رشد قیمت‌ها کم‌تر از انتظارات کاهش یافت

شاهد جدید بر صحت پیش‌بینی‌های لاگارد

کدخبر: ۶۳۱۹۵۸
اقتصادنیوز: نرخ تورم ماه اخیر اروپا مهر تاییدی بر نظرات لاگارد بود.
شاهد جدید بر صحت پیش‌بینی‌های لاگارد

به گزارش اقتصادنیوز تورم سالانه اتحادیه اروپا در ماه فوریه به 2.6 درصد رسید و از نظرات اکثر مقامات بانک مرکزی مبنی بر عدم شتاب در کاهش نرخ بهره حمایت کرد.

 

تورم منطقه یورو ماه گذشته کاهشی کمتر از انتظارات داشته و مهر تاییدی بر اظهارات مقامات بانک مرکزی اروپا بود که معتقدند نباید برای کاهش نرخ‌­های بهره عجله کرد. 

 

راساس تازه‌ترین آمارهای یورواستات، قیمت­‌های مصرف کننده در ماه فوریه نسبت به سال قبل 2.6 درصد افزایش داشته است، که اندکی بالاتر از میانگین تخمین زده شده در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان است. تورم هسته، که قیمت مواد غذایی و انرژی را درنظر نمی­‌گیرد، نیز کمتر از انتظارات کاهش داشته است و به 3.1 درصد رسیده است.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: کاهش تورم در سراسر این بلوک مشاهده شده است، چراکه هزینه­‌های انرژی نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این هفته کاهش تورم در آلمان، فرانسه و اسپانیا اعلام شد، درحالی که ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که تورم روی 0.9 درصد ثابت باقی مانده است.

ترامپ لاگارد و ریزش بازار سهام

چشم انداز بازار از سرعت و مقیاس کاهش­‌ها در نرخ بهره در سال جاری تغییر اندکی داشت، به‌طوری که انتظار می‌رود اولین کاهش تا ماه ژوئن اتفاق بیفتد.

این داده­‌ها تنها چند روز قبل از تعیین نرخ‌­های بهره از سوی بانک مرکزی اروپا منتشر شده‌­اند، به­‌طوری که پیش بینی اقتصاددانان این است که نرخ بهره برای چهارمین جلسه متوالی تغیییر نکند و روی 4 درصد بماند. مقامات حول اولین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن همگرایی دارند، گرچه اقلیتی هم طرفدار اقدام سریع‌تر هستند.

برخی سیاستمداران نیز طرفدار اقدام سریع‌تر برای کاهش نرخ بهره هستند، چراکه اقتصادهایشان با نرخ رشد پایین دست‌وپنجه نرم می‌­کند. وزیر دارایی پرتغال، فرناندو مدینا یکی از افرادی بوده است در گفتگو با بلومبرگ از ریسک حفظ نرخ‌­های بهره بالا اظهار نگرانی کرده است.

به گفته او، بسیاری از کشورهای اروپایی با کاهش نرخ رشد اقتصادی شدیدی مواجه شده­‌اند، به‌طوری که برخی نرخ رشد صفر یا حتی رکود را تجربه می­‌کنند؛ بنابراین در این لحظه، ریسک حفظ نرخ‌­های بهره بیشتر از شروع پروسه کاهش نرخ‌­هاست، چراکه سرعت رشد اقتصاد به اندازه کافی کاهش یافته است.

درحالی که سیاستگذاران خوش بین هستند که تورم به سمت هدف 2 درصدی درحرکت است، اما همچنان نگرانند که افزایش در دستمزدها و هزینه کارگران بر قیمت‌ها فشار وارد کند.

در واقع، به رغم ضعف اقتصادی، بازار کار همچنان پررونق باقی مانده است؛ آمار منتشر شده یورواستات نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ماه ژانویه به رکود پایین 6.4 درصدی رسیده است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که "انتظار می­‌رود روند کاهش تورم فعلی ادامه پیدا کند، ولی او و همکارانش باید شواهد بیشتری برای بازگشت پایدار تورم به سمت هدف 2 درصدی آن داشته باشند".

تحلیلگران نیز نگران هستند که آمارهای این هفته از تورم اتحادیه اروپا، افزایش در تورم ماهانه را پنهان کنند، چراکه آمارهای ماهانه با نوسانات در هزینه‌های انرژی، که مقایسه­‌های سالانه را تحت تاثیر قرار می­‌دهند تحریف نمی­‌شوند.

شاخص‌­هایی مانند دستمزدهای توافقی در جهت درستی حرکت می­‌کنند، ولی یک معیار جدید و آینده نگرتر بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که نقطه عطف همچنان فرا نرسیده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که تورم در میان مدت دوباره افزایش می‌­یابد. یک اقتصاددان ارشد در بانک برنبرگ پیش بینی می‌کند که تورم به‌طور تدریجی در 2025 به 2.5 درصد خواهد رسید.

بلومبرگ اکونومیکس با توجه به داده‌­های اخیر، تورم ماه مارس اتحادیه اروپا را 2.2 درصد پیش بینی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید