نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۶ بهمن

پیشنهاد مجلس برای واردات 130 هزار خودرو

کدخبر: ۶۲۸۵۰۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
پیشنهاد مجلس برای واردات 130 هزار خودرو

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 بهمن 1353؛ ایران و ژاپن قرارداد پتروشیمی 2.3 میلیارد دلاری امضا کردند

نمایندگان گروه ژاپنی میتسوئی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در توکیو موافقتنامه‌ای برای ساختن یک مجتمع پتروشیمی در ایران به ظرفیت تولید 300 هزار تن اتیلن در سال منعقد کردند.

این مجتمع که هزینه ساخت آن حدود 2.3 میلیارد دلار برآورد شده است، همچنین پلی‌اتیلن و کلرویتیل تولید خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه سارقین به آپارتمان آقای دکتر نسا، قائم مقام کمپانی پتروشیمی ایران و ژاپن دستبرد زده و مقداری پول نقد و اثاثیه او را به ارزش 5 هزار دلار به سرقت بردند.

طلا کیلویی 2 هزار تومان ترقی کرد

طلا امروز در بانک ملی هر کیلو 20 هزار و 109 ریال ترقی کرد و شمش 12.5 کیلویی، هر کیلو 423 هزار و 482 ریال شد.

شمش هزار گرمی هر کیلو 424 هزار ریال بود. این افزایش به‌دنبال ترقی قیمت طلا در بورس لندن پیش آمده است. شمش طلا در بورس لندن هر اونس 184.25 دلار شد.

ترقی طلا در بورس لندن، به بازار آزاد ارز و طلا هم منتقل شد و هر مثقال شمش طلا با 9 تومان ترقی 194 تومان شد.

مسکوکات طلا هم ترقی کرد و هر پهلوی طلا 15 تومان گران شد و به 345 تومان رسید. قیمت نیم پهلوی 182 تومان و ربع پهلوی 87 تومان بود.

کمیته هماهنگی تعدیل قیمت‌ها تشکیل شد

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده امروز با صدور اطلاعیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: به منظور کنترل و نظارت بیشتری در تامین حقوق مصرف‌کنندگان که به مناسبت خریدهای نوروزی صورت می‌گیرد و به لحاظ جلوگیری از تعدی و اجحاف بعضی از فروشندگان در فروش مواد ضروری و مایحتاج عمومی کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده با طرح پیشنهادی اتاق اصناف پایتخت در تشکیل کمیته هماهنگی تعدیل قیمت‌ها و شرکت در کمیته مزبور موافقت کرد.

کمیته هماهنگی تعدیل قیمت‌ها در هفت جلسه که با حضور معاونین اتاق اصناف پایتخت، نمایندگان کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده، روسا و معاونین امور نظارت و روسای اتحادیه‌ها داشت، تصمیمات لازم را در مورد تعدیل قیمت انواع کفش‌های مردانه و زنانه دست‌دوز، کفش های ماشینی، اجناس خرازی، پوشاک، انواع تریکو و کشباف، انواع پارچه، موکت، کرکره، آجیل و شیرینی، کرایه وسایط نقلیه مسافری اتخاذ و با تهیه صورت جلساتی اجرای آن را با نظارت بازرسان خود و با همکاری بازرسان ویژه اتاق اصناف پایتخت در اسفندماه به عهده گرفت. در صورت عدم اجرای تعهدات واحدهای صنفی گزارش‌های تهیه‌شده برای تعقیب و پیگیری به امور نظارت و پیگیری به امور نظارت اتاق اصناف ارسال خواهد شد.

قانون کار تغییر می‌کند

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر قول داد که دولت او از نسل فعلی نخواهد خواست به خاطر نسل‌های آینده کمربندهای خود را سفت کنند و افزود: علیرغم آنکه دولت به آینده معتقد است معذلک این بدان معنا نیست که نسل امروز از یک زنگی مرفه محروم بماند.

نخست‌وزیر طی اقامت در اصفهان در دو اجتماع حزبی و یکی هم در نجف‌آباد شرکت جست. در یک اجتماع او فاش کرد قانون کار با هدف در بر گرفتن مفاهیم جدید ناشی از رشد و توسعه ایران و انقلاب شاه و ملت به‌زودی دستخوش تغییرات بنیادی خواهد شد.

26 بهمن 1373؛ یکی از تجار بازار تهران که در قاچاق ارز فعالیت داشت، دستگیر شد

یک تاجر تهران که در قاچاق ارز و با دلالان همکاری داشت با پیگیری ماموران منطقه انتظامی شمیرانات با 210 هزار دلار آمریکایی دستگیر شد.

ماموران منطقه انتظامی شمیرانات اطلاع یافتند شخصی به نام «محمدرضا-ش» از تجار بازار تهران در قاچاق ارز به صورت اسکناس و حواله فعالیت چشمگیری دارد.

26 بهمن 1393؛ پیشنهاد مجلس برای واردات 130 هزار خودرو

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت در بودجه سال آینده واردات 30 هزار خودرو را پیش‌بینی کرده بود که در کمیسیون تلفیق این تعداد به 130 هزار دستگاه رسید.

ایرج ندیمی افزود: به رغم عدم تحقق درآمد ناشی از واردات خودرو در سال‌های گذشته کمیسیون تلفیق بودجه سال 84 درآمد ناشی از واردات خودرو در سال آینده را به هزار میلیارد تومان رساند، افزود: کمیسیون تلفیق بررسی‌کننده بودجه سال 84 برخلاف شعارهای مطرح‌شده ازسوی مجلس هفتم تصمیمات انضباط مالی جلوگیری از کسری بودجه، گرایش به بخش خصوصی و تحقق عدالت اجتماعی در روحیه اعضای کمیسیون تلفیق دیده نمی شود و آنچه بیشتر مشهود است، تعامل با دستگاه‌های اجرایی است.

رای موافق مجلس به اصلاحات لایحه «ترک‌سل»

کلیات لایحه اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباط سیار (ترک سل) با اصلاحات کمیسیون مشترک مجلس با 166 رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

براساس ماده واحده این لایحه که کلیات آن مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود نسبت به اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباط سیار که در اجرای ماده (124) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با شرکت ایران-سل منعقد شده است با رعایت اصول و ضوابط اقدام کند.

نرخ سود بانکی در مجمع تشخیص مصلحت

مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یک ماه دیگر نظر قطعی خود را در مورد نرخ سود بانکی اعلام می کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از مصوبه جدید مجمع مبنی‌بر تعیین نرخ بهره با توجه به شاخص‌های کلان خبر داد و افزود: بهره بانک‌ها باید منطقی و عادلانه باشد، البته هنوز مصداق خاص آن به دلیل نیاز به کارشناسی وسیع تعریف نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید