه داد. شاخص در نهایت بیش از 10 هزار واحد معادل 0.52 درصد سقوط کرد و تا سطح 2 میلیون و 100 هزار واحد پایین رفت. اما وضعیت نمادهای کوچک و متوسط بازار بهتر بود و شاخص هم وزن تنها 882 واحد معادل 0.12 درصد ریزش کرد.

دیروز نمادهای تاپیکو، فولاد، شپنا، شستا، فملی و کگل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و در مقابل نمادهای فسبزوار، ونیرو و رمپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. 

همچنین دیروز ارزش معاملات خرد با افت 4 درصدی به 4 هزار و 240 میلیارد تومان رسید. روز یکشنبه پس از یک روز وقفه بار دیگر سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 105 میلیارد تومان بود. 

دیروز نمادهای دی، وملی، نخریس، مادیرا، وبملت، خساپا، فخوز، ورنا، خودرو، وبصادر، اخابر و شگویا بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، نمادهای ثجنوب، ثاخت، فنر، فولاد و حفاری بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کردند. 

بنابراین نمادهای بزرگ بیشتر با خروج پول مواجه بودند و عامل ریزش شاخص کل نیز بودند. در نتیجه می‌توان گفت دیروز وضعیت کلی بازار منفی بود. در حالی که با رشد بازار در روز شنبه، معامله گران به تداوم این رشد امیدوار شدند، با نزولی شدن قیمت‌ها در بازار ارز، بازار سهام نیز دیروز نزولی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید