نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳ اسفند

مجلس، نرخ دلار پیشنهادی دولت را پذیرفت

کدخبر: ۶۳۰۰۳۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
مجلس، نرخ دلار پیشنهادی دولت را پذیرفت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم اسفند 1353؛ پیکان اتوماتیک به بازار می آید

پیکان در سال آینده سه مدل سواری سواری جدید به بازار عرضه می‌کند. پیکان اتوماتیک که ساخت آن در دو سال اخیر متوقف شده بود. اتومبیل کوچک‌تر دیگری با نام ایرانی که طرح آن مخصوص ایران در نظر گرفته شده است و اتومبیل استیشن برای خانواده‌های پرجمعیت.

تولید پیکان در سال آینده 150 هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

محمد جورابجیان، مدیر سازمان ایران ناسیونال در مورد این شایعه که ایران ناسیونال تصمیم گرفته از فروش پیکان به کسانی که قبل از این یک بار پیکان خریده‌اند، خودداری کند، گفت: برای جلوگیری از ایجاد هرگونه بازار سیاه در کار عرضه پیکان سعی خواهد شد در طول سال بیش از یک دستگاه پیکان به متقاضیان فروخته نشود، اما اگر موجبی پیش آمد که این متقاضی به عللی در طول سال به خرید یک دستگاه بیشتر احتیاج پیدا کرد، به وی فروخته خواهد شد.

سوم اسفند 1373؛ تشدید مبارزه با قاچاق ارز

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار تصویب کرد که بر شمار گروه‌های سیار بازرسی در تهران و شهرستان ها افزوده شده و اعتبار آن از طریق این ستاد تامین شود.

گروه های سیار به همراه شعبه‌های رسیدگی سازمان‌های تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت برای تقویت و تشدید مبارزه با گرانفروشان و محتکران به طور قاطع، جدی و سریع به تخلفات رسیدگی می‌کنند و مقرر شد که اقدام‌هایی برای مبارزه با قاچاق ارز و کالا از طریق سازمان تعزیرات انجام شود.

ایران در برابر واردات شکر از کوبا نفت صادر می‌کند

مبادله نفت و شکر به عنوان دو کالای استراتژیک مهم‌ترین بخش مذاکرات در دیدار «ارنستو ملندس» وزیر همکاری‌های اقتصادی کوبا با غلامرضا آقازاده، وزیر نفت کشورمان بود.

در این دیدار همچنین طرفین به تعمیق و گسترش همکاری ها و روابط اقتصادی و نفتی تاکید کردند.

وزیر نفت کشورمان نیز با استقبال از گسترش همکاری های دو کشور ابراز امیدواری کرد که طرفین در یک چارچوب عملی نسبت به اجرای قراردادهای دوجانبه اقدام کنند.

سوم اسفند 1383؛ ایران آماده ارائه تجارت اقتصادی خود به جمهوری آذربایجان است

افشار سلیمانی، سفیر ایران در باکو گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه تجربیات خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی به جمهوری آذربایجان است.

سلیمانی در دیدار با «محمود محمدقلی‌اف» معاون امور اقتصادی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به سوابق و زمینه‌های موجود همکاری دو کشور بر لزوم تلاش دو طرف بر گسترش هرچه بیشتر سطح و حجم همکاری‌های مشترک تاکید کرد.

وی توافقات صورت‌گرفته میان ایران و جمهوری آذربایجان درخصوص اجرای برخی طرح‌های زیربنایی، ازجمله مطالعه احداث جاده آستارا-باکو، ساخت پل بر روی رودخانه ارس دو جمهوری خودمختار نخجوان و طرح ساخت خطوط انتقال نیروی برق ایمیشلی-پارس‌آباد توسط شرکت ایرانی «صانیر» را برای گسترش روابط اقتصادی دوجانبه مهم خواند.

آیین‌نامه نحوه اعمال محدودیت‌های اقتصادی در روابط خارجی تصویب شد

هیات‌وزیران به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه اعمال محدودیت‌های اقتصادی در روابط خارجی را تصویب کرد.

محدودیت های اقتصادی موضوع این آیین‌نامه عبارتند از کاهش یا منع انجام هر نوع همکاری اقتصادی و دادوستد تجاری اعم از ورود کالا از یک یا چند کشور یا صدور کالا به آن کشور یا کشورها است که با هدف اعمال فشار برای تغییر رفتار سیاسی-اقتصادی آنها صورت می‌گیرد.

همچنین نظارت بر اعمال محدودیت‌های اقتصادی به عهده وزارت بازرگانی است و تمام وزارتخانه ها، سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی مکلف هستند تا در این زمینه با وزارت بازرگانی همکاری کنند.

مجلس نرخ دلار پیشنهادی دولت را پذیرفت

درحالیکه پیش از این اعلام شده بود کمیسیون تلفیق پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص نرخ ارز در بودجه سال آینده (850تومان) را به تصویب می‌رساند، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که از مجلس دریافت کرده‌ام، طرح برخی از نمایندگان برای کاهش نرخ ارز تصویب نخواهد شد. علینقی خاموشی که درخصوص طرح کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات غیرنفتی کشور افزود: اطلاعات نهایی که چند شب قبل دریافت کرده‌ام حاکی از آن است که مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای طرح کاهش نرخ ارز به این نتیجه رسیده است که نرخ پیشنهادی دولت (9095ریال) را بپذیرد. بنابراین چنین اتفاقی (کاهش دستوری نرخ ارز) رخ نخواهد داد.

بنزین ماه آینده کوپنی می شود

قائم مقام معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: توزیع بنزین و نفت گاز طی 6 ماه اول سال آینده با استفاده از کوپن انجام می شود.

حسین کاشفی افزود: این روش توزیع تا هر ماه سال 84 ادامه خواهد یافت و پس از آن توزیع بنزین و نفت گاز در کشور تنها با استفاده از کارت هوشمند انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تثبیت نرخ فروش فرآورده‌های نفتی و افزایش روند مصرف آنها در سال آینده، توزیع بنزین و نفت گاز با استفاده از کوپن اقدامی ضروری و پیشگیرانه برای کاهش مصرف سوخت است.

تحریم تاثیری بر صنعت خودرو ندارد

وزیر صنایع و معادن گفت: تحریم احتمالی حاصل از مذاکرات هسته‌ای در صنعت خودروی ایران تاثیری نخواهد داشت.

به اعتقاد مهندس اسحاق جهانگیری، حضور گسترده شرکت‌های قطعه و خودروساز اروپایی در ایران باعث می‌شود که تحریم‌های اقتصادی حاصل از مذاکرات هسته‌ای شامل حال ایران نشود.

وی ادامه داد: اگر بخواهند ما را برای مسائل هسته‌ای تحریم کنند، کارساز نخواهد بود. ما واقعا در صنعت خودرو متکی به خود هستیم اروپایی‌ها هم می‌دانند که اگر در این بازار مهم حضور پیدا نکنند و دو سال دیگر بخواهند بیایند، رقیب این بازار را فتح کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید