آداب عید و رمضان چقدر هزینه دارد؟

کدخبر: ۶۳۳۹۷۵
اقتصادنیوز :‌این روزها بازارهای مختلف کشور میزبان مردمی است که خود را هم برای سال نو و هم برای ماه رمضان آماده می‌کنند.
آداب عید و رمضان چقدر هزینه دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،این روزها بازارهای مختلف کشور میزبان مردمی است که خود را هم برای سال نو و هم برای ماه رمضان آماده می‌کنند؛ در گزارش پیش رو به بررسی مهم‌ترین حوزه‌های مربوط به این ایام پرداخته‌ایم.

قالیشویی چند؟

با توجه به اینکه برای ورود به سال جدید حجم قابل توجهی از شهروندان، برای شست و شوی فرش‌های منزل، به صنف قالیشویان مراجعه کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهمن ماه سال جاری نرخ قالیشویی با افزایش ۳۵ درصدی مواجه شده است.

فرش ماشینی: شستشوی معمولی: ۱۴۳۰۰ تا ۲۲,۲۰۰ تومان به ازای هر متر مربع؛ شستشوی اعلا: ۲۵۷۰۰ تا ۵۷,۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

فرش دستباف: شستشوی معمولی: ۲۰۵۰۰ تا ۳۸,۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

همچنین به هزینه‌های فوق، هزینه سرویس حمل و نقل فرش را نیز باید اضافه شود که حمل فرش ماشینی: ۴۷,۰۰۰ تومان به ازای هر سرویس + هر متر مربع ۲,۷۰۰ تومان و حمل فرش دستباف: ۴۷,۰۰۰ تومان به ازای هر سرویس + هر متر مربع ۲,۷۰۰ تومان است.

البته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران اعلام کرده که مراجعه مردم به قالیشویان فعال در فضای مجازی بیشتر شده و این در حالیست که ۸۰ درصد قالیشویی‌های حاضر در فضای مجازی، فعالیت غیرمجاز دارند و هیچ مجوزی برای شروع به کار دریافت نکرده‌اند.

قیمت آجیل

برای آجیل شب عید نمی‌توان قیمت مشخصی را اعلام کرد، زیرا بر اساس اختلاط مغزهای مختلف و کیفیت، نرخ‌های متفاوتی دارد اما طبق اعلام رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران قیمت آجیل نسبت به پارسال تفاوت چندانی نداشته است.

در نمایشگاه بهاره تهران پسته از ۳۰۰ هزار تومان تا ۷۷۰ هزار تومان، مغز بادام حداکثر ۶۵۰ هزار تومان و حداقل ۴۷۰ هزار تومان (سایز ۲۷)، فندق با پوست ۴۷۰ هزار تومان تا ۵۳۰ هزار تومان، تخمه جابانی ممتاز ۳۲۰ هزار تومان و تخمه جابانی اعلام ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، تخم کدوی ممتاز ۲۷۰ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۶۰۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان و آجیل سلامت شامل اقلامی مانند شاهدانه، نخود چی و مغز تخمه ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت زولبیا و بامیه و شیرینی

قیمت زولبیا و بامیه برای ماه رمضان در واحدهای درجه یک کیلویی ۱۷۰ هزار تومان و در واحدهای درجه ۲ کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است.

در مورد شیرینی نیز با توجه به اینکه این کالا قیمت مصوب ندارد، بنابراین بر اساس مواد به کار رفته شده، کیفیت و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

البته بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که امسال قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای بر حسب کیفیت بین ۱۸۵ تا ۲۵۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، کیک یزدی بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو به فروش می‌رسد.

قیمت آش و حلیم

اگرچه فردا اول ماه رمضان است اما هنوز اتحادیه آش و حلیم قیمت مصوبی را برای این دو غذای پر طرفدار ایام ماه رمضان اعلام نکرده است. این مساله موجب شده است تا در کلان شهر تهران نرخ‌های متفاوتی برای این دو غذا از سوی حلیم فروشان اعلام شود.

ضوابط فعالیت رستوران‌ها در ماه رمضان

طبق سنوات قبل در ایام ماه رمضان هیچ‌گونه سرو غذا در محل و طبخ آشکار غذا نداریم البته ممنوعیتی برای طبخ غذای بیرون بر وجود ندارد؛ واحدهای صنفی اغذیه فروشی در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند به مسافران و افرادی که عذر شرعی و بیماری دارند به صورت بیرون‌بر سرویس رسانی کنند.

همچنین برخی از رستوران‌ها که در مناطق اسکان مسافران نوروزی، مسیر عبور و مرور آنها یا مکان‌های حساس مانند بیمارستان‌ها بود شناسایی و به اداره اماکن معرفی شده‌اند تا مجوز فعالیت آنها در این ایام صادر شود.

ضوابط و شرایط فعالیت رستوران‌ها در ماه رمضان نیز شامل پوشاندن کامل شیشه‌ها به طوری که فضای سالن از بیرون قابل رؤیت نباشد، رعایت حجاب و عفاف، جلوگیری از انتشار بو و عرضه خوراک‌های دودزا، جلوگیری از تجمع مشتریان بیرون از واحد صنفی، جلوگیری از تجمع پیک بیرون از واحد صنفی، عدم انتشار تصویر خوراکی در فضای مجازی، ممنوعیت استعمال و عرضه دخانیات، جلوگیری از استعمال دخانیات توسط پیک بیرون از واحد صنفی، ممنوعیت روزه‌خواری متصدیان و کارکنان واحد و عرضه خوراک بیرون بر در کیسه‌های غیرشفاف است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید