نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 27 اسفند

قیمت بنزین و گازوئیل ثابت می‌ماند

کدخبر: ۶۳۵۲۰۸
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
قیمت بنزین و گازوئیل ثابت می‌ماند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 اسفند 1353؛ایران 10 میلیارد دلار به اروپای شرقی و غربی کمک کرد

ایران تا سال 1988 حدود 460 میلیارد دلار در توسعه اقتصادی خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد و حجم واردات کالا و خدمات در همین مدت به رقمی حدود 515 میلیارد دلار خواهد رسید.

این مطلب را هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع اقتصاددانان ایران و اروپا اعلام کرد.

انصاری اعلام کرد: شاهنشاه آریامهر به دفعات فرموده‌اند برای ملت ایران افتخاری نیست که تنها ملت مرفه و برخوردار از کلیه مواهب در جهانی سراپا فقر و بدبختی باشد. این فرمایشات ملوکانه در همکاری‌های اقتصادی خارجی همواره در سرلوحه برنامه‌های دولت قرار داشته است.

انصاری سپس برنامه کمک‌های خارجی ایران را به اختصار شرح داد و گفت: این برنامه که تا به حال تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه و همچنین ممالک اروپای شرقی و غربی را دربرگرفته است، رقمی در حدود 10 میلیارد دلار را تشکیل می دهد.

انصاری اضافه کرد که طبعا ادامه این برنامه منوط به درآمد نفت است که اگر افزایش موردنظر را نداشته باشد، ادامه آن ممکن نخواهد بود.

27 اسفند 1363؛قیمت بنزین و گازوئیل ثابت می ماند

مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به پیشنهادات اصلاحی نمایندگان در تبصره‌های مختلف لایحه بودجه سال 1364 کل کشور پیشنهاد گروهی از نمایندگان در مورد حذف تبصره مربوط به افزایش قیمت و فرآورده‌های نفتی در این لایحه را مورد تصویب قرار داد.

براساس این مصوبه، قیمت کلیه فرآورده‌های نفتی در سال آینده همچنان ثابت مانده و تغییری نخواهد کرد.

در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی که ساعت 15 بعد از ظهر به ریاست آقای محمد یزدی و با حضور چند تن از وزرا و مسوولان مملکتی تشکیل شد پس از سخنان مخالف و موافق نمایندگان و توضیحات مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان دولت در مخالفت با پیشنهادات اصلاحی نمایندگان در تبصره‌های لایحه بودجه سال 1364 کل کشور، تعداد دیگری از پیشنهادهای اصلاحی نمایندگان در تبصره‌های این لایحه تصویب شد.

مجلس ابتدا پیشنهادهای اصلاحی در تبصره 66 این لایحه را مورد رسیدگی قرار داد، آنگاه رسیدگی به تبصره مربوط به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و ازجمله بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره را آغاز کرد و اولین پیشنهاد اصلاحی نمایندگان مبنی‌بر حذف این تبصره مطرح شد که پس از سخنان مخالف و موافق نمایندگان و توضیحات مخبر کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون پیشنهاد مطروحه و سخنان آقای نوربخش رئیس بانک مرکزی در موافقت با حذف این تبصره و توضیحات معاون پارلمانی وزارت نفت در مخالفت با حذف آن رای‌گیری شد و نمایندگان به حذف این تبصره رای دادند.

27 اسفند 1383؛پایان نشست سلاطین نفت در اصفهان

وزیران نفت اوپک در اجلاس اصفهان با افزایش تولید به میزان 500 هزار بشکه در روز موافقت کردند.

با توجه به این توافق از ماه مه روزانه 500 هزار بشکه به تولید رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزوده می‌شود میزان تولید رسمی اوپک در حال حاضر 27 میلیون بشکه در روز است که با این توافق به 27 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

خرید گاز از ایران به مصلحت کویت است

وزیر انرژی کویت گفت: خرید گاز از ایران در راستای مصلحت کویت بوده و کویت در این تصمیم‌گیری‌ها مستقل می‌باشد.

شیخ احمد الفهد در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این قرارداد در روابط بین کویت و آمریکا مشکل ایجاد کند، گفت: کویت یک دولت مستقل و دوست کشورهایی همچون ایران، ‌آمریکا و... می‌باشد و این تصمیم یک تصمیم دولتی و در راستای منفعت کویت بوده است.

کویت برای گسترش صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌های برق و تصفیه آب خود نیاز مبرم به گاز دارد.

هاشمی رفسنجانی: نحوه بررسی برنامه چهارم با سند چشم‌انداز هماهنگ نبود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحقق اهداف موردنظر در سند چشم‌انداز بیست ساله نظام را امکان‌پذیر دانست و گفت: با ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که در کشور و مردم وجود دارد، تحقق اهداف چشم‌انداز بیست ساله امکان‌پذیر است.

آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی که در دومین و آخرین روز از سیزدهمین اجلاس دوره سوم خبرگان رهبری درخصوص چشم‌انداز 20 ساله و الزامات آن سخن می‌گفت، افزود: چشم‌انداز سند بسیار مهم است زیرا آینده کشور را شکل خواهد داد.

نایب رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه قرار بود، تدوین و طراحی سند چشم‌انداز بعد از برنامه چهارم توسعه نهایی شود، ‌گفت: برای جلوگیری از اختلافات سیاسی، تصمیم گرفیم که سند چشم‌انداز 20 ساله کشور را قبل از برنامه چهارم تدوین و تصویب کنیم.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر لزوم هماهنگی برنامه چهارم توسعه با سند چشم‌انداز از نحوه بررسی و تصویب برنامه چهارم توسعه به گونه ای بود که چندان با اهداف چشم‌انداز سند 20 ساله هماهنگ نبود.

وی افزود: برنامه چهارم با تغییراتی که در آن ایجاد شد، مقداری از اهداف چشم‌انداز دور شد که باید در آینده برای این موضوع فکری کرد.

27 اسفند 1393؛روحانی در مراسم افتتاح فاز 12 پارس جنوبی: دوران فشار ازطریق اعمال تحریم‌ به پایان رسیده است

«دوران فشارها از طریق اعمال تحریم به پایان رسیده است» حسن روحانی، رئیس‌جمهروی با بیان این جمله در شرایطی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 را تشکیل می‌دهد. روحانی که دیروز با هدف شرکت در مراسم آغاز بهره‌برداری از بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی وارد عسلویه در استان بوشهر شده بود، با بیان اینکه کسی نمی‌تواند امید و تدبیر ما را تحریم کند، گفت: اراده، ایمان، ایثار و فداکاری ملت ایران تحریم بردار نیست، اگرچه سختی هایی وجود دارد اما راه را ادامه می‌دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید