اتحادیه اروپا به روسیه پشت کرد/ ترانزیت گاز روسیه در بلاتکلیفی

کدخبر: ۶۲۸۷۴۵
اقتصادنیوز : مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که این بلوک نیازی به تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین، قبل از انقضای قرارداد فعلی در پایان سال میلادی جاری، نمی‌بیند.
اتحادیه اروپا به روسیه پشت کرد/ ترانزیت گاز روسیه در بلاتکلیفی

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اظهار کرد: تحلیل اتحادیه اروپا نشان می دهد کشورهایی که از طریق مسیر ترانزیت گاز به آنها گازرسانی می شود و شامل اتریش، ایتالیا و اسلواکی هستند، قادر خواهند بود از منابع جایگزین، گاز مورد نیازشان را تامین کنند.

سیمسون در جلسه کمیته پارلمان اتحادیه اروپا گفت: ما هیچ علاقه‌ای به تمدید قرارداد سه جانبه ترانزیت گاز با روسیه که تا پایان سال جاری منقضی می شود، نداریم. بر اساس تحلیل های اولیه ما، راه کارهای جایگزینی برای تامین گاز کشورهایی که هنوز  گاز از طریق مسیر اوکراین دریافت می کنند، وجود دارد.

خبر مرتبط
جایگزین جدید برای نفت و گاز روسیه؟

اقتصادنیوز: داده‌های کمیسیون دولتی روسیه نشان داد ذخایر گاز طبیعی نیز در سال ۲۰۲۳ به طور کامل جایگزین شد، زیرا ذخایر جدید ۷۰۵ میلیارد متر مکعب و تولید گاز، ۶۴۲ میلیارد متر مکعب بود.

اروپا از زمان آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، در تلاش است تا از وابستگی به واردات گاز روسیه رهایی پیدا کند. طبق گزارش «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس»، اروپا سالانه حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز از طریق اوکراین دریافت می کند. روسیه قبل از جنگ اوکراین، سالانه ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر می کرد.

تحلیلگران اظهار کرده اند پایان قرارداد ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین، ممکن است قیمت گاز در اروپا را اندکی افزایش دهد، اما امنیت کلی انرژی اروپا را به خطر نمی اندازد.

 کشورهای اتحادیه اروپا، سرمایه گذاری زیادی در گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) و انرژیهای تجدیدپذیر برای جایگزین کردن با عرضه گاز روسیه، انجام داده اند. کاهش شدید تقاضا برای گاز که تا حدودی ناشی از فعالیت صنعتی ضعیف بوده هم کمک کرده است.

طبق قرارداد پنج ساله ترانزیت خط لوله بین مسکو و کی‌یف، روسیه از طریق اوکراین گاز به اروپا صادر می کند و برای استفاده از شبکه خط لوله همسایه خود، به اوکراین پول می دهد. اوکراین گفته است برای تمدید قرارداد با روسیه، وارد مذاکره نخواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ماه گذشته اعلام کرد اگر توافق اوکراین تمدید نشود، روسیه مسیرهای جایگزینی برای صادرات گاز خود پیدا خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید