دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور / خاندوزی تشریح کرد

کدخبر: ۶۳۲۴۵۷
اقتصادنیوز: سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: به دلیل اتفاقاتی که در سطح بین الملل افتاده ارزش کالاهای صادراتی ما نسبت به گذشته کمتر شده است.
دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور / خاندوزی تشریح کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، احسان خاندوزی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به انتقاداتی در خصوص منفی‌شدن تراز تجاری کشور، گفت: حجم تجارت کشور در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به دلیل اتفاقاتی که در سطح بین‌المللی افتاده ارزش کالاهای صادراتی ما از قبیل کالاهای پتروشیمی، فولادی و غیره نسبت سال گذشته کمتر شده است که امیدواریم سال آینده شاهد باشیم هم تناژ و هم ارزش کالاهای صادراتی ما افزایش یابد.

خبر مرتبط
برنامه خاندوزی برای تامین مالی در سال 1403

اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد گفت: مسئولان می‌توانند تا ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ کمیته مشترکی با حضور وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی برگزار کنند تا بهترین و اجرایی‌ترین راه را برای تأمین مالی انتخاب کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم مسائلی که در خصوص کم‌اظهاری در حوزه صادراتی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد اصلاح شود.

خاندوزی در خصوص دستورجلسه شورا درباره مصوبه مالیات علی‌الحساب ۲ درصد از صادرات مواد خام و نیمه خام و درخواست فعالان بخش خصوصی در خصوص اصلاح یا توقف آن بیان کرد: با توجه به اینکه صادرکنندگانی که مشمول پرداخت عوارض صادرات کالاهای خام و نیمه خام می‌شدند از پرداخت علی‌الحساب ۲ درصد به جهت کمبود نقدینگی شکایت داشتند، مقرر شد ابلاغیه‌ای که در مهر ماه توسط سازمان مالیاتی و گمرک ایران انجام و اجرایی شده بود از فردا ۱۵ اسفند ماه علی‌الحساب آن متوقف شود.

وی افزود: لذا مقرر شد اصل میزان عوارض پرداختی وفق قانون، پس از اینکه صادرات خاتمه یافت و درآمد صادراتی برای صادرکنندگان حاصل شد، صرفاً از طرف سازمان مالیاتی اخذ شود.

خاندوزی درباره نتیجه جلسه در خصوص بررسی امکان پرداخت هزینه دموراژ به صورت ارزی هم گفت: قرار شد در این خصوص تقسیم کار بین سازمان کشتیرانی و بنادر انجام شد لذا اظهار نظر در این خصوص موکول می‌شود به بعد از اینکه مصوبه توسط دبیرخانه آماده شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید