نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 15 اسفند

7 درصد تولید ناخالص داخلی ایران صرف کمک‌های خارجی می‌شود!

کدخبر: ۶۳۲۳۹۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
7 درصد تولید ناخالص داخلی ایران صرف کمک‌های خارجی می‌شود!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 اسفند 1353؛‌ ایران پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی در سنگال می‌سازد

بامداد امروز موافقتنامه دولتی و همکاری ایران و سنگال با حضور امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر و عبدودیرف، نخست‌وزیر سنگال به امضا رسید. این موافقتنامه که پیش از ترک نخست‌وزیر سنگال و هیات اقتصادی این کشور از تهران در فرودگاه مهرآباد به امضا رسید به دنبال مذاکراتی که حضرت لئوپولدسدار سنگور در شرفیابی به حضور شاهنشاه آریامهر در سن موریتس درباره ایجاد تمرکز بیشتر و همکاری‌های ایران و سنگال به عمل آمد صورت گرفت.

براساس این موافقتنامه نخست‌وزیران دو کشور به‌طور منظم با یکدیگر ملاقات و در اجرای همکاری‌های فیمابین نظارت خواهند کرد.

به موجب این موافقتنامه ایران در اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی سنگال ازجمله ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت 6 میلیون تن در سال و یک مجتمع پتروشیمی شرکت خواهد کرد.

7 درصد تولید ناخالص داخلی ایران صرف کمک‌های خارجی می‌شود

هوشنگ انصاری در جلسه‌ای که از طرف باشگاه نویسندگان خارجی ترتیب داده شده بود ضمن سخنان خود گفت ازدیاد قیمت نفت به نسبت چهارصد درصد امر ناگهانی و یکباره ای نبود و کشورهای تولیدکننده به خصوص ایران بارها در این مورد هشدارهای لازم را به مصرف‌کنندگان داده بودند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به برنامه‌های کمک و سرمایه‌گذاری خارجی ایران گفت: ایران بیش از 10 میلیارد دلار به این امور اختصاص داده است ولی اگر درآمد نفتی ایران تقلیل یابد ایران مجبور به تجدیدنظر در کمک‌های خارجی خود خواهد شد.

انصاری اضافه کرد: ایران علاوه‌بر این گونه برنامه‌ها توانسته با کشورهای بی‌شماری از چهارگوشه جهان نیز قراردادهای دوجانبه برای همکاری اقتصادی و فنی امضا کند.

وی گفت: ایران همچنین برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای بلوک شرق و شوروی جهت انجام پروژه‌های صنعتی را پیاده می‌کند.

انصاری گفت: ایران تا سال 1978 بیش از هفت درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف برنامه کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی خواهد کرد و این نسبت از برنامه کمک کلیه کشورهای صنعتی بالاتر است.

15 اسفند 1363؛ مجلس یک میلیارد ریال برای حمایت از مستضعفان لبنان اختصاص داد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که با حضور 184 تن از نمایندگان و به ریاست حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، بررسی پیشنهادات نمایندگان درخصوص تبصره 7 لایحه بودجه سال 64 کشور ادامه یافت.

در این زمینه پیشنهادی در مورد افزایش سقف اعتبار بند «د» تا مبلغ 3 میلیارد ریال ارائه شد که مورد تصویب قرار نگرفت.

آنگاه آقای کروبی طی پیشنهادی خواستار آن شد که یک میلیارد ریال از اعتبار بند «د» تبصره 7 لایحه بودجه برای گسترش فرهنگ اسلامی و حمایت از مستضعفان جهان اختصاص یابد. این پیشنهاد پس از توضیحات آقای کروبی مورد تصویب قرار گرفت.

15 اسفند 1373؛ عزم راسخ دولت برای مبارزه با گرانفروشی

رئیس‌جمهوری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان در محل دفتر ریاست‌جمهوری، سیاست اقتصادی دولت در برنامه اول توسعه کشور برای نیل به خوداتکایی و استقلال اقتصادی کشور منحصر به فرد و راهی اجتناب‌ناپذیر دانست.

وی گفت: یکی از ظلم‌های فاحش رژیم ستمشاهی بی‌توجهی به تولید و اتکا صرف به واردات کالاهای مصرفی با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت بود که ادامه این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ وجه به صلاح استقلال اقتصادی کشور نبود.

وی بر هزینه‌های سنگین که صرف اجرای طرح‌های زیربنایی و اساسی در سراسر کشور و مناطق محروم می‌شود تاکید کرد و افزود: این سرمایه گذاری‌ها می توانست در یک سیستم غلط صرف هزینه‌های جاری و تامین کالاهای مصرفی جامعه شود که در این صورت هیچ گونه آثار و نتیجه‌ای جز افزایش وابستگی کشور به خارج و رکود تولید در پی نداشت.

هاشمی رفسنجانی در این جلسه بر عزم دولت در اصلاح نظام توزیع و مبارزه با گرانفروشی و دفاع از حقوق مردم و حمایت از تولید در کشور تاکید کرد. 

15 اسفند 1383؛‌ بحث داغ بهره مالکانه در مجلس

مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه گذشته برای پنجمین روز متوالی بررسی لایحه بودجه سال 1384 را ادامه داد.

طبق بند (ر) تبصره 11 لایحه بودجه به‌منظور تنظیم رابطه دولت و شرکت‌های ملی نفت ایران و اعمال حق مالکیت دولت بر مبنای نفت و گاز کشور، به دولت اجازه داده می‌شود (با رعایت اصل مالکیت منابع نفتی ایران) برای سال 1384 نسبت به عقد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران براساس مقررات این بند اقدام کند.

به موجب جزء یک بند «ر» تبصره 11 شرکت ملی نفت ایران مکلف است ارزش نفت خام تولیدی از میدان‌های نفتی ایران توسط آن شرکت و شرکت های تابعه و وابسته به آن و نیز عملیات نفتی پیمانکاران طرف قرارداد با آنها را پس از وضع و کسر معادل هفت و سه دهم درصد (7.3 درصد) از ارزش نفت خام تولیدی به عنوان سهم خالص شرکت ملی نفت ایران معادل نود و دو و هفت دهم درصد (92.7 درصد) (بقیه ارزش نفت خام) را به حساب بستانکار دولت (خزانه‌داری کل کشور منظور و به شرح مقرارت این بند با دولت (خزانه‌داری کل کشور) تسویه حساب نماید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید